Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:50

13
اردیبهشت
استامینوفن (2)

استامینوفن (2)

بلافاصله پس از قرار دادن شیاف دستشویی نروید و حتماً قبل و بعد از این كار دست‌های‌تان را به دقت بشویید. همچنین دست‌های شما پیش از استفاده از شیاف باید كاملا خشك باشند.

 

 پانزده دقیقه بعد بلند شوید و دست‌های‌تان را به دقت بشویید.

 بلافاصله پس از قرار دادن شیاف دستشویی نروید و حتماً قبل و بعد از این كار دست‌های‌تان را به دقت بشویید. همچنین دست‌های شما پیش از استفاده از شیاف باید كاملا خشك باشند.

در صورت بروز حالات زیر مصرف استامینوفن را قطع كنید و به پزشك اطلاع دهید:

 اگر برای پایین آوردن تب‌ استامینوفن می‌خورید و مطابق تجویز پزشك آن را به درستی مصرف كرده‌اید؛ ولی پس از سه روز تب‌تان پایین نیامده است.

 اگر یك هفته است كه برای تسكین درد‌تان استامینوفن می‌خورید و همچنان درد دارید. این زمان برای كودكان پنج روز است.

 روی پوست بدن‌تان لكه‌ یا دانه‌های قرمز (راش) پدیدار شده یا سرخ شده، مدام سردرد دارید یا بدن‌تان ورم كرده است.

 اگر علائم‌تان بدتر شده یا علائم جدیدی ظاهر شده‌اند.

اثر استامینوفن روی آزمایش‌ قند خون

در طی مصرف این دارو ممكن است آزمایش‌های سنجش میزان گلوكز خون از روی ادرار، نتیجه غلط و غیرواقعی نشان دهند. اگر استامینوفن می‌خورید و دیابت دارید، در صورت مشاهده تغییر در نتایج این آزمایش‌ها، پزشك را مطلع كنید.

روش نگهداری استامینوفن در منزل

بسته حاوی استامینوفن را در ظرف دربسته در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگه دارید (مثلا آنها را در قفسه‌ای داخل حمام نگهداری نكنید). شیاف‌های استامینوفن را می‌توانید در دمای اتاق یا در یخچال نگه دارید. فقط دقت كنید شیاف‌ها در یخچال یخ نزنند. مانند همه داروها، استامینوفن را دور از دسترس كودكان نگه دارید و هر نوعی از این دارو را (قرص، شیاف و...) كه تاریخ مصرف آن گذشته است، دور بیندازید.

مقدار مصرف

كاملا واضح است كه باید مطابق دستور پزشك و مقداری كه او تجویز كرده استامینوفن بخورید؛ ولی به طور كلی مقدار مجاز مصرف این دارو به هر شكلی (قرص، شربت و شیاف) در بزرگسالان بین 325 تا 650 میلی گرم و هر 4 تا 6 ساعت است. یا به عبارتی 1000 میلی گرم (یك گرم) هر 6 یا 8 ساعت یكبار به صورت قرص یا شیاف است.

حداكثر مصرف مجاز استامینوفن در روز 4000 میلی گرم (4 گرم) در روز می‌باشد. دقت كنید هرگز از این حد مجاز فراتر نروید، چون سلامت كبد‌تان به خطر خواهد افتاد.

مصرف استامینوفن در كودكان

 اگر كودك شما نیاز به مصرف این دارو دارد، هرگز سر خود و بدون مراجعه به پزشك و عمل دقیق به دستورات او از آن استفاده نكنید. هرگز قرص استامینوفن بزرگسال را به كودك‌تان ندهید و از شیاف مخصوص بزرگسالان برای او استفاده نكنید. اگر می‌خواهید برای پایین آوردن تب كودك به او استامینوفن بدهید، فقط از شربت یا شیاف استامینوفن مخصوص كودكان استفاده كنید كه البته همه اینها باید مطابق دستور پزشك انجام شوند.

 اگر پزشك برای شما یا كودك‌تان به هر دلیلی شربت استامینوفن تجویز كرده است، قبل از مصرف با پیمانه مخصوص مقدار توصیه‌شده را به دقت اندازه بگیرید و از قاشق معمولی غذاخوری برای این كار استفاده نكنید. اگر چنین پیمانه‌ای ندارید، از داروخانه آن را تهیه كنید (معمولا چنین وسیله‌ای در داخل بسته این شربت‌ها گذاشته می‌شود).

همچنین بطری حاوی شربت را قبل از مصرف خوب تكان دهید.

 اگر نمی‌دانید باید چه مقدار از این دارو را به كودك بیمار‌تان بدهید، حتما دستورات دقیق را از پزشك بپرسید. فراموش نكنید كه هیچ كس بهتر از او نمی‌تواند شما را راهنمایی كند. به توصیه‌های اطرافیانی كه تجربیات خود را درباره مصرف این دارو برای كودك‌ در اختیار شما می‌گذارند هم عمل نكنید؛ چون هر كودكی با كودك دیگر فرق می‌كند و ممكن است روشی كه او برای استفاده از این دارو برای فرزندش به كار برده برای كودك شما خطرساز باشد. 

 اگر كودك‌تان گلودرد شدید دارد كه برطرف نشده است، به او استامینوفن نخورانید؛ به خصوص اگر پس از استفاده از این دارو به هر شكل آن دچار سردرد شده، تبش بالا‌تر رفته، پوستش قرمز شده و روی آن لكه‌ها یا دانه‌های قرمز ظاهر شده، حالت تهوع دارد یا استفراغ می‌كند. در این صورت فورا به پزشك متخصص اطفال مراجعه كنید؛ چون این حالات می‌توانند پیش زمینه بروز حالات وخیمی باشند.

 توجه داشته باشید كه مصرف هم‌زمان داروهایی كه دارای تركیبات استامینوفن هستند، برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنتی هیستامین‌ها و اكسپكتورانت‌ها در كودكان زیر دو سال ممنوع است. مصرف این داروها همراه با هم می‌تواند برای فرزند كوچك شما بسیار خطرناك باشد و حتی باعث مرگ او شود.

در كودكان 2 تا 11 ساله مصرف هم‌زمان داروهای ضدسرفه و ضدسرماخوردگی باید حتما طبق دستور پزشك متخصص اطفال باشد. پس هرگز سرخود این داروها را به كودك‌تان نخورانید.

در مطب پزشك

اگر به هر دلیلی به پزشك مراجعه كرده‌اید و او می‌خواهد برای شما استامینوفن تجویز كند، مطالب زیر را حتما به او بگویید:

 اگر بیماری خاصی دارید و داروهایی را به طور منظم مصرف می‌كنید، نام تمامی آنها و مقدار دوز مصرفی‌تان را به او بگویید. این نكته به خصوص در مورد داروهای رقیق‌كننده خون، مثل وارفارین، داروهای ضدتشنج، مانند فنی توئین، كاربامازپین و فنوباربیتال اهمیت بسیاری دارد.

همچنین اگر برای تسكین درد، پایین آوردن تب و سرماخوردگی هم داروهای دیگری می‌خورید، پزشك را مطلع كنید. اگر او شرایط خاص شما را دقیقاً بداند، ممكن است مجبور شود دوز استامینوفن را به گونه‌ای خاص تنظیم كند یا برای مشاهده عوارض جانبی احتمالی شما را تحت نظر قرار دهد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تسکین درد، قند خون، مصرف استامینوفن، شیاف، روش استفاده استامینوفن، روش نگهداری استامینوفن، مقدار مصرف استامینوفن، مصرف استامینوفن در كودكان تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز