Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:50

13
اردیبهشت
پیشگام در برابر گسترش ایدز (1)

پیشگام در برابر گسترش ایدز (1)

گسترش ایدز به منزله كوه یخی است كه ما فقط قله آن را می‌بینیم، ولی بهتر است بدانیم ایدز نیز مانند اعتیاد به عنوان تهدیدی جدی برای همه كشورها تلقی می‌شود.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

در سال 1981 (1360) نخستین نشانه‌های بالینی نوعی بیماری گزارش شد كه بعدها به «ایدز» معروف شد. امروز پس از گذشت 27 سال، بیش از 33 میلیون نفر در جهان مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند و بیش از 25 میلیون نفر بر اثر ایدز درگذشته‌اند. اما سال‌ها تلاش برای مهار این همه‌گیری، پیشرفت‌تر و تحولات بسیاری را نیز دربرداشته است.

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بیماری‌های ناشی از اچ‌آی‌وی می‌میرند. اما اثرات گسترش اچ‌آی‌وی تنها در مرگ و میر افراد خلاصه نمی‌شود. اچ‌آی‌وی بر تمام جوانب زندگی اثر گذاشته است، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ. از سیاست گرفته تا مذهب. در سال 2001 برای نخستین بار مجمع عمومی سازمان ملل اجلاسی ویژه در زمینه ایدز برگزار كرد كه طی آن سران دولت‌ها «اعلامیه تعهد درباره اچ‌آی‌وی و ایدز» را به اتفاق آرا تصویب كردند.

 بیایید ما نیز هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز پیشگام شویم. گسترش ایدز به منزله كوه یخی است كه ما فقط قله آن را می‌بینیم، ولی بهتر است بدانیم ایدز نیز مانند اعتیاد به عنوان تهدیدی جدی برای همه كشورها تلقی می‌شود، اگر امروز این مسأله را جدی نگیریم، در آینده‌ای نه چندان دور مجبور خواهیم بود، برای این غفلت تاوان بزرگی بپردازیم.

به این منظور كارگاه كشوری ایدز و رسانه در تاریخ 7- 6 آبان ماه سال‌جاری به همت دفتر مدیریت بیماری‌های واگیردار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران، در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تشكیل شد. در این كارگاه دو روزه مسؤولین و رسانه‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدا دكتر حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اهمیت نقش خانواده در پیشگیری از اچ‌آی‌وی و ارائه آمار ایدز در جهان خاطر نشان كرد: ایدز به عنوان یكی از دغدغه‌های حوزه سلامت كشور تلقی شده، كه موج سوم آن در روابط اجتماعی و روابط جنسی نمایانگر شده است.

وی با اشاره به اینكه مكتب‌ ما دارای بهترین الگو در روابط اجتماعی است گفت: جامعه ایران دچار بی‌هویتی فرهنگی شده كه خلاء‌های آن در چنین مواردی بروز می‌كند.

در ادامه دكتر فدایی مسئول مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اهمیت تعیین عوامل مؤثر در گسترش یا محدود شدن ویروس HIV یادآور شد: در نقاط مختلف جهان، پیشرفت ایدز، به نحوه برخورد و برنامه‌ریزی كشورها با این بیماری بستگی دارد. وی در ادامه افزود: در سراسر جهان، روزانه 6800 نفر، به اچ‌آی‌وی آلوده می‌شوند، كه از این تعداد 96 درصد از كشورهای ضعیف و  متوسط به سر می‌برند.

دكتر فدایی خاطر نشان كرد: ضعف در برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی، پوشاندن حقایق و عملكرد ناهماهنگ با بیماران، باعث ایجاد مشكلاتی عدیده در پیشگیری و مهار اچ‌آی‌وی می‌شود. مسؤول مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه تعداد مبتلایان به اچ‌آی‌وی از سال 2005- 1990، 4 برابر شده است از ایدز به عنوان یك بیماری مزمن نام برد و خاطر نشان كرد: با بهره‌گیری از امكانات می‌توان، برای بیماران طول عمر بیشتر و زندگی با كیفیت بهتر را رقم زد.

در دومین روز كارگاه دكتر عباس صداقت، ریاست اداره ایدز وزارت بهداشت سخنانی ایراد نمود، پزشك امروز نیز با ایشان گفتگویی اختصاصی داشت و نظرات ایشان را در خصوص مهار اچ‌آی‌وی شد و نقش جامعه پزشكی در این زمینه جویا شد: دكتر صداقت در خصوص انتظاراتی كه از پزشكان وجود دارد گفت: ما از همكاران انتظار داریم، حتی‌الامكان در زمینه عوامل اجتماعی خطرساز برای (اچ‌آی‌وی) اطلاعات بیشتری كسب كنند.

وی در خصوص بیمارانی كه به مطب‌ها مراجعه می‌كنند گفت: بایستی همكاران ارزیابی خطر را خصوصاً در بیماران جوان، نوجوان، در نظر داشته باشند. وی در ادامه افزود: توصیه می‌شود در این بیماران علاوه بر درمان بیماری اصلی به هر دلیلی مانند: مصرف داروهای روان‌گردان، مصرف الكل یا مصرف مواد مخدر یا ارتباطات جنسی محافظت نشده ایجاد شده است باید این بیماران در معرض خطر قرار دارند، بایستی آموزش‌های اولیه ارائه گردد.

تا بیماران جهت انجام آزمایشات مشاوره‌ای قبل از آزمایش و پس از آزمایش، به نزدیك‌ترین مركز مشاوره بیماری‌های رفتاری محل طبابت خود ارجاع شوند. دكتر صداقت خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه تمامی استان‌های كشور، تحت پوشش معاونت‌های بهداشتی قرار دارند، در كلیه دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور، حداقل یك مركز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد كه كلیه خدمات مشاوره، آزمایش، پیشگیری و آموزش و اطلاع‌رسانی را برای مراجعین به صورت كاملا رایگان و محرمانه ارائه می‌گردد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت یادآور شد: كلیه پزشكان و پرسنلی كه به نوعی با حرف پزشكی سر و كار دارند، در مواردی كه با خون و فرآورده‌های خونی در ارتباط هستند، خصوصاً پزشكانی كه در بخش‌های جراحی فعالیت دارند، بایستی از اصول احتیاط‌های استاندارد آگاه باشند.

این امر، به پزشكان كمك می‌كند، فارغ از اینكه بیمارشان، به یكی از بیماری‌های منتقله از راه خون از جمله، بیماری ایدز یا هپاتیت مبتلا هست یا خیر، بتواند از خود در برابر انتقال بیماری حفاظت كرده، همچنین با رعایت اصول استاندارد، از انتقال ویروس توسط ابزار پزشكی از خود بیمار به فرد سالم ممانعت به عمل آورده تا قادر باشد خدماتی مطلوب و مورد نیاز بیماران مبتلا را به آنها ارائه دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- پیشگام در برابر گسترش ایدز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویروس HIV، پیشگیری از ایدز، نشانه های ایدز، ایدز چیست، کنترل ایدز، اچ‌آی‌وی، پیشگیری از اچ‌آی‌وی، مهار اچ‌آی‌وی، مهار ایدز تعداد بازديد: 579 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز