Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:17

24
اسفند
با کودک فضول و خبرچین چگونه برخورد کنیم؟

با کودک فضول و خبرچین چگونه برخورد کنیم؟

نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین تاثیر زیادی در تبدیل نشدن این رفتار به عادت در بزرگسالی دارد. دلیل اصلی فضولی کردن کودکان احساس اضطراب و ناامنی است.

کودک خبرچین

کودک خبرچین : خبرچینی و فضولی در کار دیگران از سنین کودکی در خردسالان دیده می‌شود. کودکان در سنین ۸ تا ۹ سالگی از خبرچینی و پخش شایعه برای تاثیرگذاری در گروه همسالان خود استفاده می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند با این کار در میان دوستانشان محبوب‌تر می‌شوند.

اما صحیح‌ترین نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین چیست؟ در صورت مواجهه درست با این رفتار کودک، می‌توان از تبدیل شدن این رفتار‌های ناپسند به عادت در بزرگسالی جلوگیری کرد.

در صورتی که کودک مسائل مهم و شخصی زندگی مثل اینکه مامان و بابا دیشب با هم دعوا کردند و… را در جمع بیان کند،باید او را از جمع بیرون بکشید و از حس‌تان به او بگویید.

در رفتار با کودک فضول و خبرچین، رعایت نکات زیر کمک کننده است.

*با وجود اینکه کودکان با سوالات بی پایان خود شما را درمانده می‌کنند! اما هرگز از کودک نخواهید که ساکت شود. این رفتار موجب اضطراب کودک و ایجاد احساس ناامنی در او می‌شود. حتی ممکن است کودک به قدری بترسد که دیگر برای پرسیدن سوال‌هایش به شما مراجعه نکند.

*اگر کودک در مورد همه چیز مضطرب و نگران است و به این دلیل در همه کار‌ها فضولی می‌کند، او را مطمئن کنید که همه چیز مرتب است و جایی برای نگرانی نیست.

*فضولی کودک را نادیده نگیرید. دقت کنید که چه زمان‌هایی کودک بیشتر فضولی می‌کند و به دنبال دلیل این کار او در شرایط محیط و زندگی خود باشید.

*مرز‌ها را مشخص کنید. برای نمونه، وقتی که دیگران صحبت می‌کنند کودکان بایستی ساکت باشند. اگر می‌خواهند صحبت کنند، بایستی پیش از آن اجازه بگیرند. قبل از ورود به اتاقی بایستی در بزنند، به ویژه اگر درب اتاق بسته باشد و مسایلی از این دست.

*به کودک بگویید که تماس‌های تلفنی شما خصوصی هستند و او را مطمئن کنید که اگر چیزی وجود داشت که نیاز بود او بداند، حتما به او می‌گویید.

*در نهایت، در مورد عواقب شکستن قانون‌ها (به تناسب سن کودک) با او صحبت کنید و به توافق برسید.

*در مورد خبرچینی، پیرامون اینکه در چه مواردی می‌توان با دیگران صحبت کرد و در چه مواردی نمی‌توان، با کودک گفتگو کنید. نقش بازی کنید، تا کودک از جایگاه خود درک کند که از پخش چه خبر‌هایی خوشحال می‌شود و پخش چه خبر‌هایی را دوست ندارد.

*کودکان اغلب فکر می‌کنند که صحبت در مورد هرچه می‌بینند، ایرادی ندارد. برای نمونه اینکه همکلاسی‌شان شلوارش را خیس کرده یا در امتحان نمره پایین گرفته است. به کودک یاد دهید که در مورد کسی که در جمعی حضور ندارد، بهتر است صحبتی نکند.

*برای کودک شرح دهید که برخی مسایل حساس (مانند طلاق پدر و مادر یا شرایط خاص خانوادگی)، یا شرم‌آور هستند (مانند گرفتن نمره بد یا خیس کردن شلوار) و یا سوء تفاهم (فرستادن همکلاسی به دفتر مدرسه به دلایل مختلف) و نباید پیرامون آن‌ها صحبت کرد.

*به کودک یاد دهید که پشت کسی حرف زدن او را محبوب نمی‌کند. هر چه بیشتر در مورد دیگران خبرچینی کند، دیگران هم بیشتر پشت سر او حرف خواهند زد. بهتر است وقتی با دوستانش دور هم جمع می‌شود، به جای فضولی و خبرچینی در کار دیگران، به فکر یه کار جدید و سرگرم کننده (مانند کار خیریه، ثبت نام در کلاس ورزشی و غیره) باشند.

*به کودک آموزش دهید که در صورت شنیدن شایعه‌ای آن را پخش نکند. همچنین می‌تواند در مقابل کسی که شایعه‌ای را به گوش او می‌رساند بگوید:" این موضوع به من ارتباطی ندارد".

دلیل فضولی کردن کودکان

*همانند کودکانی که نسبت به طبیعت و محیط اطرافشان کنجکاو هستند، برخی از کودکان نیز بیش از حد مضطرب اند و باید به طور مداوم مطمئن شوند که همه چیز در زندگی به خوبی پیش می‌رود.

*هنگامی که کودک از شما می‌پرسد که چه کسی زنگ زد و چرا تماس گرفت، ممکن است دلیل این رفتار، نگرانی او از وقوع یک اتفاق ناگوار در زندگی باشد که شرایط او را دستخوش تغییر کند.

*گاهی اوقات یک کودک فضول، فقط مضطرب است و بهترین نحوه برخورد با کودک فضول اطمینان خاطر دادن به اوست که همه چیز خوب است و هیچ اتفاقی آرامش او را برهم نخواهد زد.

تفاوت بین یک کودک کنجکاو و کودک فضول

به غیر از سؤالات کلی که همه بچه‌ها می‌پرسند، مانند:" ما از کجا اومدیم؟ " چرا آسمان آبیه؟ " برخی از کودکان مدام در حال پرسیدن سوالاتی مانند «چه کسی تلفن زد؟ بهم چی گفتید؟»، «بابا کجا رفت؟ چرا منو نبرد؟»، «درباره چی صحبت می‌کنید؟ درباره من چی میگید؟».

پرسیدن این پرسش‌ها مرز میان کنجکاوی و فضولی در کودکان است.

نکات قابل توجه مادران:

وقتی کودک از شما می‌پرسد که چرا شما بدون او بیرون می‌روید (حتی اگر یک بزرگسال مسئول و مورد اعتماد در نبود شما مراقب او باشد) دلیل پرسش او ممکن است اضطراب جدایی باشد، یا اینکه در مورد سلامتی شما نگران باشد؛ بنابراین او را مطمئن کنید که هیچ اتفاقی برای شما نمی‌افتد و به زودی نزد او باز می‌گردید.

با این حال، فضولی کودک را نباید نادیده بگیرید.

اگر فضولی در کودکان مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد، با بزرگ‌تر شدن کودک، این عادت در او شکل گرفته، ریشه می‌دواند و منشا رفتار‌های ناپسندی مانند پشت در گوش وایسادن، سرک کشیدن به گوشی و کامپیوتر پدر و مادر و گوش دادن دزدکی به مکالمات تلفنی شود. بنابراین با آگاهی و رعایت صحیح‌ترین نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین از این موضوع جلوگیری کنید.

 

بیشتر بخوانید:

رفتارهای ممنوعه با کودکان

به فرزندتان اجازه این اشتباهات را بدهید!

آموزش نظم به کودکان با چند تکنیک ساده

برچسب ها: تربیت کودک، رابطه کودک و والدین، دلیل خبرچینی کودک، نحوه برخورد با فضولی کودکان، کودک خبرچین، رفتار با کودک فضول و خبرچین، اضطراب کودکان، تفاوت بین یک کودک کنجکاو و کودک فضول تعداد بازديد: 722 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز