Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:52

4
بهمن
بیماری های تیروئید

بیماری های تیروئید

تیروئید غده كوچكی است كه روی گردن و در زیر برجستگی غضروف تیروئید به‌نام «سیب آدم» قرار دارد. این غده شبیه یك پروانه است که دو بال آن در دو طرف گردن قرار دارد. كار این غده تولید، ذخیره‌سازی و آزاد کردن هورمون تیروئید به داخل جریان خون است.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی

 

 

تیروئید غده كوچكی است كه روی گردن و در زیر برجستگی غضروف تیروئید به‌نام «سیب آدم» قرار دارد. این غده  شبیه یك پروانه است که دو بال آن در دو طرف گردن قرار دارد. كار این غده تولید، ذخیره‌سازی و آزاد کردن هورمون تیروئید به داخل جریان خون است. هورمون تیروئید نه تنها به کنترل اعمال بدن کمک می‌کند، بلکه روی رشد و نمو سلول‌های بدن نیز تاثیر می‌گذارد. 

شایع‌ترین مشكلات غده تیروئید عبارتند از

1. كم‌كاری تیروئید ( هایپوتیروئیدی‌) 2. پركاری تیروئید ( هایپرتیروئیدی‌)  3. بزرگی غده تیروئید ( گواتر ) 4.  سرطان تیروئید 5. التهاب تیروئید (تیروئیدیت) اگر اختلالات تیروئید تشخیص داده و درمان نشود، سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی می‌گردد. 

كم‌كاری تیروئید ( هایپوتیروئیدی )

شایع‌ترین اختلال تیروئید کم‌کاری یا هایپوتیروئیدی است. این عارضه زمانی به وجود می‌آید که غده تیروئید به اندازه نیاز بدن هورمون تولید نکند. كم‌كاری تیروئید ممکن است در هرجنس و سنی دیده شود؛ اما غالباً خانم های بالای 40 سال از این عارضه رنج می‌برند.

این مشکل پنهان به آهستگی ایجاد شده و به تدریج پیشرفت می‌کند. در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد. حتی گاهی در صورت بروز علائم، این اختلال با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود؛ چرا که این نشانه‌ها شبیه نشانه‌های یائسگی و یا کهولت سن است. 

علائم کم‌کاری تیروئید

خواب آلودگی  احساس خستگی  خشكی و شكنندگی پوست  بزرگی غده تیروئید  افسردگی  افزایش وزن و ادم  ریزش مو  مستعد به سرماخوردگی  

پركاری تیروئید ( هایپرتیروئیدی )

زمانی که غده تیروئید بیش از اندازه هورمون ترشح كند، فرد مبتلا به پركاری تیروئید است.

افزایش هورمون تیروئید سبب افزایش سرعت فعالیت‌های بدن می‌شود که نتایج آن:  افزایش ضربان قلب  عصبی شدن  تحریك‌پذیری  كاهش وزن ( افزایش اشتها)  افزایش تعریق  نازك شدن پوست و موها  ضعف عضلانی  لرزش دست‌ها  اضطراب  بی‌خوابی. در صورت بروز هر کدام از علائم بالا با متخصص غدد مشورت نمایید.

در بسیاری از موارد این عارضه با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و تشخیص به موقع، از آسیب‌های احتمالی بسیاری جلوگیری می‌كند.

 

برچسب ها: تیروئید، پركاری تیروئید، مشكلات غده تیروئید، كم‌كاری تیروئید، علائم کم‌کاری تیروئید تعداد بازديد: 1054 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز