Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:54

4
بهمن
نقرس را بیشتر بشناسیم (1)

نقرس را بیشتر بشناسیم (1)

وقتی كه اسید اوریك زیاد میشود، كریستالهای تیز و سوزنی شكل در مفاصل شكل میگیرند و موجب درد میشوند. در این حالت مفاصل تغییر شكل مییابند و سرانجام فرسوده میشوند. بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع است

تحريريه دنيای سلامت

 

 

نقرس شكلی از التهاب مفاصل است كه با حملات ناگهانی و شدید، درد، تورم و لمس شدن شروع میشود. نقرس معمولا در انگشت شست پا و گاهی اوقات در زانوها، پاشنه پاها، دستها و مچ دستها بروز میكند. این بیماری با افزایش اسید اوریك خون به وجود میآید.

وقتی كه اسید اوریك زیاد میشود، كریستالهای تیز و سوزنی شكل در مفاصل شكل میگیرند و موجب درد میشوند. در این حالت مفاصل تغییر شكل مییابند و سرانجام فرسوده میشوند. بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع است و زنان نیز قبل از یائسگی ممكن است به آن مبتلا شوند.

برخی عوامل افزایش اسید اوریك عبارتند از

افزایش تولید اسید اوریك، كاهش خروج آن توسط كلیهها، برخی بیماریهای حاد، جراحی، كمبود آب بدن، مصرف برخی داروها، كم‌‌كاری تیروئید و ...  

در گذشته ابتلا به نقرس را به مصرف زیاد گوشت ربط میدادند، ولی با تحقیقات بیشتر مشخص شد كه عوامل بسیاری موجب این بیماری میشوند. اسید اوریك كه مهمترین عامل ایجاد نقرس است، از متابولیسم ماده آلی پورین حاصل میشود.

پورین در غذاهای زیادی وجود دارد؛ بنابراین برای كاهش حملات نقرس باید از مصرف غذاهای سرشار از «پورین» پرهیز كرد. این غذاها مثل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، كله پاچه، مغز، جگر و ماكیان بیماری را تشدید میكنند. غذاهایی هم كه سطح متوسطی پورین دارند، باید به صورت محدود مصرف شوند؛ مثل گل كلم، اسفناج، انواع لوبیا، قارچ و عدس. نقرس را نمیتوان درمان كرد.

بهترین تدبیر برای مقابله با آن مصرف دارو و داشتن رژیم غذایی است. نقرس با درد و التهاب بسیار شدید مفصل و تب و لرز بروز میكند و پوست ناحیه مفصل قرمز و گرم میشود.

اختلال در عملكرد كلیهها

همچنین مصرف برخی داروها مثل آسپرین، باعث تجمع اسید اوریك و احتمال بیماری نقرس میشوند. روزانه 200 تا 600 میلیگرم اسید اوریك از ادرار دفع میشود. دو سوم این میزان، درون بدن ساخته میشود و یك سوم از طریق رژیم غذایی به دست میآید.

وقتی كه بین تولید اسید اوریك و دفع آن تعادل وجود نداشته باشد، اسید اوریك اضافی در مكانهای مختلفی تجمع میكند و به صورت رسوباتی به نام «توفوس» پدیدار میشود. توفوسها معمولا در مجاورت مفاصل و نزدیك سطوح مفصلی، كلیه و تاندونها و برخی مواقع در لاله گوش وجود دارند.

10 تا 20 درصد از بیماران مبتلا به نقرس، در كلیههای خود سنگهای اسید اوریكی دارند. این سنگها فاقد كلسیم هستند و در رادیو گرافی نیز دیده نمیشوند. شست پا رایجترین محل برای حمله نقرس میباشد كه ممكن است فرد حتی پس از درمان، باز هم دچار حمله نقرس شود.

بیماران نقرسی از دردهای مكرر در ناحیه پشت پا، قوزك پا و زانو شكایت میكنند. در صورت داشتن علائم زیر حتما باید به پزشك مراجعه كرد تا با انجام آزمایشهای اولیه سلامت یا عدم سلامت فرد تشخیص داده شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم - نقرس را بیشتر بشناسیم - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: نقرس، التهاب مفاصل، افزایش اسید اوریك خون، عوامل افزایش اسید اوریك، اختلال در عملكرد كلیه‌ها تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز