Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:55

26
اسفند
از ایبوبروفن بیشتر بدانید (2)

از ایبوبروفن بیشتر بدانید (2)

نكته بسیار مهم در مورد مصرف بروفن این است كه اگر دچار بیماری دیگری هم هستید و به طور مرتب داروهای خاصی مصرف می‌كنید، حتما به پزشك بگویید.

 

عوارض بروفن با شیوع كمتر

در صورتی كه با مصرف بروفن بینایی‌تان تغییر كرد یا جاهایی از بدن‌تان بی‌دلیل كبود شد، یا خونریزی كرد، حتما پزشك‌تان را مطلع كنید.

عوارض جدی‌تر

اگر پس از خوردن بروفن دچار یكی از عوارض جانبی زیر شدید، در كوتاه‌ترین زمان به یك مركز درمانی مراجعه كنید:  معده‌درد شدید  ورم دست‌ها یا پاها  اضافه وزن ناگهانی و بی‌دلیل  زنگ زدن گوش‌ها     

عوارض نادر ولی خطرناك

اگر با خوردن این قرص دچار حالات زیر شدید بی هیچ معطلی پزشك را در جریان بگذارید و اگر به او دسترسی ندارید، به یك كلینیك مراجعه كنید:  تغییر در حجم ادرار  سردرد بسیار شدید  سفتی گردن

 تغییرات خلقی یا روانی  گلودرد یا تب مداوم

ایبوبروفن به ندرت ممكن است باعث خونریزی معده یا روده شود؛ ولی اگر دیدید كه مدفوع‌تان سیاه شده، معده یا شكم‌تان مدام درد می‌كند و استفراغی دارید كه شبیه دانه‌های قهوه است، بی‌درنگ مصرف دارو را قطع كنید و خود را به پزشك برسانید. ایبوبروفن در موارد بسیار نادری باعث نارسایی جدی و مرگبار كبدی می‌شود. بروز حالات بسیار نادر ولی خطرناك زیر می‌تواند نشانه‌هایی از آسیب كبدی باشد كه بدون شك نیاز به مداخله پزشكی دارد:

 زرد شدن چشم و پوست  ادرار تیره  خستگی شدید غیر‌طبیعی

واكنش آلرژیك

 واكنش آلرژیك به این دارو بسیار نادر است؛ ولی اگر با مصرف آن بدن‌تان خارش گرفت، روی پوست‌تان دانه‌ها و لكه‌های قرمز (راش) ظاهر شد، بدن‌تان ورم كرد یا به شدت احساس گیجی كردید و تنگی نفس داشتید، فورا خود را به نزدیك‌ترین اورژانس برسانید.

بیماری‌های دیگر

نكته بسیار مهم در مورد مصرف بروفن این است كه اگر دچار بیماری دیگری هم هستید و به طور مرتب داروهای خاصی مصرف می‌كنید، حتما به پزشك بگویید. این مطلب به خصوص درباره ابتلا به بیماری‌های مزمنی كه درمان قطعی ندارند و باید برای كنترل آنها تا آخر عمر دارو بخورید، اهمیت بیشتری دارد.

زیرا جدا از عوارض جانبی خود دارو، تعدادی از داروها هم هستند كه با بروفن تداخل دارند و مصرف هم‌زمان آنها می‌تواند باعث بروز پیچیدگی‌هایی شود. اگر از داروی گیاهی استفاده می‌كنید یا مكمل غذایی می‌خورید هم پزشك را در جریان بگذارید.

تداخلات دارویی با ایبوبروفن

نكاتی كه درباره عوارض جانبی داروها گفته شد، درباره تداخلات دارویی هم صدق می‌كند. به این معنا كه اگر نام دارویی در این فهرست باشد، حتما و در صد در صد موارد باعث وخامت اوضاع بیمار نمی‌شود. این تداخلات دارویی هم پس از مدت‌ها مطالعه شناخته شده‌اند و باز هم بروز آنها در بیماران مختلف متفاوت است.

داروهایی كه ممكن است با بروفن تداخل داشته باشند

استامینوفن، انالاپریل، هپارین، انسولین، لیتیم، فنی توئین، سیتالوپرام، فلوكستین، ایندومتاسین، دیگوكسین و تعدادی دیگر. عده زیادی از مردم این داروها را می‌خورند و باز هم تاكید می‌كنیم كه مبادا با خواندن این فهرست داروی خود را قطع كنید یا دیگر هرگز بروفن نخورید و وحشت كنید!

تنها پزشك با توجه به همه شرایط فیزیكی و روانی شما می‌تواند تشخیص دهد كه مصرف بروفن با كدام یك از داروهای فوق و مانند آنها برای شما خطرناك است. پس به او اعتماد كنید. یافته‌های منتشرشده از تحقیقات گوناگون كه در مقالات و اینترنت می‌خوانید، در حالات كلی صدق می‌كنند و نمی‌توان آنها را برای همه بیماران تعمیم داد و درست دانست.

برخی بیماران خاص و مصرف بروفن

مبتلایان به بیماری‌های قلبی، نارسایی‌های مادرزادی قلب، پر‌فشاری خون، اختلالات تیروئید، دیابت، گلوكوم (آب سیاه) یا بزرگی پروستات باید حتما درباره وضعیت خاص خود و داروهایی كه می‌خورند، با پزشك صحبت كنند تا او درباره تجویز بروفن بهتر تصمیم‌گیری كند.

بالا رفتن سطح پتاسیم خون با مصرف بروفن

گاهی اوقات سطح پتاسیم خون برخی بیماران با خوردن داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند بروفن، بالا می‌رود. بیشتر كسانی كه به این عارضه دچار می‌شوند، كسانی هستند كه سن‌شان بالاست یا دیابت یا نارسایی كلیه دارند. خوردن بعضی داروها هم می‌تواند خطر بالا رفتن سطح پتاسیم خون را با مصرف بروفن افزایش دهد.

بارداری و مصرف بروفن

به طور كلی و در شرایط ایده‌آل همه پزشكان توصیه می‌كنند كه زنان باردار در طی 9 ماه بارداری هیچ دارویی نخورند و رعایت این نكته در سه‌ماهه نخست اهمیت بیشتری دارد؛ ولی اگر خوردن دارو اجتناب‌ناپذیر باشد، هیچ كس بهتر از پزشك متخصص نمی‌تواند آن را برای بیمار تجویز كند.

در مورد ایبوبروفن مطلبی كه تقریبا همه پزشكان بر آن توافق دارند این است كه در سه‌ماهه سوم بارداری، به خصوص پس از 32 هفتگی، ایبوبروفن نخورید. پیش از 32 هفتگی و به ویژه در سه‌ماهه اول بارداری هم كه اعضای جنین در حال شكل‌گیری هستند و جنین بیش از مواقع دیگر آسیب‌پذیر است.

خوردن این دارو خالی از اشكال نیست؛ زیرا در هیچ منبعی به طور قطع بی‌خطر بودن ایبوبروفن برای جنین در این سه ماه ذكر نشده است، البته خطرناك بودن آن هم به طور قطع ثابت نشده و در واقع صد درصد نمی‌توان گفت كه برای جنین ضرر خواهد داشت یا خیر. بسیاری عقیده دارند كه بین حدود 8 هفتگی تا 32 هفتگی مصرف دوز‌های پایین از این دارو (بین 200 تا 400 میلی‌گرم) و به مدت بسیار كوتاه، خطر كمتری دارد.

در هر حال با وجودی كه شواهد واضح و قطعی درباره ایمن یا خطرناك بودن مصرف بروفن در بارداری وجود ندارد، ولی توصیه پزشكان پرهیز از خوردن این قرص به دفعات زیاد در حاملگی است. مثلا برای سردرد‌های مزمن كه تحمل‌شان خیلی سخت نیست، سراغ بروفن نروید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: انسولین، گلودرد، عوارض بروفن، واكنش آلرژیك، تداخلات دارویی با ایبوبروفن، انالاپریل، پتاسیم خون، بارداری و مصرف بروفن تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز