Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:39

10
آبان
چه کار کنیم که کودک از شیر خوردن لذت ببرد؟

چه کار کنیم که کودک از شیر خوردن لذت ببرد؟

از آنجائی که نباید کودک را مجبور به نوشیدن شیر کرد، راه چاره چیست و چگونه می‌توان آنها را به نوشیدن این مایع پرخاصیت، تشویق نمود؟ شما می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید!

اعظم اسلامی مجد


شیر یک منبع فوق‌العاده برای تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن است، ولی متاسفانه برخی از کودکان شیر دوست ندارند و والدین آنها با انواع ترفندها مثل افزودن شکر زیاد و البته سایر طعم‌ دهنده‌های مصنوعی کمی شیر به آنها می‌خورانند.

از آنجائی که نباید کودک را  مجبور  به نوشیدن شیر کرد، راه چاره چیست و چگونه می‌توان آنها را به نوشیدن این مایع پرخاصیت، تشویق نمود؟

کمی خلاقیت به خرج دهید!

ابتدا از حداقل‌ها شروع کنید. یک کودک نوپا، به سختی می‌تواند یک لیوان پر از شیر را سر بکشد، مگر آنکه نوشیدن شیر را بسیار دوست داشته باشد.

اگر کودک شما از نوشیدن شیر امتناع می‌ورزد، با کمترین حجم شروع کنید و کم کم به طوری که متوجه نشود، حجم آن را زیاد کنید تا بالاخره به حجم یک لیوان معمولی برسد.

حتی اگر بار اول فقط یک جرعه خیلی کوچک از شیر نوشید، به او خرده نگیرید. این مقدار کم کم زیاد می‌شود.

به او حق انتخاب بدهید، اما در انتخاب‌ها زیاده‌روی نکنید!

کودکان خردسال می‌توانند حق انتخاب داشته باشند. پس به آنها توانایی تصمیم‌گیری بدهید تا به این نحو از چیزی که می‌خورند، بیشتر لذت ببرند.

مثلاً در شیر آنها کمی پودر کاکائو بریزید یا به جای شیر تنها از شیر موز، شیر نارگیل یا شیر توت‌فرنگی استفاده کنید و بگذارید خودش انتخاب کند کدام را دوست دارد.

کاری کنید که شیر خوردن برایش لذت‌بخش‌تر شود

از فنجان یا لیوان مورد علاقه‌اش استفاده کنید. می‌توانید یک نی زیبا تهیه کنید که با آن شیرش را بنوشد و یا هر کار دیگری در این زمینه که علاقه او را به شیر خوردن افزایش بدهد و آن را پس نزند، انجام دهید.

از اسموتی شیر و یا ماست نیز می‌توانید استفاده کنید

برخی از  فروشگاه‌ها، اسموتی شیر و یا ماست می‌فروشند. می‌توانید به جای شیر، اسموتی به آنها بدهید.

هم می‌توانید از فروشگاه خریداری کنید و هم در منزل آن را تهیه کنید. اسموتی را می‌توانید کم کم به شیر ساده تبدیل کنید، بدون آنکه کودک متوجه شود.

بگذارید خودش شیر را در لیوان بریزد

بگذارید کودک بیشتر احساس مالکیت کند و اجازه دهید خودش ظرف شیر را بردارد و داخل لیوان بریزد.

می‌توانید آنها را به محل نگهداری دام‌ها ببرید

یک تفریح جالب برای یک روز تعطیل کودکان، بازدید از یک دامداری است و اینکه چگونه شیر را می‌دوشند و بعد پاستوریزه می‌کنند و در مغازه‌ها به فروش می‌رسانند. کودکان به اینکه شیر از کجا می‌آید، علاقه نشان خواهند داد.

جایگزین‌های شیر

برخی از محصولات دیگر موجود در بازار مثل شیر سویا، شیر نارگیل، شیر برنج و ...  نیز محصولاتی غنی از مواد مغذی خاص هستند که برای سلامت کودکان مفیدند.

می‌توانید از این محصولات نیز استفاده کنید. به غیر از شیر می‌توانید از سایر محصولات لبنی نیز استفاده کنید. اگر کودک شما به هیچ وجه طعم شیر را دوست ندارد، او را از تامین کلسیم و

ویتامینD به شکل طبیعی محروم نکنید؛ پنیر کم چرب، پودینگ، بستنی و حتی ماست یخی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

زمان مناسب برای شیر دادن به آنها را تشخیص دهید

اگر کودک‌تان به لاکتوز حساسیت دارد،  نباید در هر وعده و زمانی به او شیر بدهید. برخی افراد قادر به هضم لاکتوز نیستند و اگر در زمانی نامناسب شیر بنوشند، دچار مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شوند. شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام، لاکتوز ندارند. می‌توانید از آنها تهیه کنید.

مردم آسیا و آفریقا بیشتر به لاکتوز حساسیت دارند، حتی نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌توانند این حساسیت را داشته باشند، ولی این مشکل در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

کودکانی که زود به هنگام متولد می‌شوند، بیشتر به لاکتوز حساسیت دارند.

به جای شیر می‌توانید سبزیجاتی که کلسیم و ویتامین D دارند، به آنها بدهید

بروکلی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین و ... نیز مواد مغذی زیادی دارند که می‌توانید به جای شیر به فرزندتان بدهید.

یک الگوی مناسب برای خردسالان باشید

معمولا کودکان اهل تقلید کردن از بزرگترها هستند. اگر خودتان شیر بنوشید آنها نیز تمایل به نوشیدن شیر پیدا می‌کنند.

اگر کودکان به شیر آلرژی دارند، به زور به آنها شیر ندهید

برخی از کودکان به محصولات لبنی حساس هستند و علائم حساسیت به لاکتوز را بروز می‌دهند. آنها را مجبور به نوشیدن شیر نکنید.

ممکن است کودکی به شیر گاو حساس باشد و بتواند از شیر گوسفند یا بز استفاده کند، ولی معمولاً کودکانی که به شیر گاو حساس‌اند به شیر بز نیز آلرژی دارند. پس شیر گوسفند گزینه بهتری است.

قبل از یک سالگی به کودک خود شیر گاو ندهید

کودکان خردسال قبل از یک سالگی قادر به هضم شیر گاو نیستند. پس ازدادن شیر گاو تا قبل از یک سالگی به کودک اجتناب نمایید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، ارزش غذایی شیر، کودک و نوشیدن شیر، منابع ویتامین D، منابع کلسیم، شیر خوردن کودک، تشویق کودک به شیر خوردن، نوشیدن شیر در کودکان، اسموتی شیر، جایگزین شیر تعداد بازديد: 2725 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز