Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:40

30
آبان
گلو درد استرپتوكوكی

گلو درد استرپتوكوكی

گلو درد استرپتوكوكی عبارت است از عفونت و التهاب حلق به وسیله باكتری‌های استرپتوكوكی. این بیماری مسری است و معمولا از هر چهار عضو خانواده یك نفر 7-2 روز بعد از مواجهه مبتلا می‌شود.

دكتر فاطمه باقری پژوهشگر

 

 گلو درد استرپتوكوكی عبارت است از عفونت و التهاب حلق به وسیله باكتری‌های استرپتوكوكی. این بیماری مسری است و معمولا از هر چهار عضو خانواده یك نفر 7-2 روز بعد از مواجهه مبتلا می‌شود. همچنین در كودكان شایع‌تر است. گاه عفونت در فرد وجود دارد، ولی علامتی ندارد و او به عنوان ناقل می‌تواند میكروب‌ها را منتشر كند.

علائم بیماری

 شروع سریع گلودرد كه هنگام بلع شدیدتر است.

بی‌اشتهایی  

سردرد  

تب  

احساس ناخوشی كلی  

درد گوش در هنگام بلع (گاهی اوقات) 

غدد متورم و حساس به لمس در گردن 

لوزه‌های قرمز و شفاف كه ممكن است لكه‌هایی از چرك داشته باشند.

علت بیماری

علت بیماری باكتری‌های استرپتوكوكی است كه از طریق بزاق یا ترشحات بینی یا تماس فرد به فرد منتقل می‌شود.

عوامل تشدیدكننده بیماری

عفونت استرپتوكوكی اخیر در سایر اعضای خانواده

مصرف سیگار

خستگی  

هوای سرد و مرطوب

مكان‌های شلوغ  

مركز مراقبت روزانه یا مدرسه

پیشگیری

از تماس با افراد مبتلا خودداری شود.

عوارض احتمالی

 عفونت گوش   سینوزیت   تب روماتیسمی  

 گلومرولونفریت (التهاب بافت كلیه)

رژیم غذایی

برای تسكین درد گلو تا می‌توانید مایعاتی مانند شیر، آبمیوه، سوپ، چای و نوشیدنی‌های كربنات‌دار بنوشید. هر نوع و هر مقدار غذای سفت قابل قبول است؛ به شرطی كه بدون درد بلعیده شود. در موارد زیر حتماً به پزشك مراجعه نمایید:

 درجه حرارت بدن یكی دو روز طبیعی باشد و سپس تب بروز كند.

 ظهور علائم جدیدی مثل تهوع، استفراغ، گوش درد، سرفه، غدد متورم، بثورات پوستی، سردرد شدید، آبریزش بینی یا تنگی نفس

 مفاصل قرمز یا دردناك

 ادرار تیره، درد قفسه سینه یا خستگی (ممكن است تا سه روز بعد حادث گردد).

درمان بیماری

این بیماری با درمان آنتی‌بیوتیكی (خوراكی یا تزریقی) معمولا در عرض 10-12 روز بهبود می‌یابد و علائم معمولا 3-2 روز پس از درمان فروكش می‌كنند؛ اما لازم است دوره درمان كامل شود تا از عوارض یا عود بیماری جلوگیری گردد. در صورت لزوم، می‌توان از مسكن‌هایی مثل استامینوفن نیز استفاده نمود. آزمون‌های تشخیصی می‌تواند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی مثل كشت گلو و شمارش سلول‌های خونی باشد. كشت گلو، دقیق‌ترین راه تشخیص عفونت استروپتوكوكی است.

برای بزرگسالان یا كودكانی كه بتوانند غرغره كنند، غرغره چای غلیظ، همچنین غرغره گرم یا سرد تسكین‌دهنده است. برای مرطوب كردن از مرطوب‌كننده اولتراسونیك بخور سرد استفاده كنید. این كار احساس سفتی و خشكی گلو را بهبود می‌بخشد. مرطوب‌كننده را هر روز تمیز كنید. همچنین، برای تسكین درد غدد متورم می‌توان از لوازم گرم و مرطوب استفاده كرد. در بعضی موارد ممكن است لازم باشد 24 ساعت پس از شروع درمان با آنتی‌بیوتیك، كودك را قرنطینه كرد. پس از درمان، با بهبود علائم می‌توان فعالیت طبیعی را از سر گرفت. كودكان پنج روز پس از شروع آنتی بیوتیك و قطع تب به مدت 24 ساعت، می‌توانند به مدرسه برگردند.

 

برچسب ها: گلو درد استرپتوكوكی، درمان بیماری استرپتوکوکی، علائم بیماری استرپتوکوکی، تورم غدد، مصرف آنتی بیوتیک در بیماری استرپتوکوکی تعداد بازديد: 858 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز