Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:04

27
آبان
معرفی چند کتاب جدید

معرفی چند کتاب جدید

از قدیم گفته‌اند کتاب بهترین دوست انسان است. کتاب خواندن به افزایش اطلاعات، بهبود تمرکز و حافظه کمک می‌کند. در اینجا به معرفی چند کتاب جدید به شما علاقه‌مندان می‌پردازیم.

جلد چهارم «دانشنامه فرهنگ مردم ایران»

چهارمین جلد دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و ویراستاری علمی محمد جعفری (قنواتی) و اصغر کریمی منتشر شد.

دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است.

این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی گیرد که در ۲۰ کد طبقه بندی شده است.

خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب ورسوم، نهادها و مؤسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت‌ها و صاحب نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتاب‌ها و متون فولکلوریک برخی از کدهای این مجموعه است.

فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران بخش‌های مختلف این دانشنامه را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۱۲۰ پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند. شماری از مؤلفان و پژوهشگران همکار با این دانشنامه در زمره برجسته‌ترین دانشمندان و محققان ایران و جهان هستند و برخی دیگر دانش‌آموختگان جوانی هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی در این بخش به پژوهشگران و مؤلفان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

جلد چهارم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» به حرف‌های «خ» تا «ز» اختصاص دارد و دارای ۳۲۵ مدخل است که با مدخل «خرم و زیبا» آغاز می‌شود و با مدخل «زمین» پایان می‌یابد.

جلد نخست مجموعه دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» که در سال ۹۲ منتشر شده است حدود ۴۰۰ مدخل از «آب» تا «باران» را در بر می‌گیرد.

جلد دوم این دانشنامهدارای ۲۷۷ مدخل است و از «باران خواهی» تا «توت» را شامل می‌شود.

جلد سوم دارای ۳۱۰ مدخل شامل «توت ابوالفضل» تا «خرمن و خرمن کوبی» است و اکنون جلد چهارم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» در ۷۸۴ صفحه در قطع رحلی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۸۵ هزار تومان از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گرفته است.

کتاب‌هایی که به تازگی به بازار نشر آمده‌اند از تنوع خوبی برخوردار بودند.

از کتاب ترانه‌های باب دیلن تا کتاب صوتی هری پاتر که قطعاً طرفداران زیادی در سطح دنیا دارد. با این حال با نگاهی به چهار کتاب پرفروش هفته اخیر آشنا می‌شویم.

سردار بزرگ ایرانی با «سورنا» در بازار کتاب

«سورنا» سردار بزرگ ایرانی قهرمان اصلی کتابی به همین نام است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

این کتاب به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده که جدیدترین اثر ابراهیم حسن‌بیگی روایتِ بخشی از تاریخ اشکانیان است.

این کتاب که با محوریت سورنا سردار بزرگ سیستانی نوشته شده است قصد دارد قهرمانی ایرانی را به مخاطبان معرفی ‌کند. نویسنده‌ این کتاب در روایتی، هم‌زمان داستان اشکانیان و رومیان را نقل می‌کند.

داستان این کتاب از زمانی آغاز می‌شود که سورنا به عنوان فرمانده‌ دولت اشکانیان مشغول به کار است.

در انتهای کتاب نیز روایت اسارت ۱۰ هزار رومی را می‌خوانیم: «سورنا میان اسیران مردی را دید که شباهت عجیبی به کراسوس داشت.

دستور داد لباسی شبیه جامه‌ پادشاهان روم به او بپوشانند. سپس مرد را به ارابه‌ای سوار کرد و ارابه را در خیابان‌های شهر به راه انداخت؛ گویی او کراسوس است که تیسفون را فتح کرده! شادی و هیجان مردم با دیدن این فاتح دروغین چند برابر شده بود...»

این کتاب ۷۴ صفحه‌ای به قیمت ۶ هزار تومان برای گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) منتشر شده و قابل خریداری از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

دومین جلد ترانه‌های باب دیلن

ترجمه دومین جلد از مجموعه ترانه‌های باب دیلن توسط نشر گل آذین منتشر شد.

دومین جلد مجموعه ترانه‌های باب دیلن با ترجمه رضوان صدقی‌نژاد به تازگی توسط نشر گل آذین منتشر و راهی بازار نشر شده است.

جلد اول این مجموعه که چندی پیش توسط همین مترجم و همین ناشر منتشر شد، مربوط به ترانه‌های دهه ۱۹۶۰ دیلن بود. دومین جلد این مجموعه ترانه‌های سروده شده طی سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ این شاعر را در بر می‌گیرد.

مسائل سیاسی، اجتماعی، ادبی و فلسفی از جمله موضوعاتی هستند که در ترانه‌های دیلن به چشم می‌خورند. او از جمله چهره‌های تاثیرگذار موسیقی طی ۵ دهه گذشته بوده است.

جایزه گلدن گلوب، گرمی و اسکار از جمله جوایزی هستند که پیش از نوبل ۲۰۱۶ به دیلن اهدا شده‌اند.

او همچنین در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه پولیتزر شده است. هیئت داوران این جایزه، دلیل این اعطا را، اثر شگرف او بر موسیقی و فرهنگ بومی امریکا و قدرت خارق العاده‌اش در سرودن اشعار تغزلی اعلام کردند.

دومین جلد ترانه‌های باب دیلن با قیمت ۳۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کتاب صوتی «هری پاتر» را بخرید و در مسیر گوش کنید

«ادی ردمین» بازیگر ۳۵ ساله برنده جایزه اسکار که در فیلم اقتباسی «هیولاهای خارق‌العاده و زیستگاه آن‌ها» نقش اصلی را ایفا کرده، راوی نسخه صوتی این رمان «جی.کی رولینگ» هم خواهد بود.

«هیولاهای خارق‌العاده» در اصل، نام کتابی است که «هری پاتر» و دوستانش از آن در مدرسه جادوگری «هاگوارتز» استفاده می‌کردند.

«رولینگ» این کتاب را در سال ۲۰۰۱ به نگارش درآورد و به‌عنوان بخشی از دنیای «هری پاتر» روانه بازار کتاب کرد. اقتباس سینمایی آن هم سال گذشته روی پرده رفت.

این فیلم به قلم «جی.کی رولینگ» ـ نویسنده هفت‌گانه «هری پاتر» ـ به نگارش درآمده و هزینه ساخت آن ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این اولین قسمت از یک پنج‌گانه سینمایی است که قهرمان آن‌ فردی به نام «نویت اسکامندر»، عضو انجمن مخفی جادوگری نیویورک است.

وی سعی دارد موجودات جادویی را که از چمدان او فرار کرده‌اند، پیدا کند. رویدادهای این فیلم در سال ۱۹۲۶ در نیویورک اتفاق می‌افتد.

«جی.کی رولینگ» از نگارش سه‌گانه «هیولاهای خارق‌العاده» به‌عنوان بازگشت دوباره به دنیای «هری پاتر» یاد کرده و گفته است: با وجود این‌که من به شما گفتم، انتظار هیچ داستان جدیدی درباره «هری»، «رون» و «هرمیون» را نداشته باشید، می‌دانم افرادی این بخش از حرف‌هایم را حذف می‌کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی طوری منتشر می‌کنند تا شما را امیدوار کنند.

«ردمین» درباره روایت نسخه صوتی این کتاب گفت: پیش از این‌که در فیلم «هیولاها» بازی کنم، «دیوید ییتس» (کارگردان)‌ درباره کتاب صوتی با من صحبت کرده بود؛ اما تا زمانی که آن را با صدای بلند برای ضبط کتاب صوتی نخوانده بودم، نمی‌دانستم «رولینگ» چقدر شاعرانه و با زیرکی از اصوات و زبان استفاده کرده است.

هفت‌گانه‌ «هری پاتر» که به داستان‌های پسرکی جادوگر می‌پردازد، پرفروش‌ترین مجموعه کتاب جهان لقب گرفته و اقتباس سینمایی آن‌ها چند میلیارد دلار را برای تولیدکنندگان به ارمغان آورده‌ است.

«هری‌پاتر و سنگ جادو» اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید و پس از آن، شش قسمت بعدی رمان‌های «رولینگ» با موفقیتی روزافزون روانه بازار کتاب شدند.

اقتباس سینمایی این هفت اثر در قالب هشت فیلم با بازی «دنیل رادکلیف» و «اما واتسون» نیز در فروش بالای این کتاب‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

 

برچسب ها: معرفی کتاب، کتابخوانی، دانشنامه فرهنگ مردم ایران، کتاب سورنا، ترانه های باب دیلن، کتاب صوتی هری پاتر، جایزه اسکار تعداد بازديد: 1378 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز