Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:50

29
دی
کم خونی بیماری شایع (2)

کم خونی بیماری شایع (2)

اگر سلول‌های قرمز بیش از حد آسیب پذیر باشند و نتوانند فشار ناشی از گردش خون را تحمل کنند، خیلی زود شکسته شده و از بین می‌روند. این فرایند نیز به نوعی کم خونی منجر می‌شود که به آن کم خونی همولتیک گفته می‌شود.

کم خونی ناشی از تخریب سلول‌های قرمز 

اگر سلول‌های قرمز بیش از حد آسیب پذیر باشند و نتوانند فشار ناشی از گردش خون را تحمل کنند، خیلی زود شکسته شده و از بین می‌روند. این فرایند نیز به نوعی کم خونی منجر می‌شود که به آن کم خونی همولتیک گفته می‌شود.

کم خونی همولتیک ممکن است هنگام تولد در بدن نوزاد وجود داشته باشد یا بعدها در طول زمان شکل گیرد.

برخی عوامل شناخته شده این نوع کم خونی عبارتند از: 

 ویژگی‌های ارثی  برخی عوامل فشار آورنده مانند عفونت‌ها، داروها، نیش و سم برخی جانوران مانند مار و برخی مواد غذایی  سموم منتشر شده از بیماری‌های مربوط به کبد و کلیه‌ها  حمله نا به جای سیستم ایمنی بدن  پیوند عروق، تومورها، سوختگی شدید، فشار خون بالا، و اختلالات مربوط به انعقاد خون 

کم خونی ناشی از فقر آهن

این نوع کم خونی به دلیل کمبود نوعی ماده معدنی به نام آهن در بدن ایجاد می‌شود. مغز استخوان، قسمت مرکزی استخوان، برای تولید هموگولبین به آهن احتیاج دارد. بدون وجود آهن به میزان کافی، بدن نمی‌تواند هموگلوبین لازم برای سلول‌های قرمز را بسازد. نتیجه این امر، کم خونی ناشی از فقر آهن است.

این نوع کم خونی دلایل گوناگونی دارد، از جمله:  رژیم غذایی نادرست که در آن آهن کافی وجود ندارد. این مورد در میان کودکان، زنان و گیاه‌خواران بیشتر دیده می‌شود.  

بارداری، زایمان و شیردهی و نیاز مادر و فرزند به آهن بیش از سایر مواقع  قاعدگی  اهدای خون به صورت متوالی  مشکلات دستگاه گوارش و یا جراحی آن که ممکن است به حذف قسمتی از معده یا روده منجر شود  برخی انواع داروها، غذاها و نوشیدنی‌های کافئین دار 

کم خونی ناشی  از کمبود ویتامین 

این نوع کم خونی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که ویتامین B12 و فولات در خون کمتر از میزان لازم می‌شوند. این دو ویتامین برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری هستند. 

مشکلات مربوط به مغز استخوان

اگر مغز استخوان فرد دچار اختلال باشد، احتمال اینکه تولید گلوبول‌های قرمز کاهش پیدا کند افزایش می‌یابد.

کم خونی ناشی از اختلال در مغز استخوان به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که عبارتند از: 

کم خونی آپلازی: این نوع کم خونی زمانی روی می‌دهد که میزان تولید سلول‌های مغز استخوان کاهش پیدا می‌کند. این نوع کم خونی می‌تواند ارثی باشد. اما در برخی موارد نیز این مشکل در اثر مصرف دارویی خاص، تماس با پرتوهای مضر، شیمی درمانی یا عفونت ایجاد می‌شود. 

 تالاسمی: تالاسمی مربوط به شرایطی است که گلوبول‌های قرمز نمی‌توانند به درستی رشد کنند. این بیماری، یک بیماری ارثی است که بیشتر در میان مردمان مدیترانه، آفریقا، خاور میانه و آسیای جنوب شرقی دیده می‌شود. تالاسمی ممکن است حاد یا خفیف باشد. تالاسمی نوع حاد برای سلامت افراد خطرناک خواهد بود. 

 

 

برای خواندن بخش اول - کم خونی بیماری شایع - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تالاسمی، کم خونی ناشی از تخریب سلول‌های قرمز، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، مشکلات مربوط به مغز استخوان، کم خونی آپلازی تعداد بازديد: 782 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز