Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 12:28

13
فروردین
تجویزی كه باعث سرطان می‌شود!

تجویزی كه باعث سرطان می‌شود!

كرم‌های ضد آفتاب می‌توانند همانند یك لایه محافظتی از پوست شما در برابر اشعه‌های زیانبار UVB محافظت كنند.

هفته‌ای سه بار، به مدت 5 دقیقه، با چشمان بسته و در حالت ریلكس، وارد اتاقك گرم كوچكی می‌شود تا بتواند از احساس خستگی و افسردگی كه مدتی است گریبانگیرش شده نجات یابد چند هفته است كه مرتباً خسته می‌شود و اصلاً حوصله هیچ چیز را ندارد. پزشك خانوادگی‌اش مشكل او را اختلال تأثیر فصلی (SAD) می‌نامد؛ مشكلی كه با تغییر فصل به هنگام نزدیك شدن پاییز و زمستان و تغییر در نور محیط اطراف ایجاد می‌شود. تغییرات فصلی در او با تغییرات دمای بدن و برخی تغییرات هورمونی همراه هستند.

پزشكش به او گفته بود كه باید برای مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرد اما او آنقدر فرصت ندارد كه به تعطیلات برود و آفتاب بگیرد و حال استفاده از این اتاقك‌های كوچك و گرم را برای مداوای بیمارش توصیه كرده است. او باید به مدت سه سال و هر هفته سه بار وارد این اتاقك شود. این بیمار جوان نمی‌داند كه تجویز پزشكش چه عواقبی در آینده در پی خواهد داشت و با احساس خوبی كه وارد شدن در اتاقك به او دست می‌دهد، راضی است و اصلا به عواقب توصیه پزشكش فكر هم نمی‌كند.

حالا، این دختر جوان، 40 ساله است مدت‌هاست كه وارد اتاقك‌ها نشده است درست بعد از آنكه یك متخصص پوست متوجه رشد برخی اختلالات در پوستش شد، استفاده از این اتاقك را برای او ممنوع كرد. درست در سینه راست او غده‌ای شروع به رشد كرده است كه تمام علائم سرطان را دارد.

بعد از آن، متوجه به تومور سیاه رنگی در قسمت بالای بازویش شد كه بدترین شكل سرطان پوست بود. پزشكش آن تومور درآورد، ولی بعد از آن سه غده سرطانی دیگر نیز روی پوستش ظاهر شد. در میان افراد خانواده‌اش هیچ‌كس به سرطان پوست دچار نشده بود و پزشك معالجش دلیل بروز این غده سرطانی را استفاده طولانی‌مدت و مكرر از آن اتاقك‌های كوچك و گرم برای درمان اختلال دوره جوانی‌اش می‌داند.

حالا دیگر این زن میانسال این حقیقت را پذیرفته است كه اتاقك‌های گرم و كوچك (Tanning) روش درمانی مناسبی برای غمگینی و افسردگی نیستند. در حقیقت افرادی كه از این اتاقك‌ها استفاده كنند، تا 74درصد  با افزایش خطر سرطان پوست مواجه می‌شوند. 25 سال پیش این مسأله اثبات نشده بود.

67درصد مردم از این اتاقك‌ها برای دلایل آرایشی استفاده نمی‌كردند، 11درصد به توصیه پزشك‌شان وارد این اتاقك‌ها می‌شدند. پزشكان استفاده از این اتاقك‌ها را برای درمان افسردگی كمبود ویتامین D در بدن، درد عضلانی، اختلالات پوستی و حتی برای سفید كردن دندان‌ها توصیه می‌كردند. 

هنوز هم برخی گروه‌ها با وجود خطرات و هشدارهایی كه داده شده است، از آنها استفاده می‌كنند. پزشكان می‌دانند كه این اتاقك‌ها ممكن است به پوست بیماران‌شان آسیب برساند، اما بیماران می‌گویند كه برای رهایی از افسردگی ترجیح می‌دهند از اتاقك‌ها استفاده كنند. این بیماران معتقدند كه اگر هر سال دو بار مورد معاینه پزشك پوست قرار بگیرند دیگر خطری تهدیدشان نمی‌كند و از شر بیماری كه رنج‌شان می‌دهد نیز راحت می‌شوند.

البته در سال‌های بعدی در این اتاقك‌ها میزان اشعه UVA تا 95درصد حذف و میزان اشعه UVB نیز تا 5درصد كاهش یافت، اما اشعه‌های UVA طول موج بلندتری دارند و بیشتر پوست را به تولید ملانین تحریك می‌كند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه UVA، اشعه‌های سوزاننده، عامل اصلی سرطان پوست هستند.

برخی افراد این اتاقك‌ها را یك روش سالم برای دریافت ویتامین D می‌دانند. آنها از كمبود ویتامین D بسیار رنج می‌برند و بعد از قرار گرفتن در این اتاقك‌ها حال خوبی پیدا می‌كنند. اما حتی اگر كمبود ویتامین D آنها را آزار دهد، باز هم نباید از این اتاقك‌ها برای جبران كمبود این ویتامین استفاده كنند، زیرا در معرض خطر اشعه‌های UVA,B قرار می‌گیرند. در واقع توصیه به استفاده از این اتاقك‌ها برای جبران كمبود ویتامین D است وقتی‌كه می‌توان از مكمل‌ها استفاده كرد، دیگر نیازی به تجربه كردن روش‌های خطرناك نیست.

حدود دوسوم از مردم آمریكا به اندازه كافی ویتامین D دریافت نمی‌كنند؛ ولی برای اطمینان از میزان كمبود ویتامین D باید حتما آزمایش خون بدهند. اگر میزان ویتامین D خون كمتر از 20 نانوگرم در هر میلی‌لیتر باشد، یعنی به كمبود ویتامین D دچارید میزان جذب ویتامین D هر روز IU4000 است و استفاده از این اتاقك‌ها به هیچ وجه روش مناسبی برای دریافت این مقدار نیست.

مكمل‌های ویتامین D

این ویتامین‌ها را از همه داروخانه‌ها می‌‌توان تهیه كرد. در واقع استفاده از مكمل‌ها ساده‌ترین راه برای جذب ویتامین D مورد نیاز بدن است. متخصصان و پزشكان معتقدند كه در مصرف ویتامین D نباید زیاده‌روی كرد، چرا كه باعث آسیب‌دیدگی كلیه‌ها و قلب می‌شود.

كمی نور خورشید به همراه كرم ضد آفتاب

كرم‌های ضد آفتاب می‌توانند همانند یك لایه محافظتی از پوست شما در برابر اشعه‌های زیانبار UVB محافظت كنند. اشعه UVB باعث تولید ویتامین D می شود. اما در زندگی واقعی اغلب مردم از این كرم‌ها استفاده نمی‌كنند و یا در صورت استفاده به اندازه كافی كرم روی سطح پوست‌شان نمی‌مالند.

مقدار كرمی كه استفاده می‌كنید، بستگی به فصل و موقعیت جغرافیایی محل سكونت‌تان نیز دارد. برخی  افراد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنها به مدت 10 دقیقه IU400 ویتامین D به دست می‌آورند. در فصل تابستان حتی اگر از كرم ضد آفتاب استفاده كنید، به دلیل آنكه دست‌ها و پاهای‌تان را با لباس نپوشانده‌اید و در معرض هوای آزاد هستید مسلماً ویتامین D بیشتری را از طریق نور خورشید به دست می‌آورید.

ویتامین D مورد نیاز بدن را نباید تنها از طریق نور خورشید به دست آورد، چرا كه اگر فقط به این راه بسنده شود، دچار برخی آسیب‌دیدگی‌ها و خطرات می‌شویم؛ بنابراین بهتر است از این روش در كنار سایر روش‌ها استفاده گردد.

یكی دیگر از بهترین و سالم‌ترین روش‌ها استفاده از مواد غذایی است كه به‌طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند؛ مثل زرده تخم‌مرغ، جگر، سالمون و . . . هر تكه فیله ماهی سالمون حاوی IU500 ویتامین D است شیر و شیر سویا، آب پرتقال، برخی از ماست‌ها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند، اما برای آنكه IU 600 ویتامین D را از این طریق به دست آورید باید 6 فنجان شیر و یا 12 فنجان آب پرتقال به صورت روزانه میل كنید.

مسلماً شمارش میزان ویتامین D جذب شده از طریق غذاها به صورت روزانه، غیر ممكن به نظر می‌رسد؛ اما می‌‌توان تا حدودی به میزان مورد نیاز بدن نیز نزدیك شد.

 

برچسب ها: سرطان، شیمی درمانی، درمان سرطان، جلوگیری از سرطان، بیماری سرطان، سرطان و شیمی درمانی، داروهای سرطانی تعداد بازديد: 3429 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز