Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:32

23
آبان
داروهای پایین آورنده اسید اوریك

داروهای پایین آورنده اسید اوریك

میزان اسید اوریك خون به طور نرمال 7 میلی‌گرم در صد است. پس در افرادی كه دچار نقرس یا نفروپاتی و یا ضایعاتی هستند كه در اثر افزایش اسید اوریك ایجاد می‌شود.

دكتر عبدالهادی ناجی؛ فوق‌تخصص روماتولوژی

 

 

میزان اسید اوریك خون به طور نرمال 7 میلی‌گرم در صد است. پس در افرادی كه دچار نقرس یا نفروپاتی و یا ضایعاتی هستند كه در اثر افزایش اسید اوریك ایجاد می‌شود، میزان اسید اوریك باید از 6 میلی‌گرم در صد كمتر باشد و حتی در افرادی كه دچار توفوس (رسوب اسید اوریك در بافت‌های نرم) هستند بایستی میزان اسید اوریك خون به كمتر از 5 میلی‌گرم درصد كاهش یابد.

لذا در این بیماران میزان استفاده از دارو باید بیشتر باشد تا به این هدف دست یابیم.

داروهای پایین‌آورنده اسید اوریك به 2 گروه تقسیم می‌شوند:

1- داروهای مهاركننده سنتز اسید اوریك كه از طریق مهار آنزیم گزانتین اكسیداز این عمل صورت می‌گیرد.

2- داروهایی كه سبب دفع اسید اوریك از كلیه می‌شوند.

اما با توجه به اینكه برخی بیماران نسبت به داروهای دسته اول حساس هستند، داروهایی مانند آلوپورنیول كه ساخت اسید اوریك را مهار می‌كند گاهی سبب ایجاد حساسیت و راش‌های جلدی، مشكلات كبدی، كلیوی و مهار مغز استخوان می‌شود؛ لذا بیماران نمی‌توانند از این دسته داروها استفاده كنند.

داروهای گروه دوم را بیمارانی كه دچار نارسایی كلیوی یا سنگ‌های كلیه هستند، نمی‌توانند استفاده كنند. بنابراین استفاده از داروهای دیگر در بیماران ضرورت دارد.

داروهایی كه می‌توان در چنین شرایطی از آنها استفاده نمود شامل:

1- داروی لوزار (لوزارتان) كه علاوه بر پایین آوردن فشار خون، باعث دفع اسید اوریك نیز می‌شود. به گونه‌ای به میزان متوسط سبب كاهش اسید اوریك خون می‌شود.

2- داروهای گروه استاتین‌ها، خصوصا آتور واستاتین، كه علاوه بر پایین آوردن سطح چربی‌های خون، باعث پایین آوردن اسید اوریك هم می‌شوند. لذا در بیمارانی كه نسبت به داروهای قبلی پایین آورنده اسید اوریك حساسیت دارند، می‌توانند از آتور واستاتین استفاده نمود.

آتور واستاتین معمولا در موارد زیر استفاده شود

 بیمارانی كه كلسترول و تری‌گلسیرید بالا و همراه با آن هیپراوریسمی (اسید اوریك بالای خون) نیز داشته باشند، با توجه به اینكه بیمارانی كه اسید اوریك بالایی دارند، دچار چند اختلال متابولیك هستند (یعنی فرضا هم چربی خون بالا و هم اسید اوریك بالایی دارند.) در این بیماران آتور واستاتین داروی مناسبی است.

 

برچسب ها: نقرس، بیماری اسید اوریک، اسید اوریک، نفروپاتی، بیماری اسید ارویک، سنتز اسید اوریک، گزانتین اکسیداز تعداد بازديد: 28819 تعداد نظرات: 2

نظرات

  • با سلام.و خسته نباشید . مدت چند سال است که مبتلا به نقرس بوده و بارها به دکتر مراجعه نموده و متاسفانه هرگز موفق به مهار اسید اوریک نشدم . هر بار دچار حمله شده ام فقط داروهای ضد التهاب تزریقی ( که متاسفانه مصرف مدام آن خطرناک بوده ) و مداسین برایم تجویز شد .
    امروز که این مقاله را مطالعه کردم متوجه شدم که راه های بهتری برای کنترل این بیماری وجود دارد . و عمیقا از نگارنده این مقاله پزشکی سپاسگزارم .
  • با سلام و احترام، ضمن تشکر از توجه شما نسبت به سایت زندگی آنلاین، آرزوی سلامتی برایتان داریم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز