Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:07

15
فروردین
سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم

چندین راه حل ساده برای کاهش دادن سیاهی اطراف چشم‌‌ها وجود دارد. در مدت شبانه روزحداقل هشت ساعت خواب پیوسته داشته باشید. رژیم غذایی صحیح را انتخاب نمائید.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست؛ مو و زیبایی

 

 

 

اطراف چشم را با یک کرم مرطوب کننده که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان تقویت کننده و مراقبت کننده پوست در برابر اثرات سوء محیطی است، چرب کنید. از گیاهانی که دارای مواد رطوبت‌زای طبیعی هستند مانند عصاره چای سبز، عصاره انگور و ویتامین K، E و C استفاده کنید.

اگر سیاهی اطراف چشم شما بسیار شدید می‌‌باشد توصیه می‌‌شود با متخصص پوست مشورت کنید  تا از روش‌های لیزر در بهبود این وضعیت کمک بگیرد. از جمله راهکارهای جدید که در برخی منابع به آن اشاره شده کاربردPRP  به تنهایی و یا همراه با لیزر در بهبود این عارضه است که در قالب طرح‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی در حال اجراست.

البته ناگفته نماند که این مشکل با درجات متفاوت در بسیاری از افراد دیده می‌‌شود. داشتن زندگی سرشار از آرامش، تغذیه سالم و خواب کافی بسیاری از مشکلات از جمله کبودی دور چشم‌‌ها را برطرف می‌‌کند. محصولات حاوی یک  از انواع  رتینویید‌‌ها، ویتامین C و یا  K می‌تواند اثرات روشن کنندگی داشته باشد.

پوست اطراف چشم نازک‌ترین پوستی است که در بدن وجود دارد و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است و در مقابل تحریک‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهد. این عارضه به نام چشم راکونی یا raccoon eyes معروف بوده و به دلایل گوناگونی پدید می‌‌آید. سیاهی اطراف چشم‌‌ها باعث ایجاد چهره‌ای پیر و خسته در افراد می‌‌شود.

سیاهی دور چشم علل متفاوتی دارد. شایع‌ترین علت ژنتیكی و ارثی است. عواملی دیگر مثل ضربات پیگمانتاسیون پس از التهاب یا تحریك هورمون ملانین ساز به هر دلیلی می‌‌تواند باعث این حالت شود.

گاهی این تغییر رنگ در اثر عوامل شیمیایی مثل جیوه یا نقره می‌‌تواند باعث تغییر رنگ آبی، قهوه ای، خاكستری می‌‌شود. درمان با مینوسیكلین به  عنوان یك عارضه دراز مدت می‌‌تواند باعث رنگ خاكستری پلك‌ها شود.

بعلاوه تركیبات آرایشی دارای مواد فتوتوكسیك از جمله پسورالن می‌‌تواند باعث افزایش رنگدانه در ناحیه پلك شود. اگزما و لیكن پلان به دلیل ایجاد التهاب می‌‌تواند باعث تغییر رنگ پلك‌ها شود.

البته کمبود ویتامین K، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز بی‌خوابی از دیگر عوامل شایع در ایجاد این حلقه‌هاست و هرچه سن بالاتر رود با توجه به نازک‌ترشدن پوست، حلقه‌های دور چشم تیره‌تر می‌شوند. هنگامی که پیرمی شویم، پوست و عضلات حالت کشسانی و الاستیسیته خود را از دست می‌‌دهد.

این امر باعث شل شدن و افتادگی پوست اطراف چشم‌‌ها می‌‌گردد. افزایش سن یکی دیگر ازعواملی است که باعث نازک شدن لایه‌‌های چربی اطراف چشم می‌‌شود، این امر سبب پیدایش فرورفتگی زیر چشم‌‌ها می‌‌گردد. کسانی که کاهش وزن داشته‌اند نیز دچار این عارضه می‌‌شوند. 

چندین راه حل ساده برای کاهش دادن سیاهی اطراف چشم‌‌ها وجود دارد. در مدت شبانه روزحداقل هشت ساعت خواب پیوسته داشته باشید. رژیم غذایی صحیح را انتخاب نمائید، از خوردن نمک و کشیدن سیگار که یکی از عوامل رسوب مایع در زیر چشم‌‌ها و ایجاد ورم در آنها می‌‌باشد، پرهیز کنید.

به طرز خوابیدن خود دقت کنید، به هنگام خواب، سر را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا جاذبه زمین باعث تجمع مایع بیشتر در زیر چشم‌‌ها نشود. عدم رعایت این حالت باعث پیدایش هاله سیاه و پف اطراف چشم خواهد شد. 

 

برچسب ها: چشم، سیاهی دور چشم، مشکلات چشم، چشم پزشکی، کرم دور چشم، سیاهی اطراف چشم، پوست اطراف چشم تعداد بازديد: 1092 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز