Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 07:53

18
مرداد
خراب نكن (1)

خراب نكن (1)

بخش اول- اگر شما هم كودكی دارید كه برخی وسایل یا اسباب‌بازی‌هایش را می‌شكند یا خراب می‌كند، می‌دانید كه دیدن منظره نابود كردن عمدی وسایل سالم چقدر ناراحت‌كننده است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

اگر شما هم كودكی دارید كه برخی وسایل یا اسباب‌بازی‌هایش را می‌شكند یا خراب می‌كند، می‌دانید كه دیدن منظره نابود كردن عمدی وسایل سالم چقدر ناراحت‌كننده است. اما آیا تاكنون از خود پرسیده‌اید چرا فرزندتان دوست دارد وسایل را بشكند یا خراب كند؟ كودكان چند دسته هستند و هر دسته به دلیل خاصی وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان را خراب می‌كنند.

قبل از اینكه درباره رفتار مناسب با كودك خرابكار صحبت کنیم، جا دارد با انواع این کودکان آشنا شوید:

 كودكان شلوغ و پرفعالیت

این دسته از كودكان خسارت‌های زیادی به اشیا وارد می‌كنند، اما این كار آنها غالباً تصادفی است. در واقع چنین كودكانی اصلاً به اینكه اشیا خراب می‌شوند یا خیر، فكر نمی‌كنند و منظور خاصی هم ندارند. گاهی هم به دلیل انرژی زیادشان به همه چیز دست می‌زنند و همه چیز را تخریب می‌كنند. كار آنها عمدی نیست، اما به هر حال باید به مشکلاتی كه ایجاد می‌كنند، رسیدگی كرد.

 كودكان قدرنشناس

امروزه كودكان تعداد زیادی اسباب بازی و عروسك دارند؛ به همین دلیل قدر آنها را نمی‌دانند و تا یكی از آنها می‌شكند یا خراب می‌شود، از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود می‌خواهند یكی دیگر برایشان تهیه كند. بنابراین، ارزش وسایل خود را نمی‌دانند و خراب كردن یا خراب نكردن آنها برایشان چندان تفاوتی ندارد.

 كودكانی كه بلد نیستند احساس خود را كنترل كنند

برخی كودكان وسایلشان را پرت می‌كنند، چون بلد نیستند به درستی از آنها استفاده كنند یا رنگ یا مدل آن را دوست ندارند. بعضی مواقع هم عصبانیت خود را بر سر اسباب بازی‌ها و وسایلشان خالی می‌كنند، زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند كه چگونه احساس خود را به درستی بروز دهند. چه بسا این كودكان چنین رفتارهایی را از پدر یا مادر خود آموخته باشند.

 كودك خرابكار

به ندرت كودكانی وجود دارد كه عمداً اشیا را خراب می‌كنند. آنها با این كار جلب توجه می‌كنند تا به حرف یا خواسته‌شان توجه شود. متأسفانه گاهی این رفتار نشانه مشكلات عاطفی جدی‌تری است. بنابراین اگر كودكتان عمداً وسایل را خراب می‌كند، حتماً موضوع را جدی بگیرید و با روانشناس كودك مشورت كنید. به هر حال اگر كودك شما اسباب بازی‌هایش را خراب می‌كند، می‌توانید از روش‌های زیر كمك بگیرید:

 انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب

برای كودك خود اسباب‌بازی‌های مناسب انتخاب كنید. برخی از اسباب‌بازی‌ها برخلاف آنچه سازندگان آنها می‌گویند، نه تنها آموزشی نیستند، بلكه كودك را خسته و عصبانی می‌كنند. گاهی اسباب‌بازی خوب است، اما برای سن كودك شما مناسب نیست.

در این صورت هم بهتر است آن را از دسترس او دور كنید تا بزرگ‌تر شود و بازی با آن را بیاموزد. برای استفاده مناسب از برخی اسباب‌بازی‌ها لازم است طرز استفاده درست را با مشاركت در بازی به او بیاموزید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خراب نكن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عصبانیت در کودکان، كودكان شلوغ و پرفعالیت، کودک و اسباب بازی، کودک خرابکار، كودكان قدرنشناس تعداد بازديد: 606 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز