Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:31

27
آبان
آنچه در مورد سوء هاضمه کودک باید بدانید

آنچه در مورد سوء هاضمه کودک باید بدانید

مشکلاتی مانند دل درد، سوزش دل، احساس طعم تلخ در دهان، برگشت اسید معده به دهان، احساس تهوع و استفراغ، یبوست و مشکل در دفع همگی به نوعی با مشکلات سوء‌هاضمه در کودکان در ارتباط هستند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

نشانه‌های سوء‌هاضمه در کودکان

مشکلاتی مانند دل درد، سوزش دل، احساس طعم تلخ در دهان، برگشت اسید معده به دهان، احساس تهوع و استفراغ، یبوست و مشکل در دفع همگی به نوعی با مشکلات سوء‌هاضمه در کودکان در ارتباط هستند، که منجر به عدم جذب یا کم جذب شدن مواد مغذی توسط بدن کودکان می‌شوند.

سوء‌هاضمه در واقع یک اختلال در عملکرد سیستم گوارشی کودک می‌باشد که در طولانی‌مدت با کاهش وزن و لاغری کودک در ارتباط مستقیم است.

عوامل بروز سوء‌هاضمه در کودکان 

از جمله مهم‌ترین عوامل بروز سوء‌هاضمه در کنار مشکلات پزشکی مرتبط با سوء‌هاضمه، می‌توان به چاقی، پرخوری بیش از حد کودک، بد غذایی و خوردن غذاهای سنگین و دیر هضم در ساعات پایانی شب و عدم توجه به تغذیه مناسب کودک (برای مثال عدم مصرف مقادیر کافی میوه و سبزی در طی روز) اشاره کرد.

توصیه‌های تغذیه پیشگیرانه از بروز سوء‌هاضمه در کودکان

توصیه اول: پیشگیری از پرخوری: یکی از راه‌های اصلی که متخصصان تغذیه به والدین کودکان مبتلا به سوء‌هاضمه توصیه می‌کنند، آن است که به کودکان خود فرا دهند در طی وعده‌های غذایی به پرخوری روی نیاورند که در این مورد، توصیه آن است که حجم مصرفی غذای کودک را در هر وعده و میان‌وعده مشخص نمایند و به تدریج به او یاد دهند که بیش از مقدار تعیین شده، مجاز به مصرف غذا و مواد خوراکی نیست.

توصیه دوم: عدم مصرف غذاهای حجیم و چرب در وعده شام: به والدین، توصیه می‌شود که وعده شام کودکان پرچرب و حجیم نباشد و سعی شود تا در بشقاب غذایی کودک در وعده شام انواع سبزیجات موجود باشد.

توصیه سوم: ممنوعیت یا محدودیت مصرف غذاهای آماده: در کل یکی از علل بروز سوء‌هاضمه مصرف غذاهای سنتتیک و آماده مانند انواع ساندویچ‌ها، سس‌ها و ادویه‌هایی است که در انواع غذاهای آماده از آنها استفاده می‌شود، بنابراین عدم مصرف یا کم مصرف کردن غذاهای آماده می‌تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بروز سوء‌هاضمه در کودک مبتلا باشد.

توصیه چهارم: عدم مصرف آب و مایعات همراه با غذا: ترک عادت مصرف آب و مایعات همراه با غذا در وعده‌های غذایی یک راه موثر برای پیشگیری از بروز سوء‌هاضمه در کودکان می‌باشد.

توصیه پنجم: عدم نوشیدن نوشابه‌های گازدار: والدین کودکان مبتلا به سوء‌هاضمه می‌توانند کودک را تشویق نمایند که به جای نوشیدن نوشابه‌های گازدار از انواع آب‌میوه‌های طبیعی استفاده نماید.

توصیه ششم: نوشیدن مقادیر کافی آب در طی روز: مصرف مقادیر کافی آب حدود 6 تا 7 لیوان در روز به‌خصوص در مورد کودکانی که مشکل برگشت اسید معده دارند، می‌تواند بسیار سودمند باشد، البته توصیه می‌شود که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی نباشد و قبل یا بعد از وعده‌های غذایی نوشیده شود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، سوء هاضمه در کودکان، مشکلات گوارش در کودکان، بیماری های گوارشی در کودکان، تغذیه و سوء هاضمه کودکان، نشانه های سوء هاضمه در کودکان، پیشگیری از سوء هاضمه در کودکان تعداد بازديد: 586 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز