Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:48

7
بهمن
آسمی ها ورزش کنند (1)

آسمی ها ورزش کنند (1)

اگر آسم دارید و از طرفی هم می‌خواهید به تناسب اندام برسید، باید در كنار كنترل بیماری، ورزش كنید. اگر بعد از ورزش یا در حین آن علائم بیماری در شما تشدید شد، نشان می‌دهد كه بیماری خود را به خوبی كنترل نكرده‌اید و باید تحت درمان قرار بگیرید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

بیماری آسم نوعی التهاب مزمن در ریه‌ها و مجاری تنفسی همراه با حملات ناگهانی است. گاهی اوقات علائم بسیار شدید و گاه معمولی دارد و پاره‌ای اوقات نیز هیچ نشانه‌ای ندارد. واكنش‌های التهابی به آسم با عوامل خارجی تشدید می‌شود.

همچنین قرار گرفتن در برخی موقعیت‌ها نیز آن را تشدید می‌كند. بیمار مبتلا به آسم، در تماس با محرك، التهاباتش تشدید می‌شود و علائم بروز می‌كنند. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید، حتماً با علائمی مثل خس‌خس كردن، گرفتگی و سفت شدن قفسه سینه و كوتاهی تنفس آشنا هستید.

با اینكه ورزش می‌تواند تأثیر زیادی در بهبودی این بیماری و كاهش علائم آن داشته باشد، برخی علائم هنگام ورزش كردن پدیدار می‌شوند. شاید تا به حال چیزی در مورد نسخه ورزشی برای مداوای بیماری آسم نشنیده باشید؛ اما اخیراً تأثیر ورزش در كاهش بیماری به اثبات رسیده است و پزشكان زیادی آن را توصیه می‌كنند.

اگر آسم دارید و از طرفی هم می‌خواهید به تناسب اندام برسید، باید در كنار كنترل بیماری، ورزش كنید. اگر بعد از ورزش یا در حین آن علائم بیماری در شما تشدید شد، نشان می‌دهد كه بیماری خود را به خوبی كنترل نكرده‌اید و باید تحت درمان قرار بگیرید

بهترین ورزش‌ها برای بیماران مبتلا به آسم  

فقط در صورت كنترل بیماری می‌توانید هر ورزشی را كه دوست دارید، انجام دهید؛ مثلاً یوگا، كلاس‌های تناسب اندام، ورزش‌های تیمی مثل فوتبال، شنا كه برای این بیماران بسیار عالی است، هاكی، اسكی و برخی دیگر از ورزش‌ها نیز برای این بیماران ممانعتی ندارند، اما قبل از شروع هر كدام حتماً با پزشك خود مشورت كنید

كدام ورزش‌ها مناسب‌ترند 

برخی از ورزش‌ها برای این بیماری مناسبند؛ مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری؛ زیرا نیاز به حركات فیزیكی كمتری دارند و به اندازه ژیمناستیك، تنیس، هاكی، دو و ... باعث افزایش تحرك بدن نمی‌شوند. انجام ورزش‌های هوازی نیز بسیار مفید است.

15 دقیقه قبل از شروع ورزش برخی حركات را برای تنفس بهتر انجام دهید. در طول ورزش كردن بسیار بهتر است از طریق بینی نفس بكشید. تنفس از راه دهان، حملات آسم را تحریك كرده و احتمال بروز آنها را افزایش می‌دهد؛ زیرا باعث می‌شود هوای سرد وارد مجاری تنفسی گردد.

اما هوایی كه از راه بینی وارد دستگاه تنفسی می‌شود، در طول راه فیلتر شده و در ضمن گرم‌تر می‌شود و وارد ریه‌ها می‌گردد. بهتر است مكانی را برای ورزش كردن انتخاب كنید كه كمی از آلودگی و مواد آلرژی‌زا به دور باشد. محیط‌های پر دار و درخت و چمن برای این كار مناسب نیستند.

هنگام خستگی حتماً به خود استراحت دهید. در برخی روش‌های درمانی برای معالجه آسم كه تا 12 ساعت مؤثر هستند، از فرا دیل و سرونت (Foradil , serevent) استفاده می‌شود. بهتر است آنها را صبح پس از بیدار شدن مصرف كنید تا در طول روز كمتر دچار علائم آسم شوید.

اگر هم آسم و هم حساسیت دارید، ورزش در فضای باز و در طول روز كه آلودگی‌ها بیشتر است، توصیه نمی‌شود. همچنین اگر عفونتی دارید، نباید ورزش كنید؛ چرا كه احتمال بروز حمله آسم بسیار زیاد می‌شود.

افرادی كه از بیماری آسم رنج می‌برند، اگر به صورت مداوم ورزش كنند، بسیار كمتر دچار حمله‌های آسمی شده و علائم بیماری در آنها تشدید نمی‌شود. در ضمن از نظر روحی نیز از مزایای ورزش بهره‌مند می‌شوند...

 

 

برای خواندن بخش دوم - آسمی ها ورزش کنند - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری آسم، علائم بروز آسم، بهترین ورزش‌ها برای آسمی ها، ورزش مناسب آسم، اسم و الرژی تعداد بازديد: 864 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز