Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 00:14

27
شهریور
کودکانی که از ابتدایی به دبیرستان می روند

کودکانی که از ابتدایی به دبیرستان می روند

گاهی سردرگمی، گاهی شور و نشاط و گاهی هم ترس در این مرحله در کودکان دیده می شود. به هرحال تغییر، مسائل جدیدی را پیش رو دارد. پس بچه‌ها حق دارند نگران این مرحله از روند تحصیلی خود باشند.

نیکی پاک‌بین

 

رفتن از مقطع دبستان به دبیرستان و قبل از پیش‌دانشگاهی مانند میانه راه بودن است. میانه بودن چه حسی دارد؟ خوب یا بد؟

اینکه بخواهید به جایی بروید که شناختی از آن ندارید، اما مرحله بزرگ دیگری از زندگی شما را رقم می‌زند چه افکاری را در ذهن شما می‌پروراند؟

گاهی سردرگمی، گاهی شور و نشاط و گاهی هم ترس. به هرحال تغییر، تغییر است و با خود مسائل جدیدی را پیش رو دارد. پس بچه‌ها حق دارند نگران این مرحله از روند تحصیلی خود باشند.

در این گونه موارد چون گذر از یک مقطع به مقطع دیگر در بچه‌ها تغییراتی ایجاد می‌کند آن را جهشی ناگهانی در خود می‌بینند و ممکن است در فکر و خیال خود دچار ترس‌هایی کوچک ناشی از این تغییرات بشوند. 

برخی از این دل‌واپسی‌ها ممکن است ناشی از موارد گفته شده در زیر باشند.

* ساختمان جدید مدرسه: مدتی زمان لازم است تا بچه‌ها به ساختمان جدید مدرسه عادت کنند.

* مسیر رفت و آمد به مدرسه جدید: اگر پیاده بروند برای بچه‌ها ناآشنا است یا اگر با سرویس مدرسه جدید بروند محیط سرویس و دانش‌آموزان همراه در ماشین برایشان کاملا جدید است.

* دوستانی که در مدرسه قبلی داشتند ممکن است در مدرسه جدید ثبت نام نکرده باشند. پس پیدا کردن دوستان از بین بچه‌های جدید فکر آنها را تا مدتی به خود مشغول می‌نماید.

جدا شدن از دوستان قدیمی که به هم عادت کرده‌اند، کمی سخت است، اما ورود به مقطع جدید در واقع راهی است برای ایجاد ارتباط با افراد جدیدتر و دنیایی بزرگ‌تر و جدیدتر که تجربه آن، ارزش بالایی در زندگی فرد دارد.

تمام این موارد می‌تواند در بچه‌ها یک احساس عجیب ایجاد کند.

* معلم‌های مدرسه جدید و مطالب آموزشی: آیا معلم‌ها سخت‌گیرند؟ آیا تکالیف و آموزش‌ها در حد سخت‌تری از قبل هستند؟

خوب، واقعیت این است که بله، درس‌ها حجم و کیفیت بالاتری هم دارند، اما آنچه واضح است، بچه‌ها می‌توانند با معلم‌های مقطع جدید خود هم دوست شوند و آنها را هم مانند آموزگار‌های دوره دبستان خود دوست داشته باشند، فقط کمی زمان نیاز دارد.

مطالب آموزشی هم تغییر می‌کنند. به هر حال بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و نیاز به یادگیری مطالب جدیدتر دارند، پس باید از عهده یادگیری این مطالب هم برآیند؛ کامپیوتر و علوم جدید، هنر و مهارت‌های زندگی و دیگر علومی که تخصصی‌تر می‌شوند.

اما از سویی مقطع جدید برای بچه‌ها فعالیت‌های جدید گروهی بیشتر و وسیع‌تری دارد.

در سنین دبیرستانی بچه‌ها نظم را بهتر می‌دانند و مسوولیت‌پذیری بهتری دارند، پس وظایف بیشتری در گروه‌ها به آنها سپرده می‌شود.

گروه‌های مختلف، فعالیت‌های اجتماعی، علمی و ورزشی برای بچه‌ها مهیا است تا به مدرسه خود علاقه‌مند‌تر شوند.

سعی کنید در تمام موارد بالا با کودکان صحبت کنید و از مزایای این تغییر جدید برایشان بگویید.

اگر احساس کردید بعد از صحبت‌های واضح در این موارد با بچه‌ها، هنوز هم دلهره‌ای دارند، موارد زیر را به کار ببندید.

چند نکته برای والدین بچه هایی که تغییر مقطع دارند

یک راه‌ این است که اگر مدرسه جدید روزی را برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان جدید با مدرسه تعیین می‌کند حتما بچه‌ها را در آن مراسم شرکت دهید تا با فضا و همکلاسی‌ها زودتر آشنا شوند.

اگر هم چنین زمانی مشخص نشد، حتما بچه‌ها را برای آشنایی بیشتر قبل از شروع دوره جدید به دیدار از مدرسه و فعالیت‌هایش ببرید تا از قبل از شروع سال تحصیلی، با محیط کمی آشنایی پیدا کند.

صحبت کردن خود بچه‌ها هم با بچه‌های آشنایی که به مدرسه جدید می‌روند، ولی بزرگ‌تر از آنها هستند، برای همراهی بچه‌ها در روزهای اول مدرسه جدید فکر خوبی است.

خود شما هم به‌عنوان والدین خوب و به فکر بچه‌ها می‌توانید با پدر و مادرهای دانش‌آموزانی که به آن مدرسه می‌روند مصاحبتی داشته باشید و از نقص‌ها و نقاط قوت آن مطلع شوید، گرچه مسلما قبل از نام‌نویسی بچه‌ها این کار را انجام داده‌اید.

نکته بعدی برای رفع دغدغه‌های فکری کودکان، آمادگی علمی آنها برای ورود به مقطع جدید است.

درست است که تابستان فصل استراحت و تفریح است، اما اگر دانش‌آموزان مروری بر مطالب سال پیش خود داشته باشند با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری وارد مقطع بعدی خود خواهند شد.

بالاخره روز اول ورود به مرحله جدید فرا می‌رسد. آماده برای کلی اتفاق‌های خوب. به بچه‌ها انرژی مثبت بدهید.

تمام طول سال تحصیلی به جای خود، اما سه ماه اول از اهمیت خاصی برخوردار است.

به‌دلیل تمام تغییرات ذکر شده، مرتب از یک‌طرف با فرزندانتان و از سوی دیگر با بخش آموزشی مدرسه در ارتباط باشید تا بچه‌ها به‌خوبی از پس این مرحله‌گذار برآیند.

 

برچسب ها: بازگشایی مدارس، کودک و مدرسه، تغییر مقطع تحصیلی، مدرسه جدید، مقطع دبستان به دبیرستان، دلیل نگرانی از مدرسه رفتن، دلیل نگرانی از تغییر مقطع، والدین و تغییر مقطع تعداد بازديد: 439 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز