Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:12

24
دی
زمستان فصلی پرخطر برای قلب

زمستان فصلی پرخطر برای قلب

بدن خود را گرم نگه دارید و به خصوص سر، دست‌ها و پاها را بیشتر بپوشانید و همواره لباس خشك به تن داشته باشید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

سرمای زمستان با وجود تمام زیبایی‌هایی كه به همراه می‌آورد، احتمال بروز برخی خطرات را نیز افزایش می‌دهد. آیا می‌دانید كه در زمستان احتمال خطر حمله قلبی در افرادی كه به بیماری‌های قلبی دچارند، بیشتر است؟ كمی بی‌توجهی به این مسئله برخی اوقات باعث بروز اتفاقات بسیار جدی می‌شود.

پژوهشگران در حال بررسی و انجام تحقیقات گسترده‌تر در این زمینه هستند كه چرا در طول سه ماه زمستان آمار و ارقام مربوط به سكته و حمله قلبی افزایش می‌یابد. طبق برخی از تحقیقات به عمل آمده، افرادی كه به بیماری انسداد شریان‌های قلبی دچارند، در آب و هوای سرد زمستان بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند و بیشتر به گلو درد و درد قفسه سینه دچار می‌شوند.

آب و هوای سرد زمستان باعث سفت‌تر و تنگ‌تر شدن شریان‌ها می‌شود؛ بنابراین خون كُندتر در بدن جریان می‌یابد و اكسیژن كمتری به قلب می‌رسد؛ بدن برای به دست آوردن اكسیژن بیشتر و گرم‌تر شدن خودش وارد عمل شده و فشار بسیار بیشتری را متحمل می‌شود. قلب ما به طور مداوم نیاز به انرژی فراوان دارد تا بدن را گرم نگه دارد و این انرژی از طریق اكسیژن به آن می‌رسد. وقتی كه مقدار اكسیژن كافی نباشد، فشار بیشتری به قلب وارد می‌آید و مشكلات جدی به دنبال خواهد داشت. 

چه كسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

افرادی كه صبح روزهای برفی شروع به پارو زدن پشت بام و حیاط خانه‌شان می‌كنند، بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. با وجود آنكه فعالیت فیزیكی برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است، اما فعالیت‌هایی مناسب هستند كه بدن توانایی انجامش را داشته باشد.

مهمانی‌ها، جشن‌ها و برنامه‌های مخصوص همراه با انواع خوراكی‌ها و غذاهای متنوع و نوشیدنی‌ها در فصل زمستان باعث می‌شوند كه عده‌ای در معرض خطر قرار گیرند. بسیاری از افراد برنامه ‌غذایی‌شان در تعطیلات تغییر می‌كند و همراه با چاق‌تر شدن، فشار خون‌شان بالاتر می‌رود و میزان كلسترول خونشان نیز افزایش می‌یابد. بهتر است در طی تعطیلات سال نو نیز برنامه غذایی قبلی خود را ادامه دهید. از غذاهای كم چرب استفاده كنید و به حفظ تناسب اندام، فشار خون و كلسترول خون خود اهمیت دهید. 

سایر افرادی كه بیشتر در معرض خطر هستند 

افرادی كه به فشار خون بالا دچارند.

افرادی كه كلسترول خوب (HDL) آنها پایین و كلسترول (LDL) خون‌شان بالاست.

 افراد سیگاری

 افرادی كه معمولاً تحت فشار بیشتری هستند.

 افرادی كه عادت به نوشیدن الكل و یا استفاده از برخی مسكن‌ها دارند.

 افراد سنگین وزن و چاق

 افرادی كه در برنامه غذایی‌شان مقدار چربی‌های اشباع شده بیشتری وجود دارد.

 افراد مبتلا به دیابت نوع 2

چطور متوجه شویم كه در معرض خطر حمله قلبی هستیم؟ 

حمله قلبی وقتی اتفاق می‌افتاد كه یك یا دو عضله قلب در اثر كمبود اكسیژن فشار زیادی را متحمل شود و خون در آن انسداد یافته و به خوبی جریان نیابد. این انسداد گاه در اثر ایجاد پلاك‌ها كه كلسترول نام دارند نیز رخ می‌دهد. علائم اصلی حمله قلبی عبارتند از:

فشار زیاد، سنگینی، فشردگی، درد و ناراحتی در مركز قفسه سینه كه بیشتر از چند دقیقه ادامه یابد.

درد و ناراحتی كه تا شانه‌ها، گردن، بازوها و فك كشیده شود.

درد قفسه سینه كه شدت آن رفته‌رفته بیشتر شود.

درد قفسه سینه كه با استراحت كردن و مصرف نیترو گلیسیرین نیز برطرف نشود.

درد قفسه سینه كه با هر یك از این علائم است: تعرق، احساس سرما، مرطوب و سرد شدن پوست، كوتاه شدن تنفس، حالت تهوع و حتی استفراغ، سستی، ضعف كردن و به حالت غش در آمدن، احساس خستگی مفرط بدون دلیل و ضربان‌های نامنظم قلب.

با مشاهده هر یك از این علائم بالا هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه كنید.

چند نكته برای حفظ سلامت بیشتر در فصل زمستان 

با خطرات مربوط به حمله قلبی آشنا و از وضعیت خود كاملا آگاه باشید.

بدن خود را گرم نگه دارید و به خصوص سر، دست‌ها و پاها را بیشتر بپوشانید و همواره لباس خشك به تن داشته باشید. اگر زیر برف و باران لباس‌هایتان خیس شد، سریع آنها را عوض كنید. این‌كارها برای حفظ گرمای بدن و جریان بهتر خون در رگ‌ها ضروری است.

كارهای فیزیكی سخت مثل پارو كردن برف را در زمستان انجام ندهید. اگر فعالیتی را انجام می‌دهید، هر 10 دقیقه به خودتان استراحت دهید.

استرس این را نداشته باشید كه مبادا دچار حمله قلبی شوید. با دقت بیشتر و رعایت نكات ایمنی، احتمال بروز هر گونه خطر كاهش می‌یابد.

به طور مرتب ورزش كنید (البته نه ورزش سنگین)

از مقدار انسولین خون‌تان مطلع شوید. اگر میزان انسولین خون مناسب نباشد، احتمال بروز خطر حمله قلبی افزایش می‌یابد.

از پرخوری بپرهیزید و اجازه ندهید تناسب اندام‌تان به هم بخورد.

از مصرف سیگار و سایر دخانیات پرهیز كنید.

در طول تعطیلات غذاهای سنگین، پرچرب و دارای قند فراوان نخورید.

در طول فصل زمستان ساعات تاریكی هوا به نسبت روزهای تابستان بیشتر است و این مسئله باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می‌شود؛ به خصوص روی هورمون كورتیزول اثر می‌گذارد و به همین دلیل برخی گرفتگی‌های عروقی نیز افزایش می‌یابد.

به هنگام بالا رفتن از پله‌ها، حتما با دست نرده‌ها را بگیرید.

 

برچسب ها: درد قلبی، سلامت قلب و عروق، حمله قلبی، افراد در معرض بیماری قلبی، تغذیه و قلب تعداد بازديد: 849 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز