Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:14

13
مهر
روزهای شاد و مفرح براي كودك رقم بزنيد

روزهای شاد و مفرح براي كودك رقم بزنيد

تعطيلات زمان بسيار مفرح و لذت‌بخشی است اما به همان نسبت ممكن است استرس‌زا نيز باشد.

تحریریه مجله کودک سالم

 

شرایط فرزندان را در دوران فراغت و تعطیلات بسنجید

والدین گرامی، سعی كنید شرایط فرزند خود را در دوران تعطیلات درك كنید، زمانی‌كه فرزند شما گرسنه است، او را به دید و بازدید نبرید و یا در فروشگاه‌ها برای خرید و تماشا نگردانید. زمانی كه فرزند شما خسته و یا گرسنه است، ابداً زمان مناسبی برای اینگونه كارها نمی‌باشد، فرزند شما حتی اگر رشد كامل هم داشته باشد، بسیار زود گرسنه و خیلی سریع خسته می‌شود و لذتی از بودن با شما و مشاركت در انجام فعالیت‌های شما ندارد. در نتیجه دچار استرس شده و ممكن است اوقات فراغت خود و شما را به خاطره‌ای تلخ تبدیل كند، پس وقت‌شناس باشید و وضعیت فرزند خود را در نظر بگیرید.

 

برنامه روزانه خود را از یاد نبرید و به آن اهمیت دهید

تعطیلات می‌تواند چرخش زیادی در برنامه زندگی شما ایجاد كند و در انتها می‌تواند باعث اضطراب و آشفتگی ذهنی فرزندتان بشود. برای كمتر كردن این بی‌برنامگی می‌توانید بعد از گذراندن یك دوره از تعطیلات، فرزند خود را با درایت و آرامش بعدی به برنامه قبلی خود سوق دهید. بطور مثال: اگر مجبور هستید كه یك شب را در كنار فامیل و دوستان تا پاسی از شب بگذرانید فردای آن روز برنامه‌های خود را مانند همیشه تكرار كنید و شب بعد به موقع فرزندتان را برای به موقع خوابیدن تشویق و ترغیب كنید. تعطیلات نباید فرزندتان را نامنظم و در پی آن هیجان‌زده نماید.

 

مراقب تغذیه فرزند خود در زمان تعطیلات باشید

یكی‌دیگر از مواردی كه در اوقات فراغت كودكان‌مان بسیار اهمیت دارد. تغذیه آنان در این دوران می‌باشد، بسیار مراقب باشیم كه خوراكی‌های بی‌فایده به آنها ندهیم و آنان را از این طریق سیر نكنیم. در این میان از خوراكی‌هایی كه سرشار از شكر هستند كمتر استفاده كنیم و سعی كنیم از تغذیه سالم استفاده كنیم؛ مثل ذرت بوداده، موز، سیب و یا بیسكویت‌هایی كه دارای شكر كمتری هستند و به میوه‌ها بیشتر اهمیت دهیم.

 

بازی در هوای سالم را جدی بگیرید 

كودكان بسیار علاقه‌مند هستند كه در فضای باز و تازه ورزش و بازی كنند. این وظیفه ما والدین است كه زمانی را برای بازی و ورزش در هوای تازه در اختیار فرزندمان قرار دهیم. این عمل باعث می‌شود كه اولا ارتباط بهتری با فرزندمان برقرار كنیم. ثانیاً استرس و هیجان وی را كاهش داده و اوقات فراغت بهتری را برای وی ایجاد نماییم. كودكان علاقه‌مند هستند كه بدوند و بازی كنند و از محیط اطراف خود لذت ببرند. پس همراهشان باشیم.

 

از برنامه‌ریزی زیاد در مدت كوتاه پرهیز كنید

برنامه‌های فشرده مانند تعداد زیاد مهمانی‌ها در یك روز، ممكن است برای شما و بعضاً برای فرزندتان شاد كننده باشد، اما زمان و تعداد آنها را محدود كنید،‌ زیرا وقتی این برنامه‌ها از حد مناسب تجاوز كند، باعث خستگی مفرط و درهم ریختگی و آشفتگی می‌گردد. توصیه می‌شود كه چنانچه با فرزندتان قصد رفتن به مكان‌های مختلف را دارید دقیق برنامه‌ریزی كنید تا بتوانید بر شادی خود بیفزائید.

 

در زمان مناسب از كودك خود كمك بگیرید 

یكی از مواردی كه باعث می‌شود كودك شما از ایام فراغت خود لذت ببرد، این است كه احساس مفید بودن، داشته باشد. به او مسئولیت دهید البته در حد توان او، به طور مثال وقتی برای خرید به فروشگاه بزرگ می‌روید، از او بخواهید مراقب وسایل داخل سبد باشد. این عمل هم باعث خوشحالی وی می‌گردد و هم اعتماد به نفس او را بالا می‌برد و هم شما یك همكار بسیار صمیمی در كنار خود خواهید داشت.

 

زمان سكوت و آرامش

شما و فرزندتان نیاز دارید اوقاتی از تعطیلات خود را در آرامش و سكوت صبر كنید. از این رو سعی كنید در سفر و یا حتی در منزل اوقاتی را به كتاب خواندن با وی بگذرانید. می‌توانید به دور از هیاهوی شهرنشینی، زمانی را به طبیعت بروید و در جائی آرام و ساكت موسیقی گوش كنید و كتاب بخوانید و از كودك خود بخواهید با پدربزرگ و مادربزرگ خود در نهایت آرامش و صبوری وقت بگذراند. كتاب بخواند، عكس تماشا كند و صحبت نماید.

 

فرزند خَیر تربیت كنید

فرزند شما می‌تواند دوران تعطیلات را به امور خیریه بگذراند. این عمل در او احساس شادی و آرامش به وجود می‌آورد، اعم از اینكه به كودكان نیازمند، هدیه بدهد و یا به افرادی كه نیاز به كمك دارند كمك نماید. فرزند شما متوجه خواهد شد كه تعطیلات و شادی خود را با دیگران تقسیم كند.

برچسب ها: تغذیه کودک، تفریح با کودکان، بازی با کودکان، آرامش کودک، اوقات فراغت تعداد بازديد: 934 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز