Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:53

25
بهمن
سيگار؛ دشمن شماره يك قلب (2)

سيگار؛ دشمن شماره يك قلب (2)

در سال‌های اخیر شاهد افزایش استعمال سیگار در بین نوجوانان و دانشجویان هستیم و برخلاف گذشته دختران و زنان باسواد بیشتر از افراد بی‌سواد از استعمال دخانیات لذت كاذب می‌برند!

کلسترول و فشارخون بالا 
كلسترول و فشارخون بالا در سن چهل‌سالگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را 70 برابر بیشتر می‌کند. 30 درصد از كسانی كه مبتلا به CHD و بیماری‌های عروقی قلب هستند، زودتر می‌میرند و معمولاً استعمال دخانیات با سایر ریزفاكتورها دست به دست هم می‌دهند و عوارض قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. 

استعمال دخانیات بین نوجوانان 
متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش استعمال سیگار در بین نوجوانان و دانشجویان هستیم و برخلاف گذشته دختران و زنان باسواد بیشتر از افراد بی‌سواد از استعمال دخانیات لذت كاذب می‌برند! با توجه به شیوع استعمال دخانیات، به‌خصوص سیگار و قلیان نزد افراد جوان به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در افراد 30 سال به بالا باشیم.

استعمال دخانیات در سال‌های قبل بیشتر در افراد سالخورده و شكست‌خورده در زندگی دیده می‌شد، اما امروز در خوشی و ناخوشی، علنی و غیرعلنی دانش‌‌آموزان و دانشجویان شروع به استعمال سیگار و دخانیات می‌کنند و بدین ترتیب آمار نشان می‌دهد روزبه‌روز تعداد مراجعین به بخش‌های اورژانس و CCU افزایش یافته و هر روز سن افراد بستری‌شده در بخش‌های CCU كمتر می‌شود.

علت شیوع استعمال دخانیات را می‌توان در دسترس بودن سیگار و فروش آن در بیشتر مغازه‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها، ارزان بودن، آزاد بودن استعمال دخانیات در اجتماع و مكان‌های سربسته و تقلید دانش‌آموزان از اولیای مدارس و پدر و مادر خود دانست. بیكاری و مشكلات اجتماعی و اقتصادی از دیگر علل روی آوردن جوانان به استعمال دخانیات است.

 

برچسب ها: سلامت قلب و عروق، عوارض سیگار، سیگار و قلب، نوجوانان و دخانیات، سیگار و کلسترول خون، سیگار و فشار خون تعداد بازديد: 793 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز