Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:25

3
شهریور
ارتباط سرطان‌های دستگاه گوارش و تغذیه ناسالم

ارتباط سرطان‌های دستگاه گوارش و تغذیه ناسالم

شیوع سرطان‌های دستگاه‌گوارش از طریق رواج عادات غلط غذایی، به‌عنوان هشدار جدی از سوی پزشكان متخصص كشورمان در چندین همایش مطرح شد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

شیوع سرطان‌های دستگاه‌گوارش از طریق رواج عادات غلط غذایی، به‌عنوان هشدار جدی از سوی پزشكان متخصص كشورمان در چندین همایش مطرح شد.

این در حالی است كه به گفته محققان پزشكی، سرطان‌های دستگاه گوارش نظیر مری، معده و روده، حدود ‪ 50 درصد كل سرطان‌های شایع را شامل می‌شوند، اما قابل پیشگیری و كنترل هستند. اكنون سرطان‌ها دومین عامل مرگ و میر در دنیا و سومین عامل در كشور ما شناخته شده‌اند و نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی افراد جامعه در پیشگیری و كنترل سرطان‌های دستگاه گوارش به‌عنوان یك اولویت و ضرورت بهداشتی و درمانی از سوی پزشكان عنوان شده است.

در همین رابطه دكتر ملك‌زاده رییس مركز تحقیقات بیماری‌های دستگاه گوارش بیمارستان شریعتی تهران می‌گوید: نیمی از سرطان‌های شایع كشور مربوط به‌دستگاه گوارش است كه دراین میان سرطان معده با بالاترین میزان، ‪ 25 درصد كل سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

دكتر ملك‌زاده باتاكید بر نقش تغذیه در بروز سرطان‌های گوارشی افزود: این آمار زنگ خطری برای مردم در جهت تغییر عادات نامناسب غذایی است.

وی افزود:خوردن میوه و سبزیجات تازه، رعایت آداب و دستورات مناسب غذایی ، نخوردن غذاهای چرب بویژه آماده، نخوردن چای داغ و نوشیدنی‌های گاز دار و دیگر موارد بهداشتی از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌كند.

دكترسعید عبدالحسینی متخصص و جراح دستگاه گوارش نیز گفت: تغذیه نادرست و عادات غذایی غلط یكی از علل مهم شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در كشور است.

وی افزود: استفاده‌از غذاهای آماده ( روغنهای چرب، سس‌ها و ادویه‌جات مختلف در ایجاد سرطان‌های گوارش تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: جدا از نقش ژنتیك، عوامل محیطی اعم از تغذیه، تحرك، دخانیات و الكل در ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند كه با كنترل این عوامل می‌توان از ابتلاء به این نوع سرطان‌ها پیشگیری كرد.

وی بیان كرد: سن شیوع سرطان‌های گوارشی در كشور ما پایین است و حتی در سنین بالاتر از 30 ‪ 30 سال و كمی بیشتر دیده می‌شود، رخ می‌دهد. وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها گفت: موفقیت در درمان سرطان‌ها بستگی به تشخیص زودرس آن دارد، یعنی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آنها موفقیت آمیز است.

این متخصص بیماری‌های گوارشی افزود: متاسفانه سرطان‌های دستگاه گوارش در كشور ما در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند و در این وضعیت امید به حیات كاهش می‌یابد.

به‌گفته وی، هم‌اكنون كشورهای پیشرفته با برنامه‌ها و اقدامات در حال اجرا ، شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش را تحت كنترل در آورده‌اند.

از سوی دیگر دكتر زالی رییس مركز تحقیقات بیماری‌های دستگاه گوارش دانشگاه شهید بهشتی نیز با مثبت ارزیابی كردن نقش اطلاع‌رسانی گفت: طی سالهای گذشته با ارتقای سطح بهداشت عمومی ابتلا به سرطان معده در كشور كاهش یافته است.

دكتر محمد زالی افزود : این درحالی است كه با تغییر شیوه‌های تغذیه‌ای در جامعه و رواج عادات نامناسب غذایی، شیوع سرطان روده بزرگ هشداردهنده است.

وی نیز با تاكید بر نقش تغذیه و رژیم غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش گفت: خوردن میوه‌و سبزیجات تازه، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سرخ كرده ، پرهیز از غذاهای فاسد و مصرف غذای سالم به همراه ورزش از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند.

وی معتقد است: مصرف غذای سالم تا حدود ‪ 40 درصد از ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش را كاهش می‌دهد.

وی در پایان گفت: اقدامات جدی در جهت پیشگیری از شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش اینك یك ضرورت است كه دراین راستا اطلاع‌رسانی موثر از سوی رسانه‌ها از راهكارهاست.

دكتر مسعود ملكی رییس دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی یكی از راهكارهای مهم در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها از طریق تغییر شیوه‌های نادرست زندگی است.

دكتر مسعود ملكی تغذیه را یكی از عوامل مهم در پیشگیری‌از ابتلا به سرطان‌های گوارشی دانست و گفت: این در حالی است كه اكنون غذاهای چرب و سرخ كردنی و همچنین استفاده زیاد از غذاهای آماده و ساندویچ متاسفانه در جامعه ما رواج دارد.

با اینكه هشدارهای زیادی در خصوص شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش از سوی متخصصان مختلف پزشكی كشورمان مطرح می‌شود در این میان اقدامات و برنامه‌ریزی اصولی از سوی مسوولان در سلامت جامعه در راستای مقابله با این معضل خاموش و اطلاع‌رسانی صحیح از سوی رسانه ملی و مطبوعات می‌تواند از شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در كشورمان بكاهد.

 

برچسب ها: سرطان، دستگاه گوارش، سرطان ها، انواع سرطان ها، سرطان دستگاه گوارش، سرطان های گوارشی تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز