Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:27

21
بهمن
آلودگی هوا و خطر ابتلا به سرطان خون

آلودگی هوا و خطر ابتلا به سرطان خون

لنفوم‌ها گروهی از سرطان‌های خونی هستند كه روی گلبول‌های سفید خون اثر می‌گذارند. هر سال حدود 4 درصد به افراد مبتلا به این نوع سرطان خون افزوده می‌شود.

اعظم اسلامی مجد؛ گروه ترجمه ماهنامه دنیای سلامت

 

اخیر دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه سرطان خون می‌تواند تحت تاثیر آلودگی هوا و بنزن موجود در محیط ایجاد شود.

چندی پیش دانشمندان روی برخی از افراد ساكن در ایالت جورجیا تحقیقاتی را انجام دادند و دریافتند كه مردم مقیم در مناطق آلوده نسبت به آنهایی كه در سواحل دریایی و مناطق خوش آب و هواتر زندگی می‌كنند، بیشتردچار سرطان خون می‌شوند. البته اطلاعات در این زمینه كافی نیست چرا كه یافته‌ها محدود هستند ولی امیداوریم كه بتوانیم با وجود آنها نیز به مردم ثابت كنیم كه كارسینوژن پخش شده در هوا، آب و خاك تا چه اندازه برای ما خطرناك است. بنزن یك نوع ماده شیمیایی است كه علاوه بر خطرناك بودن باعث بروز سرطان نیز می‌شود. بی‌بو و بی‌رنگ است و به راحتی در فضا پخش می‌شود. بنزن از محصولاتی از گازوئیل به دست می‌آیند، ایجاد می‌شود و از آن در ساخت انواع پلاستیك‌ها، آفت‌كش‌ها و خوشبو كننده‌ها استفاده می‌شود. مردم همه روزه به طور گسترده با بنزن در تماس هستند.

قرار گرفتن در معرض بنزن باعث به وجود آمدن «لوكمیا» می‌شود. لوكمیا نوعی از سرطان خون است و مستقیم روی استخوان‌ها اثر می‌گذارد.

 

عوامل موثر بر محیط 

میزان شیوع بیماری سرطان معمولا در نواحی مختلف كره زمین، متفاوت است چرا كه عوامل این بیماری خطرناك از خود محیط ایجاد می‌شود.

اغلب شهرهای بزرگ و اصلی دنیا دچار مشكل شدید آلودگی هوا هستند مصرف غذاهای غیر ارگانیك نیز مزید بر علت می‌شوند و باعث می‌شود انواع عوامل بیماری‌زا (سرطان‌زا) در بدن ذخیره شوند. تجمع مواد سرطان‌زا در بدن در نهایت منجر به بیماریهای قلبی و عروقی می‌شود. علاوه بر آن پیری زودرس – آنالیز و تغییرات مغزی نیز در پی آن ایجاد می‌شود. متاسفانه كودكان و سالخوردگان همواره آسیب‌پذیرترند كودكانی كه در محیط‌های آلوده‌تر به دنیا می‌آیند، مغز كوچكتری دارند و در بسیاری از آزمایشات عملكرد مغزی ضعیف‌تری دارند.

 

لنفوم سرطانی 

لنفوم‌ها گروهی از سرطان‌های خونی هستند كه روی گلبول‌های سفید خون اثر می‌گذارند. هر سال حدود 4 درصد به افراد مبتلا به این نوع سرطان خون افزوده می‌شود. در سال 2013 در حدود هفتاد هزار نفر در آمریكا دچار لنفوم سرطانی شدند و حدود نوزده هزار نفر از آنها همان سال در اثر بیماری جان خود را از دست دادند. براساس قوانین تصویب شده در این زمینه میزان غلظت  بنزن در هوای محیط‌های كاری، نباید از 1 میلیونیوم بالاتر برود، خصوصا در طول 8 ساعت كاری افراد اما دانشمندان هنوز هم برای این باورند كه این مقدار نیز بسیار خطرناك باشد و باید بسیار كمتر شود. افرادی كه در محیط‌های آلوده‌تر زندگی می‌كنند، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند و لازم است كه حتما به این مورد نیز رسیدگی شود.

 

دخانیات و سرطان خون

علاوه بر بنزن، سیگاری‌های دست دوم نیز بیشتر در معرض خطر سرطان خون هستند. یك از شاخه از عوامل تهدید كننده سلامت بشر مصرف دخانیات نه فقط برای افراد مصرف كننده بلكه برای افراد مجاور آنها می‌باشد.

آلودگی هوا كه در اثر مصرف انواع دخانیات توسط انسانها در محیط پراكنده می‌شود نه تنها به ریه و قلب آسیب‌های جدی وارد می‌كند بلكه خطر سرطان خون را نیز در پی دارد.

معمولا وسایل نقلیه مهمترین عامل به وجود آورنده آلودگی هوا هستند مونوكسیدكربن، اكسید نیتروژن و سایر مواد سمی مثل بنزن، فرمالدهید و... نتیجه به دست آمده از عبور و مرور وسایل نقلیه در محیط هستند.

اغلب مواردی كه ذكر شدند جزو عوامل اصلی سرطان‌زا هستند.

 

برچسب ها: آلودگی هوا، سرطان خون، بیماری های ناشی از آلودگی هوا، آلودگی هوا و سرطان خون، علل سرطان خون، لنفوم سرطانی، دخانیات و سرطان خون تعداد بازديد: 905 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز