Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:20

27
اردیبهشت
راه‌هایی برای احساسی بهتر داشتن (1)

راه‌هایی برای احساسی بهتر داشتن (1)

زمانی كه سرگرم زندگی عادی و معمولی خود هستید و به روال آن عادت كرده‌‌اید، متوجه تأثیر منفی محرك‌های بیرونی بر روی سلامت روان و فیزیك خود نیستید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اگر فردی عصبی، مضطرب و نگران هستید، به احتمال زیاد بسیار سطحی به زندگی می‌نگرید و خود و محیط اطراف‌تان را به درستی نشناخته‌اید. حتی گاه تنفس ناصحیح نیز موجب عصبانیت می‌شود، چرا كه اكسیژن كافی و لازم دریافت نمی‌شود و در این حالت شش‌ها گازهای زائد و دی‌اكسید كربن را به درستی از بدن خارج نمی‌كنند و همین موضوع بظاهر ساده ایجاد احساس خستگی و كوفتگی می‌كند.

در اینجا به چند راهكار مهم اشاره خواهیم كرد كه با رعایت آنها هم به لحاظ فكری و هم جسمی احساس بهتری خواهید داشت. از تنفس آغاز می‌كنیم. لباسی آزاد و راحت بپوشید و روی یك تخت دراز بكشید، پنجره اتاق خود را باز بگذارید تا هوا به اندازه كافی جریان داشته باشد.

آنگاه نفس‌های بلند بكشید، به گونه‌ای كه بالا رفتن دیافراگم خود را احساس كنید و هوای كافی داخل ریه‌ها وارد شود و با شمارش تا عدد 10نفس را خارج كنید. این عمل را به مدت 2 تا 3 بار تكرار كنید. ورود اكسیژن تازه به بدن هم موجب جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد مغذی غذاها می‌شود و هم به سلامت روانی كمك می‌كند.

محرك‌های منفی را از زندگی خود خارج كنید

زمانی كه سرگرم زندگی عادی و معمولی خود هستید و به روال آن عادت كرده‌‌اید، متوجه تأثیر منفی محرك‌های بیرونی بر روی سلامت روان و فیزیك خود نیستید حال به برخی از این محرك‌ها اشاره خواهیم كرد كه باید آنها را از زندگی خود حذف كنید:

 آهنگ‌های شلوغ و با صدای بلند به نوعی كه از آن لذت نمی‌برید.

 فریاد زدن و صحبت بلند دیگران

 صدای بسیار بلند تلویزیون و زنگ مداوم تلفن

 زندگی در مكان‌های شلوغ مثل مجاورت فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های را‌ه‌آهن

 سروصدای دائمی مثل سكونت در كنار تولیدی‌ها و كارخانه‌ها

 رفت و آمد و سروصدای وسایل نقلیه و . . .

تمامی این عوامل از جمله محرك‌های بیرونی هستند كه گاه آنقدر به زندگی ما نزدیك شده‌اند كه جزئی عادی از زندگی ما شده‌اند و متوجه تأثیرات منفی و شدید آنها روی زندگی خود نیستیم. اگرچه گاه تغییر و برخی از آنها كار ساده‌ای نیست، ولی سلامتی ما بیش از تلاش برای تغییر آنها ارزش داردو می‌توان با افزایش محرك‌های مثبت بیرونی تأثیر و مقدار محرك‌های منفی بیرونی را كاهش داد.

مثلاً می‌‌توان برای خنثی نمودن محرك‌های منفی دیداری و شنوایی روی چشم‌ها نقاب گذاشت و داخل گوش‌ها پنبه قرار داد و یا ترانه‌های ملایم و لذت‌بخش با صدای آرام را جایگزین ترانه‌های بلند و خشن كرد. در مكانی زیبا و دلپذیر همچون پارك قدم بزنید و از طبیعت زیبا لذت ببرید.

خلوتگاهی اختصاصی برای خود در نظر بگیرید تا بتوانید در آنجا استراحت و تمدد اعصاب كنید گاه حتی رفتن به حمام خانه و انتخاب آنجا به عنوان خلوتگاه مفید خواهد بود. افكار نگران كننده را از خود دور و فقط به اتفاقات مثبت زندگی‌تان فكر كنید. برای تمدد اعصاب می‌توانید از گیاهان دارویی و شفابخش همچون گل‌گاوزبان و یا سنبل‌الطیب و بابونه و اسطوخودوس استفاده كنید.

 نقش رژیم غذایی را در داشتن احساسی خوب فراموش نكنید پتاسیم و كربوهیدرات‌‌های پیچیده همچون میوه و سبزیجات خود نوعی آرام‌بخش هستند.

 علل عمده و اصلی فشارها و تنش‌های روزانه خود را بیابید؛ چرا كه در دراز مدت عدم رسیدگی و درمان آنها می‌‌تواند به اضطراب و فشار روانی شدید بینجامد.

 خواب خوب شبانه یك روند ساده و طبیعی در نتیجه یك روز كاری پرمشغله و خسته كننده و برای عملكرد صحیح فكر، بدن و مغز ضروری است. كمبود خواب سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌كند و اختلال در خواب روی تمركز، حافظه و خلاقیت اثر می‌گذارد. خواب خوب موجب ترشح بسیاری از هورمون‌ها و ترمیم و بازسازی بافت‌ها و سلول‌ها می‌شود.

اختلال در خواب حتی در ظاهر و قیافه افراد نیز تأثیر منفی می‌گذارد؛ به طوری كه هاله‌های تیره و یا پف در اطراف چشم‌ها دیده می‌شود و فرد رنگ پریده به نظر می‌رسد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- راه‌هایی برای احساسی بهتر داشتن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فرد عصبی، افراد مضطرب، نفس‌های بلند، محرك‌های منفی، محرك‌های بیرونی تعداد بازديد: 696 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز