Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 20:39

29
بهمن
راه‌كار‌های کاهش درد آرتریت (1)

راه‌كار‌های کاهش درد آرتریت (1)

گفته می‌‌‌شود که آرتریت در زنان بالای 45 سال، سه برابر مردان شیوع دارد. پیری یكی از عوامل مهم در ابتلا به عارضه است و با افزایش سن امكان ابتلا به آن بیشتر می‌شود.

 دکتر علی عبدالهی‌نیا

 

 

 

آرتریت بیش از آن که خود یک بیماری باشد می‌‌‌تواند نشانه‌‌ای از وجود بیماری‌های مختلف در بدن قلمداد گردد. آرتریت می‌‌‌تواند مجموعه‌‌ای از نشانه ها مانند درد مفاصل، سفتی، قرمزی و التهاب را شامل گردد. بسیاری از افراد آرتریت را در واقع همان دژنراتیو و یا التهاب مفصل‌ها و استخوان‌ها می‌دانند؛ در حالی‌كه شایع‌ترین شكل آرتریت ساییدگی و پارگی است كه معمولاً ناشی از غفلت‌های ساده، آسیب دیدگی و یا تصادفات است.

گفته می‌‌‌شود که آرتریت در زنان بالای 45 سال، سه برابر مردان شیوع دارد. پیری یكی از عوامل مهم در ابتلا به عارضه است و با افزایش سن امكان ابتلا به آن بیشتر می‌شود. انواع آرتریت عبارتند از: استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، استئوبروز، فیبرومیالژیا و نقرس (بیماری كه معمولاً مفاصل كوچك دست و پاها را درگیر می‌كند).

آرتروز یكی از شایع‌ترین مشكلات پزشكی در جامعه امروز بشری است. علائم زیر می‌‌‌تواند به نوعی نشانه‌هایی از ابتلا به آرتریت باشد:  تورم و یا سفتی مفاصل  حساسیت در لمس  اشكال در حركت  . در صورت گرم شدن و یا قرمزی مفصل می‌‌‌بایست فرد با متخصص روماتولوژی و یا پزشك ارتوپد مراجعه نماید.

درمان به شیوه طبیعی

رویكرد سنتی در تشخیص و درمان آرتریت بیشتر به تعیین علل زمینه‌ای آن مرتبط می‌شود و در این دیدگاه، آرتریت التهاب مفاصل است که ناشی از تجمع سموم در بدن می‌باشد. این سموم می‌‌‌تواند ناشی از عملكرد نامناسب دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن ایجاد شده باشند. اگرچه شاید به‌طور كامل نمی‌توان آرتریت را درمان كرد، ولی می‌‌توان كیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشید.

سال‌ها شیوه زندگی اشتباه و رژیم غذایی ناسالم می‌‌‌تواند موجب بروز آرتریت گردد بنابراین انتظار نداشته باشید این بیماری به سرعت درمان شود، گاه روزها، هفته‌ها و ماه‌ها زمان می‌برد و لازم است كه به‌طور دائم شیوه زندگی خود را تغییر دهید. بیش از نیمی از افرادی كه از آرتروز رنج می‌برند، دچار یك بیماری تركیبی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید هستند و بیشتر افراد تصور می‌كنند این شرایط روند طبیعی پیری است.

در حالی‌كه برای درمان نیاز به تغییر چندین مورد اساسی است؛ همچون اختلال عملكرد سیستم گوارش، نحوه تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی.  با ایجاد تغییرات مثبت در تمامی این زمینه‌ها می‌توانید روند رو به رشد آرتریت را معكوس و از ابتلا به آن پیشگیری كنید.

رژیم غذایی در درمان آرتریت

همانند سایر بیماری‌های مزمن، رژیم غذایی در درمان آرتریت بسیار موثر است. چربی‌های اشباع شده، آرد سفید، شكر، گوشت قرمز، مواد افزودنی شیمیایی، مخمرها و محصولات لبنی همگی باعث افزایش التهاب و اختلال در تولید هورمون‌ها و عملكرد و تحریك مفاصل می‌شوند. تغییر آنچه كه می‌خورید، موجب تغییر احساس شما می‌شود.

مواد غذایی مناسب می‌تواند از سفت شدن مفاصل و عضلات متورم و خستگی جلوگیری و به سلامت كلی بدن كمك كند. بسیاری از بیماری‌ها ناشی از یك رژیم غذایی كم فیبر هستند. غذاهایی كه برای درمان ورم و آماس مفاصل مفیدند عبارتند از: ماهی، میوه و سبزیجات، چغندر، كلم بروكلی، لوبیا، نخودفرنگی، هویج و نان سبوس‌دار از خوردن غذاهای فرآوری شده و نوشابه‌ها و شیرینی‌ها خودداری كنید، مفهوم استفاده از غذا برای درمان و به عنوان دارو برای كسانی كه از ورم مفاصل رنج می‌برند بسیار مهم است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- راه‌كار‌های کاهش درد آرتریت- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: روماتولوژی، آرتریت چيست، راه هاي درمان آرتریت، پيشگيري از آرتریت، درد مفاصل، استئوآرتریت، استئوبروز، درمان آرتريت تعداد بازديد: 931 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز