Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:15

26
شهریور
یبوست دوران مدرسه

یبوست دوران مدرسه

خیلی از بچه‌ها تمام مدت، خود را در مدرسه نگه می‌دارند تا از سرویس‌های بهداشتی مدرسه استفاده نکنند و با اینکه دچار دل درد هستند، اما ترجیح می‌دهند به دستشویی نروند تا به منزل برسند.

نیکی پاک‌بین

 

آیا تا به‌حال با کودکانی که مدرسه می‌روند و دچار مشکلاتی مثل یبوست، باد و پیچش‌های شکمی یا هر سه با هم هستند روبرو شده‌اید؟

این مساله جهانی است و ربطی به محدوده، شهر و یا کشور خاصی ندارد.

خیلی از بچه‌ها تمام مدت، خود را در مدرسه نگه می‌دارند تا از سرویس‌های بهداشتی مدرسه استفاده نکنند و با اینکه دچار دل درد هستند، اما ترجیح می‌دهند به دستشویی نروند تا به منزل برسند.

نگاهی به سرویس‌های بهداشتی مدارس

آیا تا به‌حال شده است که بازدیدی از دستشویی مدرسه فرزندتان داشته باشید یا وقتی به مدرسه رفته‌اید، حتما نگاهی هم به وضعیت این مکان از مدرسه داشته باشید؟

این مساله در مورد دختران شدت بیشتری می‌یابد، زیرا اگر دستشویی‌ها فرنگی باشد آنها به‌ناچار باید حالت نشسته بر روی صندلی آن داشته باشند.

دستشویی پسرها در مدارس چیزی شبیه یک فیلم ترسناک است. می‌توان گفت همه نوع به‌هم‌ریختگی در این دستشویی‌ها دیده می‌شود.

اگر دستمالی هم وجود داشته باشد، بر روی زمین افتاده، لکه‌ها و پراکندگی ادرار همه جا را فرا گرفته و بوی وحشتناکی به مشام می‌رسد.

در توالت پسرها همه مدل مواد دفعی می‌توانید در اطراف کاسه توالت و حتی بر روی دیوارها بیابید.

آنچه واضح است این است که پسرها نسبت به دخترها موارد و اصول بهداشتی دستشویی‌ها را کمتر رعایت می‌کنند.

دستشویی‌های مدارس و مشکلاتی که برای بچه‌ها پیش می‌آید

وقتی بچه‌ها در زمان طبیعی که احساس دفع ادرار یا مدفوع به آنها دست می‌دهد اجابت مزاج نکنند، مشکلات زیادی برایشان بوجود می‌آید که یکی از مهم‌ترین آنها یبوست است.

کارشناسان هفت دلیل عمده زیر را در این رابطه عنوان می‌کنند

زنگ تفریح

در مدارس ابتدایی، زنگ‌های تفریح یا زمان‌هایی که برای استراحت و بازی بچه‌ها در نظر گرفته شده است، کوتاه مدت هستند.

اما بچه‌ها دوست ندارند از بازی و بازیگوشی خود دست بردارند و حاضر نیستند از تفریح خود بزنند و به دستشویی بروند و تا آنجا که می‌توانند خود را نگه می‌دارند.

برخی از بچه‌ها هم سعی می‌کنند خودشان را تا موقع رفتن به خانه نگه دارند. عده‌ای موفق می‌شوند، اما تمام مدت در حال پیچ و تاب خوردن هستند.

بعضی‌ها هم لباس زیر خودشان را خیس می‌کنند و تمام روز را در مدرسه کلافه می‌شوند.

آنها که موفق به نگه داشتن خود می‌شوند، دچار مشکلاتی مثل یبوست‌های شدید در هر دو جنس و عفونت‌های ادراری به‌خصوص در دختران می‌شوند.

ترس از آسیب در دستشویی‌ها

برخی از بچه‌ها به‌دلیل ترس به دستشویی نمی‌روند.

مثلا برخی از سوسک می‌ترسند که از چاله‌ها یا کناره دستشویی بیرون بیاید، یا انواع حشرات موذی دیگر.

گاهی وقت‌ها سرویس‌های بهداشتی مکانی امن برای استفاده از دخانیات مثل سیگار کشیدن بچه‌ها در مدرسه هستند که باعث ترس دیگر دانش‌آموزان می‌شود.

قوانین معلم‌ها در کلاس

برخی از معلم‌ها اجازه دستشویی رفتن را به بچه‌ها در سر کلاس خود نمی‌دهند و قوانینی برای کلاس خود دارند که در آن خارج شدن از کلاس را برای رفتن به دستشویی منع می‌کنند.

این امر خود می‌تواند یکی از علل ایجاد عفونت‌های ادراری در بچه‌ها شود. بچه‌های زیادی در این گونه موارد خود را خیس کرده و خاطره بدی در ذهن‌شان بر جا می‌ماند.

عدم حفظ حریم خصوصی

گاهی دستشویی‌ها نیاز به تعمیر دارند یا قفل ندارند تا درب آنها درست بسته شود و بچه‌ها از ترس اینکه کسی موقعی که آنها در دستشویی هستند وارد شود خود را نگه می‌دارند، چون حس راحتی و امنیتی در دستشویی ندارند.

یا پسر‌ها به‌خصوص در این مورد با هم شوخی می‌کنند و درب دستشویی‌ها را هل می‌دهند.

بچه‌ها هم برای اینکه سریع اجابت مزاج کنند، ادرار را به این طرف و آن طرف پاشیده و فوری بیرون می‌روند.

نوشیدن آب ناکافی

بچه‌ها وقتی سرگرم کار یا بازی هستند کمتر آب می‌نوشند و بدن آنها دهیدراته می‌شود.

در مدرسه گاهی اوقات بچه‌ها به کنار شیرهای آبخوری می‌روند و برای بازی با همدیگر هم که شده آب می‌نوشند، اما گاهی مراقبان به تصور اینکه این آب نوشیدن زیاد باعث دستشویی رفتن‌های مکرر آنها و ایجاد بی‌نظمی شود، مانع آنها می‌شوند، در حالی که نظر کارشناسان بر این است که نباید در آب نوشیدن در مدرسه ممانعتی برای بچه‌ها اعمال شود.

حتی پیشنهاد می‌کنند همگی شیشه‌های آب یا قمقمه‌های آب، به‌همراه داشته باشند و سر کلاس‌ها هم آب بنوشند و معلم‌ها به آنها اجازه آب نوشیدن دهند تا دچار مشکل یبوست نشوند و در کنار آن، اجازه دستشویی رفتن را هم به بچه‌ها بدهند.

حتما به‌عنوان والدین دلسوز فرزندتان همان‌طور که نگران واحدهای درسی او هستید، بلکه بیشتر، نگران سلامتی‌اش باشید و در اولین فرصت بازدیدی از سرویس‌های بهداشتی مدرسه‌اش داشته باشید و مراتب را با مدرسه در میان بگذارید.

سرویس‌های بهداشتی غیر بهداشتی و کثیف

بــرخی از بچه‌ها به‌دلیل کثیف و آلوده بودن دستشویی‌ها دوست ندارند توالت بروند. این هم یکی از شایع‌ترین دلایل است.

آیا تا به‌حال دقت کرده‌اید که بچه‌ها به محض اینکه وارد خانه می‌شوند، به دستشویی می‌روند؟

عدم زمان کافی برای دفع

همه افراد برای دفع راحت‌تر نیاز به یک زمان کافی دارند تا راحت‌تر اجابت مزاج نمایند، بنابراین به‌خصوص در مواقعی که وقت کم باشد و فرد احساس خوبی نداشته باشد یا حتی مشکل خاصی مثل یبوست داشته باشد، حاضر نیست در زمان کم به دستشویی برود، بلکه خود را نگه می‌دارد تا با آرامش و وقت کافی به دستشویی برود که این خود نقطه شروع مشکلات بعدی است.

 

برچسب ها: سرویس مدرسه، یبوست، بهداشت مدرسه، سرویس مدارس، یبوست مدرسه، دستشویی مدرسه، دلایل یبوست مدرسه، دلیل یبوست تعداد بازديد: 588 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز