Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:23

6
دی
مشكلات مادران شاغل

مشكلات مادران شاغل

برای برخی خانم‌ها كار كردن مسأله مهمی است و به آن نیاز دارند. علاوه بر نیازهای مالی، كار كردن در محیط خارج از خانه و داشتن روابط اجتماعی گسترده‌تر یك نیاز حیاتی برای آنهاست؛ چرا كه با آن احساس زنده بودن می‌كنند.

تحريريه كودك سالم

 

 

آیا بعد از تولد نوزادتان باید در خانه بمانید و از او مراقبت كنید یا مجدداً به سر كارتان برگردید؟ آیا به خاطر مسائل مالی مجبورید دوباره شروع به كار كنید و برای مراقبت از فرزندتان بهتر است كه در خانه بمانید و در این میان انتخاب كدام راه عاقلانه‌تر است؟  

تصمیم‌گیری در چنین مواقعی دشوار است. در واقع بزرگ‌ترین تصمیم‌گیری‌ مادران بعد از تولد فرزندشان همین است. حتی شاید این پرسش بزرگ‌ترین پرسش زندگی‌تان باشد كه «آیا سر كارم برگردم یا خیر؟»

شما باید در این زمینه به عوامل و موارد زیادی فكر و همه‌چیز را سبك و سنگین كنید؛ آرزوها و خواسته‌هایی كه با ادامه شغل به آنها نمی‌رسید و مراقبت از نوزادی كه چند ماه بیشتر ندارد و البته برای‌تان بسیار هم مهم است. 

برای برخی خانم‌ها كار كردن مسأله مهمی است و به آن نیاز دارند. علاوه بر نیازهای مالی، كار كردن در محیط خارج از خانه و داشتن روابط اجتماعی گسترده‌تر یك نیاز حیاتی برای آنهاست؛ چرا كه با آن احساس زنده بودن می‌كنند. با پولی كه از كار كردن به دست می‌آورند نیز می‌توانند امكانات بیشتری را در سال‌های آتی برای فرزندشان فراهم كنند، تعطیلات خوبی را در كنار خانواده داشته باشند، غذاهای بهتر و سالم‌تر بخورند و...  

اما ترك خانه برای رفتن به محل كار و تنها گذاشتن نوزاد نیز قصه پر غصه دیگری است تازه وقتی كه از محل كار به خانه برمی‌گردید، «شغل ثانویه» شروع می‌شود. كودك خود را در آغوش می‌گیرید او را می‌‌بوسید و بعد باید شروع به پختن غذا و تمیز كردن خانه كنید. ماندن در خانه و در كنار فرزندتان به شما فرصتی می‌دهد تا اولین و نزدیك‌ترین معلم او باشید و عشق، موسیقی، هنر، آشپزی و چیزهای دیگر را نشانش بدهید. وقتی كه بیمار می‌شود، شما می‌توانید از مهدكودك‌ها نیز كمك بگیرید.  

در نهایت باید گفت كه تصمیم‌گیرنده اصلی خودتان هستید و باید با خودتان صادق باشید. برای آنكه نوزادتان شاد باشد، شما نیز باید شاد باشید چرا كه او به یك مادر شاد نیاز دارد. بسیار مهم است تصمیم‌‌هایی بگیرید كه برای هر دو شما درست و مفید است.  

اگر می‌خواهید مركزی برای مراقبت از فرزندتان انتخاب كنید، بهتر است به چند نكته توجه كنید: 

نگاه كنید

آیا محیط آن مركز یا مهدكودك جای امنی است؟ مثل اسباب‌‌بازی‌ها، كتاب‌ها، سایر وسایل كه دم دست بچه‌ها هستند. مربیان مهد یا مركز چگونه به نظر می‌رسند؟ آیا از رابطه داشتن با كودكان خردسال، لذت می‌برند و این كار را دوست دارند؟ آیا اگر نوزاد‌تان شروع به چهار دست و پا رفتن كند، خطری او را تهدید نخواهد كرد؟ آیا نوزادتان مرتباً زیر نظر مربیان است؛ حتی وقتی كه خواب است؟ آیا به طور مرتب هر وقت كه پوشكش را كثیف می‌كند، آن را تعویض می‌كنند؟ 

گوش بدهید

آیا صدای كودكان دیگری كه در آنجا نگهداری می‌شوند، شاد است؟ آیا مربیان با حوصله و مهربانی با آنها حرف می‌‌زنند؟ آیا لحن صحبت كردن آنها گرم و صمیمی است؟ آیا مربیان به كودكان نظم را یاد می‌دهند و خودشان نیز به آن پایبند هستند؟ 

بشمارید

در آن گروهی كه قرار است از كودك شما مراقبت شود، چند كودك دیگر هستند؟ تعداد پرسنل مهدكودك چقدر است؟ هر یك از مربیان نمی‌توانند بیشتر از 3-4 نوزاد را نگهداری كنند و این تعداد در كودكان سه ساله به هفت نفر می‌رسد. 
بپرسید: پیشینه و سابقه پرسنل مهد و مربیان را بپرسید؟ آنها باید در این زمینه آموزش دیده و با نكات مربوط به سلامت و امنیت كودكان و نوزادان آشنا باشند. مهدكودكی كه انتخاب كرده‌اید تحت نظر كدام سازمان است؟ 

همه‌چیز را چك كنید

از مربیان و مسئولان مهد هم نامشان را بپرسید و هم شماره تماس بگیرید. از سایر والدینی كه كودك‌شان را در آن مهد گذاشته‌اند، جویای برخی اطلاعات شوید. مربیان و پرسنل مهد چقدر تجربه دارند؟

 

برچسب ها: شرایط مادران شاغل، مشکلات مادران شاغل، رابطه کودکان و مادران شاغل، مراقبت از فرزندان، مهد کودک برای فرزندان تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز