Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 19:05

17
بهمن
ایمنی غذا برای سالمندان (2)

ایمنی غذا برای سالمندان (2)

برای ضدعفونی‌، از محلول‌های ضدعفونی تجاری و یا یك قاشق چایخوری محلول كلرین در یك لیتر آب استفاده نمایید.

 

بهتر است از دو تخته برش برای مصارف خود استفاده نمایید؛ یكی برای مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی خام و دیگری برای مواد غذایی پخته شده مانند نان و یا سبزیجاتی كه قصد پختن آنها را ندارید؛ مانند كاهو و... و بهتر است تخته‌های برش در رنگ‌های متفاوت باشند.

نكته: برای ضدعفونی‌، از محلول‌های ضدعفونی تجاری و یا یك قاشق چایخوری محلول كلرین در یك لیتر آب استفاده نمایید.

6- هرگز مواد غذایی فاسد شدنی را بیشتر از دو ساعت خارج از یخچال و در محیط معمولی قرار ندهید. چنانچه دمای محیط 32 درجه و یا بیشتر باشد، غذا نباید بیشتر از یك ساعت در این دما قرار گیرد. این مدت زمان برای غذاهایی كه از بیرون تهیه شده و یا باقیمانده غذای مصرفی در رستوران و یا غذایی كه توسط پیك رستوران به آدرس (منزل) و یا محل دیگری ارسال می‌شود، نیز باید مدنظر قرار گیرد.

7- گوشت، مرغ و ماهی خام را كاملا بپزید. این مواد نباید به طور ناقص پخته شوند. همیشه دمای فر را روی 160 درجه یا بیشتر تنظیم نمایید. سعی كنید غذاهای گرم را حداكثر ظرف دو ساعت بخورید تا بیشتر از آنها لذت ببرید. از طرفی، اگر گرمای مورد نیاز برای نگهداری مواد غذایی گرم به اندازه كافی نباشد، باكتری‌های بیماری‌زا و خطرناك شروع به تكثیر و رشد می‌كنند. لازم به یادآوری است كه باكتری‌های خطرناك در حرارت 4 تا 60 درجه سانتیگراد شروع به رشد و تكثیر می‌نمایند. دمای فر را بیشتر از 60 درجه سانتیگراد تنظیم كنید تا حرارت مورد نیاز غذای گرم تامین شود. حتی قبل از مصرف ماده غذایی گرم می‌توان دمای داخلی ماده غذایی را با یك دماسنج مناسب اندازه‌گیری نمود. برای حفظ رطوبت غذا، آن را با فویل بپوشانید.

نگهداری طولانی مدت غذای گرم

نگهداری طولانی مدت غذای گرم بیشتر از دو ساعت، كار درستی نیست. اما در صورت نگه داشتن آنها بیش از این مدت، برای حفظ ایمنی و طعم بهتر مواد غذایی موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

- غذا را در ظروف كم عمق بریزید.

- حجم زیاد غذا را به قسمت‌های كوچك‌تر تقسیم نمایید.

- غذا را بپوشانید و در یخچال قرار دهید.

- قبل از مصرف آن را به طور كامل حرارت دهید (دوباره گرم كنید).

منظور از دوباره گرم كردن این است كه اگر غذای گرم ظرف دو ساعت مصرف نشده و یا غذایی از قبل باقی مانده است، باید قبل از مصرف مجدد، آن را به طور كامل دوباره گرم كرد. در این حالت دمای ماده غذایی باید به 75 درجه‌ سانتی‌گراد برسد كه بخار از آن خارج شود یا جوش بزند. اگر برای گرم كردن مجدد ماده غذایی از ماكروویو استفاده می‌كنید، قبل از قرار دادن در ماكروویو، آن را بپوشانید، سپس حین گرم كردن و به منظور انتقال یكسان حرارت به تمام نقاط ماده غذایی، ماكروویو را متوقف نموده و ماده غذایی را بچرخانید تا حرارت به طور یكسان به تمام نقاط برسد، آنگاه حرارت دادن را ادامه دهید.

توجه: مدت زمان حرارت دادن مواد غذایی و توقف آن را با استفاده از كتابچه راهنمای دستگاه ماكروویو، به دست آورید.

حرارت ناكافی می‌تواند باعث افزایش احتمال بیماری ناشی از مصرف مواد غذایی شود.

مواد غذایی سرد

- غذای سرد را سرد حفظ كنید. غذاهای سرد را فورا بخورید و یا در یخچال قرار دهید. این نوع غذاها باید در دمای 4 درجه و یا كمتر نگهداری شوند.

- مواد غذایی فاسد شدنی نباید بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق و یا محیط (25 درجه سانتی‌گراد) قرار گیرند و چنانچه بیش از این مدت در دمای اتاق یا محیط بمانند، باید دور ریخته شوند. چنانچه دمای اتاق یا محیط بیشتر از 32 درجه سانتی‌گراد باشد، در صورت عدم مصرف ماده غذایی در ظرف یك ساعت باید دور ریخته شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- ایمنی غذا برای سالمندان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای مناسب سالمندان، چگونگی نگهداری غذای سالمندان، غذای سرد برای سالمندان، چگونگی گرم نگه داشتن غذای سالمندان، سالمندان چه غذاهایی نباید بخورند تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز