Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 00:14

17
بهمن
اثرات يبوست

اثرات يبوست

اگر شخصی اخیرا دچار یبوست می‌شود، اولین چیزی که اهمیت دارد،‌ این است که چه دارویی مصرف می‌کند، زیرا مصرف داروی فشار خون یا داروی مدر،‌ و یا حتی مصرف قرص آهن به خصوص در خانم‌های کم‌خون، ممکن است باعث یبوست شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد یبوست بیان کرد: «یکی از بیماری‌های شایعی که عزیزان دائم از آن شکایت دارند، مساله یبوست است. اولا باید بدانیم که اگر شخصی اخیرا دچار یبوست می‌شود، اولین چیزی که اهمیت دارد،‌ این است که چه دارویی مصرف می‌کند، زیرا مصرف داروی فشار خون یا داروی مدر،‌ و یا حتی مصرف قرص آهن به خصوص در خانم‌های کم‌خون، ممکن است باعث یبوست شود.

همچنین خانمی که دچار پوکی استخوان است و از قرص‌های کلسیمی استفاده می‌کند، مصرف این دارو نیز می‌تواند یبوست را تشدید کند. علاوه بر آن یکی از عوارض مصرف داروهای آرامبخش و به‌خصوص داروهایی که به‌عنوان مسکن کدئین مصرف می‌شوند، نیز ایجاد و یا تشدید یبوست است».

وی افزود: «از دیگر عواملی که در بروز یبوست دخالت دارند، می‌توان به بعضی از بیماری‌ها اشاره نمود، زیرا برخی از بیماری‌ها ممکن است خود را با یبوست نشان دهند. اهمیت یبوست، در افرادی که بالای 50 سال دارند، این است که اگر فردی تاکنون اجابت مزاج طبیعی داشته، ولی اخیرا احساس می‌کند که این اجابت مزاج به‌طور دائم حالت یبوست پیدا کرده است، باید به پزشک مراجعه کند، چون سرطان‌های روده نیز به‌ندرت می‌توانند خود را به این صورت نشان دهند.

 

همچنین بیماری‌های اندوکرین (غدد داخلی) مثل دیابت، کم‌کاری تیروئید (یکی از علائم شایع هیپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید، یبوست است) و از همه مهم‌تر بیماری‌هایی مثل ام‌اس و سکته مغزی که سبب بی‌حرکت شدن شخص می‌شوند، می‌توانند با یبوست همراه گردند.

دکتر ابراهیمی دریانی در پایان اظهار داشت: «به‌طور کلی یبوست در خانم‌ها، افراد مسن و بچه‌ها شایع است و برای درمان آن معمولا به عزیزان توصیه می‌شود حتما مصرف مایعات را بیشتر کنند، صبح‌ها قبل از صبحانه ورزش نمایند، صبحانه کاملی مصرف کنند، از مواد غذایی فیبردار مثل سبزیجات و‌ میوه‌ها بیشتر استفاده نمایند و چربی و شیرینی را از برنامه غذایی خود حذف کنند».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد، در مورد یبوست، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان یبوست، بیماری های گوارشی، گوارش و کبد، علل یبوست، یبوست ناشی از مصرف داروها تعداد بازديد: 865 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز