Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:10

19
مرداد
6 راهكار طلایی برای دوران سالمندی

6 راهكار طلایی برای دوران سالمندی

زمان بیشتری با دوستان و خانواده خود بگذرانید. با افرادی که آنها را دوست دارید و یا باعث می‌شوند نشاط شما افزایش پیدا کند بیشتر رفت و آمد کنید. این رفت و آمد لازم نیست پر تکلف باشد.

تحريريه مجله دنيای سلامت

 

با تغییرات با شجاعت مواجه شوید

بر نعمت‌هایی که در زندگی دارید متمرکز شوید و همواره به خاطر آنها شکرگزار باشید. هر چه عمرتان طولانی‌تر باشد، شاهد از دست دادن نعمت‌های بیشتری خواهید بود. اما با از دست دادن افراد و موقعیت‌ها، شما می‌توانید بیشتر قدر زندگی را بدانید. هرگاه رویکرد طلبکارانه خود را کنار بگذارید، می‌توانید از نعمت‌هایی که در اختیار دارید بیشتر لذت ببرید.
هرچه را که نمی‌توانید تغییر دهید بپذیرید. بسیاری از امور در زندگی فراتر از اراده ما هستند و ما هیچ کنترلی بر آنها نداریم. به جای اینکه در مواجهه با آنها عصبانی یا مضطرب شوید، آنها را بپذیرید و سعی کنید واکنش مثبتی  قبال آنها داشته باشید. محدودیت‌های شخصی یا اجتماعی را قبول کنید و حتی گاه با شوخی و خنده از آنها بگذرید.

به زندگی خود معنا دهید و از آن لذت ببرید

هر یک از ما، با توجه به شخصیت و شرایط زندگی مان، کارهایی را دوست داریم و از انجام آنها هیچگاه خسته نمی‌شویم. اگر ‌ایده‌ای در ذهن شما نیست، می‌توانید از این راه‌ها استفاده کنید:
یکی از سرگرمی‌های دوران گذشته که مشغله‌های زندگی روزمره شما را از آن باز می‌داشت را انتخاب کنید. داستان نویسی، خیاطی، نقاشی، تماشای فیلم‌و...
با نوه‌ها، خواهر زاده و برادرزاده‌ها و سایر کودکان وقت بیشتری بگذرانید. کودکان، حال همه را خوب می‌کنند.
یک کار جدید یاد بگیرید. این کار می‌تواند یک زبان جدید، یک بازی جدید و یا حتی یک مهارت جدید باشد.
به جایی که تا به حال نرفته‌اید سفر کنید. لازم نیست این سفر به یک مکان دور باشد. ممکن است در اطراف شهر شما یک بنای تاریخی یا مکان زیبا وجود داشته باشد که شما از آن بی‌خبرید یا تا به حال فرصت بازدید از آن را نداشته‌اید.
با طبیعت انس بیشتری بگیرید. به جنگل‌ها یا حتی پارک‌ها بیشتر سر بزنید و از بودن در کنار درخت‌ها و گل‌ها لذت ببرید.
خاطرات خود را بنویسید. باور کنید زندگی هر یک از ما می‌تواند به رمان یا فیلمی زیبا و گاه هیجان انگیز تبدیل شود. خود را دست کم نگیرید و در رابطه با تجربیات شخصی‌تان بنویسید. کمترین فایده این کار این است که فرزندان شما با گذشته و هویت شما بیشتر آشنا می‌شوند.

رابطه خود را با دوستان و آشنایان حفظ کنید

زمان بیشتری با دوستان و خانواده خود بگذرانید. با افرادی که آنها را دوست دارید و یا باعث می‌شوند نشاط شما افزایش پیدا کند بیشتر رفت و آمد کنید. این رفت و آمد لازم نیست پر تکلف باشد. صرف یک چای و بیسکوییت عصرانه با همسایه مورد علاقه شما نیز در افزایش شادی شما تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر از دوستان و فرزندان خود دور هستید، سعی کنید رابطه خود را از طریق تماس‌های تلفنی و حتی ایمیل همیشه تازه نگهدارید.
برای پیدا کردن دوست‌های جدید تلاش کنید. با از دست دادن برخی دوستان و عزیزان و یا کاهش رابطه با آنها، لازم است شما دوستان جدید پیدا کنید تا دایره دوستانتان همواره وسیع بماند و از بین نرود. جالب است بدانید که هر چه دوستان شما جوان‌تر باشند، نشاط شما نیز بیشتر خواهد شد. دوستان جوان‌تر باعث می‌شوند شما نیز احساس جوانی کنید و به زندگی از زاویه‌ای دیگر نگاه کنید.
هر روز زمانی را برای بودن با دیگران اختصاص دهید. شرایط جسمی و زندگی شما هر چه که باشد، شما نباید هر روز در خانه خود اوقاتتان را به تنهایی بگذرانید. تماس‌های تلفنی نیز هیچگاه نمی‌توانند جایگزین دیدارهای حضوری باشند.

به تغذیه خود اهمیت دهید

با افزایش سن، رابطه شما با مواد غذایی نیز در کنار سنتان تغییر می‌کند. سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و گاه حس بویایی و چشایی عوض می‌شود. کاهش سرعت هضم غذا ممکن است بر اشتها تاثیر بگذارد و نوع غذاهایی که می‌توانید مصرف کنید بستگی به نحوه پذیرش آن توسط بدن دارد. برای حفظ سلامت در این دوران، شما باید بدانید چه غذاهایی با شما سازگاری بیشتری دارند. در دوران سالمندی، انتخاب مواد غذایی سالم از هر دوران دیگری بیشتر اهمیت دارد.
مقدار زیادی میوه و سبزیجات دارای فیبر بالا و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سرعت دستگاه گوارش شما با افزایش سن کاهش می‌یابد. به همین دلیل مصرف فیبر اهمیت زیادی دارد. با مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، شما در طول روز انرژی بیشتری خواهد داشت.
تلاش کنید غذاهایتان خوش طعم‌تر شوند. بسیاری از سالمندان مقداری از حس چشایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل میل آنها به مصرف برخی مواد غذایی کاهش می‌یابد. اما توجه داشته باشید که نیاز بدن به مواد مغذی از بین نرفته است و شما باید همچنان مواد مغذی ضروری را مصرف کنید. به همین دلیل بهتر است برای افزایش میل به غذا، برای تهیه آن از راه‌هایی نظیر طعم دار کردن مواد غذایی با ادویه‌ها و سبزیجات، که برای سلامتی شما نیز خطری نداشته باشند، استفاده کنید.
مراقبت کم آبی باشید. به دلیل تغییرات فیزیکی، سالمندان بیشتر در معرض کم آبی و گرمازدگی قرار دارند. در نتیجه حتما باید تا می‌توانید مایعات بنوشید حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید. اگر مایعات بدن شما به میزان کافی تامین نشود، انرژی شما کاهش می‌یابد.

ورزش کنید

پیش از انتخاب یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برخی ورزش‌ها برای شما، (با توجه به شرایط جسمی خاصتان) مضر باشند و برخی دیگر نیز برایتان مفید. در باره نوع ورزشی که برای شما مناسب است با پزشکتان مشورت کنید.
به دنبال فعالیتی که به آن علاقه دارید و به شما انگیزه می‌دهد باشید. شاید شما دوست داشته باشید که ورزش گروهی انجام دهید و یا اینکه تنها بودن هنگام ورزش را ترجیح می‌دهید. مطمئن باشید در باشگاه‌های ورزشی انواع فعالیت‌ها برای انواع سلیقه‌ها وجود دارد!
از کم شروع کنید. اگر تا پیش از این به طور منظم ورزش نمی‌کرده‌اید، به خودتان فشار نیاورید. ابتدای کار با روزانه چند دقیقه فعالیت بدنی شروع کنید و به مرور این میزان را افزایش دهید. برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی، از فعالیت‌های شدید و سریع پرهیز کنید.
پیاده روی بهترین راه شروع فعالیت روزانه است. ورزش تنها به معنای فعالیت‌های سنگین و تخصصی که در باشگاه‌ها انجام می‌شوند نیست. فعالیت‌های ساده، نظیر پیاده روی نیز ورزش محسوب می‌شوند. اتفاقا این نوع فعالیت‌ها بسیار مفید و کاربردی هستند. بهترین نکته در رابطه با پیاده روی این است که به تجهیزات و مهارت خاصی نیاز ندارد. تنها کافیست شما یک جفت کفش راحت و عزمی قوی داشته باشید! به همین سادگی!

برای داشتن خوابی راحت تلاش کنید

بسیاری از مواقع عدم رعایت نکاتی موجب بی‌خوابی مشکل می‌شود:
میزان ملاتونین را به صورت طبیعی افزایش دهید. ملاتونین یک نوع هورمون است که باعث می‌شود شما احساس خواب آلودگی کنید. نورهای مصنوعی در شب موجب کاهش و یا حتی جلوگیری از تولید ملاتونین در بدن می‌شوند. حداقل یک ساعت پیش از خواب از تماشای تلویزیون و کار با رایانه پرهیز کنید و در طول شب لامپ‌هایی با ولتاژ کم در خانه روشن کنید.
اتاق خواب خود را تاریک، خشک و خنک نگهدارید. وجود سروصدا، نور زیاد و گرما موجب برهم خوردن خواب می‌شود. می‌توانید برای جلوگیری از دخالت نور در خواب‌تان از یک چشم بند استفاده کنید. همچنین تا می‌توانید تخت خواب خود را راحت کنید.
عاداتی را برای خواب در خود ایجاد کنید. عاداتی نظیر کتاب خواندن، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی و ... به آرام شدن ذهن شما و در نتیجه داشتن خواب آرام کمک می‌کند.

 

برچسب ها: تغذیه سالمندان، سلامندی، خواب سالمندان، حمایت از سالمندان، ورزش سالمندان، سلامت سالمندان تعداد بازديد: 1061 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز