Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:33

1
مرداد
مواد معدنی مورد نیاز کودکان

مواد معدنی مورد نیاز کودکان

كودكان، به مصرف مقدار كافی كلسیم برای ساخت استخوان‌ها و پیشگیری از ایجاد استئوپروز در زندگی آینده نیاز دارند. كلسیم در طول نوزادی و نیز بعدا در كودكی مهم است.

 

الف) كلسیم

كودكان، به مصرف مقدار كافی كلسیم برای ساخت استخوان‌ها و پیشگیری از ایجاد استئوپروز در زندگی آینده نیاز دارند.

كلسیم در طول نوزادی و نیز بعدا در كودكی مهم است، زیرا در زمان بلوغ بدن فعالانه برای تجمع كلسیم در استخوان‌ها تلاش می‌كند.

توانایی ما برای استفاده از كلسیم غذاها به سطوح كافی ویتامین‌های D و K نیز وابسته است و بسیاری از مكمل‌های كلسیم امروزه شامل این ویتامین‌ها هستند.

علاوه بر محصولات لبنی، كلسیم در سبزی‌های برگ سبز تیره، توفو، انجیر خشك، حبوبات، جو دوسر و آب پرتقال غنی شده و شیر سویا یافت می‌شود.

ب) آهن

آهن برای ساخت هموگلوبین، ماده‌ای در سلول‌های قرمز خون كه اكسیژن را به تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن حمل می‌كند بكار می‌رود.

كمبود آهن منجر به آنمی، و كمبود اكسیژن در خون می‌شود. كودكان طبیعی با ذخیره‌ای از آهن مادرشان متولد می‌شوند.

اگر این ذخایر جایگزین نشوند در عرض چند ماه تمام می‌شوند. در زمان تغذیه تكمیلی، كودكان نیاز دارند كه دریافت آهن از رژیم غذایی‌شان را از طریق غذاهای غنی از آهن و غلات غنی شده با آهن نوزاد آغاز كنند.

یافتن آهن در غذاها می‌تواند فریبدهنده باشد، زیرا همیشه در شكل قابل جذب برای ما نیست.

قابل مصرف‌ترین شكل آهن در انواع گوشت به ویژه: گوشت قرمز (درست مانند سلول‌های قرمز خون، رنگ قرمز، نشانه‌ای از آهن در بدن حیوانات است) یافت می‌شود.

ممكن است غذاهای گیاهی مقدار آهن بالایی داشته باشند اما در شكلی است كه سخت تر جذب می‌شود.

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C به جذب آهن كمك می‌كند؛ سعی كنید غذاهای غنی از آهن را با ویتامین C همراه كنید- غذاها را با غذاهای غنی از ویتامین C برای میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی، غنی كنید.

غذاهای با مقدار آهن بالا عبارتند از: انواع گوشت، حبوبات، برگ چغندر، آرتیشو،

ج) روی

بسیاری از مطالعات انجام شده در كشورهای در حال توسعه، نیاز به عنصر روی را در رژیم غذایی اثبات نمودند.

حتی یك كمبود خفیف روی می‌تواند منجر به رشد كندتر نوزادان و كودكان شود و كمبودهای شدیدتر می‌تواند موجب اسهال، كاهش اشتها، عفونت‌های مكرر، تحریك پذیری و حتی شاید آسیب تكامل شناختی شوند.

عنصر روی در بدن برای تشكیل DNA و پروتئین‌ها و چندین جزء سیستم ایمنی بكار می‌رود.

دریافت كافی روی برای سلامت كلی نوزادان، حیاتی است، خوشبختانه، بچه‌هایی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند تقریبا همیشه مقدار روی مورد نیازشان را از شیر مادر، و فرمولاهایی كه معمولا با روی غنی شده‌اند می‌گیرند.

در طول تغذیه تكمیلی بهتر است نوزادان با غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی از روی تغذیه شوند.

روی، بیشتر در محصولات حیوانی به ویژه گوشت قرمز و نیز در دانه‌های كامل و حبوبات و غلات غنی شده صبحانه و غلات غنی شده مخصوص نوزاد، یافت می‌شود.

روی، یكی از ریزمغذی‌هایی است كه به دریافت خیلی زیادش نیاز ندارید زیرا دوزهای اضافی می‌تواند سیستم ایمنی را واقعا كند كرده و با جذب آهن تداخل نماید.

در مطالعات بالینی آبنبات‌های مكیدنی روی كه برای درمان سرماخوردگی‌ها تبلیغ می‌شوند قادر به كاهش طول مدت سرماخوردگی‌ها نبودند، بنابراین به احتمال زیاد آنها بی‌فایده‌اند و دوزهای خیلی بالای آنها حتی می‌تواند برای كودكان مضر باشد.

د) سدیم: ماده معدنی كه به مقدار زیادش نیاز ندارید

سدیم به آسانی در غذاها یافت می‌شود و اكثر ما آن را خیلی بیشتر از آنچه نیاز داریم می‌خوریم.

بیشتر این سدیم اضافه كاملا از بدن دفع می‌شود، اما آب را هم از سلول‌های بدن خارج می‌كند، و فشار خون را بالا می‌برد.

هنوز مشخص نیست كه یك رژیم پرنمك چه اثری بر سلامت بلندمدت كودكان دارد، اما در طی زمان، فشار خون بالا می‌تواند به قلب فشار وارد كند و منجر به آسیب سرخرگ‌ها شود.

مطالعه‌ای توسط انستیتو ملی قلب، ریه و خون بر روی بزرگسالان نشان داد كه برخی مردم كه به طور غیر طبیعی فشار خون بالا دارند با كاهش دریافت نمك می‌توانند آن را به سطوح طبیعی كاهش دهند- و آنها كه در محدوده طبیعی هستند حتی می‌توانند آن را بیشتر كاهش دهند.

محتوای سدیم غذاهای گیاهی و حیوانی طبیعی در واقع كاملا پایین است، اما تقریبا هر غذای فرایند شده‌ای كه می‌خوریم در جایی نمك دارد.

اكثر سدیمی كه آمریكایی‌ها می‌خورند را غذاهای فرایند شده تشكیل می‌دهند، این روزها صلاح است كه از غذاهای پر نمك اجتناب كنیم، زیرا بسیاری از كارخانه‌ها می‌دانند كه مردم مراقب قند، چربی یا كلسترول هستند اما اگر غذاهایشان پر از نمك باشد توجهی نمی‌كنند.

بهترین راه برای پرهیز از نمك محدود كردن غذاهای فرایند شده‌ای است كه می‌خورید. از گوشت‌های فرایند شده اجتناب كنید و غذاهای كنسروی را كه می‌گوید " بدون نمك افزوده" هستند، مغزهای بدون نمك و انواع ادویه‌ها و غذاهای كم سدیم یا با سدیم كاهش یافته را انتخاب كنید.

به جای نمك از ادویه‌های طبیعی برای پخت استفاده كنید و قبل از اینكه محصولی را انتخاب كنید برچسب‌ها را برای محتوای سدیم بررسی كنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، مواد معدنی مورد نیاز کودکان، کلسیم مورد نیاز کودک، آهن مورد نیاز کودک، روی مورد نیاز کودک تعداد بازديد: 1297 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز