Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:23

8
شهریور
بابا اینقدر دعوا نكنید (1)

بابا اینقدر دعوا نكنید (1)

بخش اول- در حالی كه بسیاری از كودكان آنقدر خوش شانس هستند كه به بهترین دوستِ خود خواهر یا برادرشان تبدیل می‌شوند، برخی دیگر دائم با خواهر و برادر خود در حال دعوا و جنگ هستند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

در حالی كه بسیاری از كودكان آنقدر خوش شانس هستند كه به بهترین دوستِ خود خواهر یا برادرشان تبدیل می‌شوند، برخی دیگر دائم با خواهر و برادر خود در حال دعوا و جنگ هستند. حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و از یكدیگر متنفر می‌شوند. اغلب، رقابت و دعوای خواهر و برادرها حتی قبل از تولد فرزند جدید شروع می‌شود و همچنان كه رشد می‌كنند، رقابت آنها شدیدتر می‌شود و بر سر یك اسباب‌بازی تا جلب توجه والدین با یكدیگر رقابت می‌كنند.

همان‌طور كه كودكان بزرگ می‌شوند، چگونگی ارتباط و رفتار آنها با یكدیگر به میزان قابل توجهی بر روی شخصیت آنها تأثیر می‌گذارد. شنیدن صدا و دیدن دعوای همیشگی خواهرها و برادرها با یكدیگر بسیار ناراحت كننده و خسته كننده است و محیط خانه را به محلی پر تنش و استرس‌زا تبدیل خواهد كرد و ما اغلب نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم از این دعواها و بگومگوها جلوگیری كنیم و به آنها پایان دهیم. پدر و مادرها می‌توانند با رعایت مسائل و نكات ریز ولی مهم، صلح و آرامش را به خانه خود باز گردانند. لطفاً متن زیر را بخوانید:

 چرا كودكان با یكدیگر دعوا می‌كنند

دعوای خواهر و برادرها می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اكثر آنها نسبت به یكدیگر كمی حس‌ حسادت و رقابت دارند كه همین می‌تواند جرقه یك شعله بزرگ مجادله و دعوا باشد. اما همیشه علت دعوا حساسیت نیست، بلكه دلایل دیگری نیز وجود دارد كه عبارتند از:

 نیازهای رشد و تكامل

این موضوع كاملاً طبیعی است كه رابطه كودكان با یكدیگر تحت تأثیر تغییر هویت، نیازها و نگرانی‌های آنها قرار بگیرد و همانگونه كه می‌دانید، این عوامل با رشد كودك تغییر می‌كنند. به‌عنوان مثال، كودكان نوپا به‌طور طبیعی نسبت به اسباب‌بازی‌های‌شان حساس هستند و اگر خواهر یا برادر آنها به این وسایل دست بزند، به سرعت و شدت واكنش نشان می‌دهند. بچه‌های مدرسه‌ای و ابتدایی اغلب درك قوی‌تری از عدالت و برابری دارند.

آنها از طرفی از رفتار خواهر و برادر كوچك‌ترشان متعجب می‌شوند و از طرف دیگر سعی دارند به استقلال فردی برسند؛ به همین دلیل به پدر و مادر در منزل كمك كرده و حتی از خواهر و برادر كوچك‌ترشان در بعضی موارد مراقبت می‌كنند. تمامی این تفاوت‌ها می‌تواند دلیلی برای دعوای كودكان باشد و روش دعوا كردن آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مزاج و طبع فردی كودك

طبع فردی كودك كه شامل خلق و خو، گرایش، میزان سازگاری و شخصیت او می‌شود، نقش عمده‌ای در چگونگی رفتار او با خواهر و برادرش دارد. مثلاً وقتی یكی از بچه‌ها خوابیده است و كودك دیگر در حال سر و صدا كردن است، اگر كودك خوابیده سازگار نباشد، به راحتی همین موضوع كوچك دلیل دعوایی بزرگ می‌شود.

 نیازهای ویژه و كودكان بیمار

 گاهی اوقات كودكان به‌دلیل بیماری یا مشكلات عاطفی و روانی به توجه و رسیدگی بیشتر والدین نیاز دارند و لازمه این رسیدگی و توجه، صرف زمان بیشتر برای آنهاست. در این شرایط ممكن است كودك دیگر متوجه این تفاوت و اختلاف و در نتیجه علت توجه بیشتر پدر و مادر به خواهر یا برادر خود نباشد و همین مسأله نقطه آغاز دعوا و اختلاف دو فرزند شود.

دعوای خواهر و برادر و واكنش والدین

در حالی كه دعوای آنها با یكدیگر برای خودشان كاملاً معمولی است، برای اعضای خانواده بسیار ناخوشایند است و خانواده باید دعوای آنها را تحمل كند، به‌راستی والدین هنگام دعوای كودكان چه عكس‌العملی باید از خودشان نشان دهند؟

تا جایی كه امكان دارد، مداخله نكنید؛ مگر اینكه آسیب‌دیدگی برای آنها وجود داشته باشد، مداخله شما مشكل آفرین خواهد شد و به تدریج آنها عادت می‌كنند هنگام بروز مشكل، شما برای رفع آن حاضر شوید و این موضوع آنها را از حل و فصل مشكلات‌شان و یادگیری رفع آنها بی‌نیاز می‌كند.

همچنین این خطر وجود دارد كه شما سهواً جانب یكی از كودكان را بگیرید كه این كار علاوه بر شعله‌ور كردن حس حسادت كودك، خشم او را نیز بر می‌انگیزد؛ بنابراین مداخله در دعوای كودكان موجب می‌شود كه آنها به این روش ادامه دهند و همیشه امید داشته باشند كه یكی از والدین به نجات آنها خواهد شتافت.

شما بهتر است فقط از دور نام آنها را صدا كنید و با این حركت به آنها نشان دهید كه متوجه رفتار آنها هستید تا در حین دعوا و مجادله از كلمات و حركات ناشایست استفاده نكنند. این كار با دخالت كردن و جدا كردن كودكان از یكدیگر فرق دارد. اما حتی اگر در دعوای آنها دخالت كردید، آنها را تشویق كنید تا مشكل خود را حل و فصل كنند. اگر مجبور شدید وارد جریان دعوای آنها شوید، حتماً نكات زیر را به خاطر بسپارید:...

 

 

برای خواندن بخش دوم- بابا اینقدر دعوا نكنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودکان، ارتباط با کودکان، رفتار کودکان، دعوا بین کودکان، مجادله کودکان، دعوا کودکان، مزاج و طبع فردی كودك تعداد بازديد: 726 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز