Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:56

28
آذر
میوه بهشتی برای فرشته های کوچک

میوه بهشتی برای فرشته های کوچک

انار به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و بالا بردن سطح سلامت و ایمنی بدن کودکان بسیار مفید باشد.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که انار به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و بالا بردن سطح سلامت و ایمنی بدن کودکان بسیار مفید باشد.

به همین منظور از دیدگاه سلامتی عنوان می‌شود که مصرف میوه انار از 10 طریق می‌تواند میزان سلامت بدن کودک را افزایش دهد.

10 نقش میوه انار در افزایش سلامت بدن کودک 

کاهش انواع التهاب‌ها

بر اساس تحقیقات محققان علوم سلامت مشخص شده که آب انار توانایی تخریب ساختار باکتری‌های مختلف را دارد؛ به این دلیل که ترکیبات بیوشیمیایی و آنزیمی دارد که می‌تواند در فرآیندهای ضد التهابی موثر باشد و بافت‌های میکروبی مهاجم را در بدن تخریب و نابود سازد، بنابراین به عنوان یک ترکیب واکسینه‌کننده برای بدن کودک هم می‌تواند موثر باشد.

کاهش مشکلات گوارشی

انار و آب انار به دلیل میزان اسیدیته خاصی که دارند می‌توانند در کاهش بروز مشکلات گوارشی مانند دل درد و اسهال و مدفوع نرم در بدن کودک موثر باشند.

دفع کرم‌های روده‌ای

از آنجایی که امکان دارد کودکان در مناطق با بهداشت عمومی پایین سریع دچار مشکلات انگلی و حضور کرم و انگل در روده شوند، بنابراین توصیه می‌شود که در مورد این کودکان از آب انار و انار بیشتر استفاده شود، چون به طور کلی، ترکیبات موجود در انار از بین برنده کرم‌ها و انگل‌های روده‌ای می‌باشند.

تعدیل‌کننده تب

کودکان به دلیل شرایط مختلف، دچار تب‌های منظم و نامنظم می‌شوند.

برخی از متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که مصرف منظم آب انار به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، می‌تواند در کاهش و تعدیل میزان تب در بدن کودک موثر باشد.

کاهش میزان مشکلات دهان و دندان

از آنجایی که انار حاوی ترکیبات ضد باکتریایی می‌باشد، مصرف منظم آن توسط کودکان می‌تواند با تنظیم اسیدیته دهان از رشد باکتری‌ها در این قسمت بدن جلوگیری نماید و به این ترتیب مانع از بروز مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی دندان شود.

محافظت از کبد

برخی از محققان علوم سلامت بر این اعتقاد هستند که مصرف منظم انار و آب انار می‌تواند میزان ترکیبات اکسیداتیو را در بدن کودک کاهش دهد و از این راه باعث بالا بردن سلامت کبد شود.

پیشگیری‌کننده از بروز کم‌خونی در کودکان

این احتمال وجود دارد که مصرف منظم ترکیبات انار باعث می‌شود تا به‌کارگیری آهن در بدن به طور مطلوبی صورت گیرد و به این ترتیب بروز مشکلات کم‌خونی در بدن کودک به‌خصوص دختر بچه‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

ضد سرطان

اگرچه بروز و شیوع سرطان در کودکان پایین است، ولی به هر حال مصرف منظم انار در کودکانی که در مراحل اولیه سرطان هستند، به این دلیل که حاوی آنتی‌اکسیدان بالایی می‌باشد می‌تواند نقش موثری در کنترل پیشرفت سریع بیماری داشته باشد.

بهبود‌دهنده دردهای عضلانی

انار به دلیل اینکه منبع غنی از عنصر پتاسیم می‌باشد، می‌تواند مانع از بروز دردهای عضلانی مزمن در بدن کودک شود.

حفاظت از سیستم ایمنی بدن کودک

نقش اصلی مصرف منظم انار در بدن تمامی کودکان افزایش دادن عملکرد سیستم ایمنی آنان می‌باشد.

انار حاوی مقادیر بالایی از فولات (یکی از ویتامین‌های گروه B) می‌باشد که می‌تواند توانایی سیستم ایمنی را در بدن افزایش دهد. 

کودکان چگونه انار مصرف کنند؟ 

بسیاری از کودکان ممکن است دوست نداشته باشند انار استفاده نمایند که علت آن وجود هسته‌ای است که در داخل دانه‌های انار وجود دارد.

به همین دلیل متخصصان تغذیه به والدین توصیه می‌کنند، روزانه یک لیوان آب انار طبیعی را به کودک خود بدهند تا به این وسیله کودک به تدریج فراگیرد که به طور منظم از انار استفاده نماید.

نکاتی در مورد پخت و تهیه مواد غذایی برای کودکان 

یکی از سوالاتی که بسیاری از مادران از متخصصان تغذیه دارند، آن است که چگونه می‌توانند غذاهای مغذی‌تر به کودکان خود بدهند که منجر به تسریع در رشد و نمو آنها شود.

کاهش مصرف روغن در هنگام طبخ غذا برای کودکان. از آنجایی که کودکان غذاهای سرخ کرده را نسبت به غذاهای پخته و آبپز بیشتر دوست دارند، یک کار برای مغذی‌تر نگه داشتن مواد غذایی سرخ‌کرده آن است که حجم روغن مصرفی در طبخ را کاهش داده و از روش تفت دادن و گریل کردن با حجم کم روغن در ظرف ماهیتابه سود برند.

استفاده از گوشت‌های کم‌چرب و لخم برای تهیه غذای کودک. از گوشت لخم و بدون چربی برای تهیه غذای کودک استفاده کنید.

روش گریل کردن و کباب کردن گوشت‌ها می‌تواند تمایل کودک را به مصرف غذاهای پروتئینی افزایش دهد.

در تهیه غذاها، مخلوطی از سبزیجات خام و پخته استفاده گردد و سبزی‌های مورد استفاده برای غذای کودکان با حرارت کم و بخارپز طبخ شوند تا حجم مواد مغذی بیشتری در آن باقی بماند.

 در برش یا خرد کردن مواد غذایی به خصوص گوشت و سبزیجات از کاردهای تیز که به راحتی عمل خرد کردن را انجام می‌دهند استفاده شود تا مواد مغذی موجود در مواد غذایی کمتر از بین بروند.

در زمان آماده‌سازی غذا برای کودکان مواد غذایی اولیه مدت زیادی در حالت خیساندن یا در محیط باز قرار نگیرند، چون در معرض قرار گرفتن طولانی مواد غذایی با آب و هوا میزان مواد مغذی آنها را کاهش می‌دهد.

به علاوه اینکه درجه حرارت بالای زمان طبخ یا مدت زمان طولانی حرارت دادن مواد غذایی میزان مواد مغذی آنها را کاهش می‌دهد.

در زمان کوتاهی بعد از تهیه و آماده شدن غذا، باید توسط کودک مصرف شود.

نباید مواد غذایی یا غذاهای مانده از یک وعده غذایی برای وعده‌های غذایی بعدی کودک مورد مصرف قرار گیرند، زیرا ارزش مواد مغذی آن غذا قطعا کاهش خواهد یافت.

 

برچسب ها: خواص انار، فواید انار، انار و کم خونی، کودک و انار، انار و کودک، انار و کاهش التهاب، انار و گوارش، انار و تب، انار و کبد تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز