Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 04:26

14
اسفند
گیاه رزماری و افزایش حافظه در دبستانی ها

گیاه رزماری و افزایش حافظه در دبستانی ها

مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است چنین حدس می زند که پر کردن فضای کلاس از عطر گیاه رزماری می تواند در بالابردن حافظه ی بچه ها و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها نقش داشته باشد.

نیکی پاک‌بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است چنین حدس می زند که پر کردن فضای کلاس از عطر گیاه رزماری می تواند در بالابردن حافظه بچه ها و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها نقش داشته باشد.

به گزارش محققان دانشگاه نیوکاسل، بر اساس یک بررسی انجام شده در یک مدرسه ی ابتدایی، نتایج انجام کارهای ذهنی مختلف دانش آموزان در کلاسی با فضای آکنده از عطر رزماری قابل توجه است بطوری که نتایج آزمون‌ها پیشرفت خوبی را در فضای آکنده از این گیاه نشان می دهند.

این پژوهش ها و آزمایشات انجام شده در راستای ارزیابی حافظه در حال کار و اطلاعات در مغز بوده است.

رزماری گیاه حافظه

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این رابطه چنین اشاره می کند که  یافته ها با شهرت گیاه رزماری بعنوان گیاهی مفید برای حافظه ارتباط دارد.

همچنان که در نوشته های پیشینیان و در گزارش های تاریخی ثبت شده نیز آمده است که دانشمندان یونان باستان در هنگام مطالعه برای آزمون‌ها در لابلای موهای خود گیاه رزماری می گذاشتند.

یا حتی در نمایشنامه شکسپیر هم اوفلیا از رزماری بعنوان گیاهی برای حافظه، عشق و دعا یاد می کند.

رزماری یا همان اکلیل کوهی گیاهی چندساله بوته ای و همیشه سبز، که اکثر مکان ها بخصوص در حاشیه باغچه ها عطر دل انگیز برگ‌هایش شما را مجذوب خود می کند این بار مورد آزمایش های جالبی با هدف عملکرد مغزی دانش آموزان قرار گرفته است.

در این بررسی که بر روی چهل نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شمال شرقی انگلیس صورت گرفت نیمی از بچه ها تحت تاثیر عطر گیاه رزماری و نیمی دیگر بدون آن قرار گرفتند.

آزمایش ها در اتاقی با دو میز و دو صندلی و تعداد زیادی سرگرمی های دیداری دیگر برای بچه ها صورت گرفت.

تنها تفاوت نتایج دو گروه در این بود  که بچه ها در گروهی که اسانس گیاه رزماری در هوای اتاقشان منتشر شده بود پس از ده دقیقه وظایفی که به آنها محول شده بود انجام دادند و پس از بررسی نتایج هم مشخص شد که رتبه ی آزمون دانش آموزان در اتاقی که عطر رزماری استنشاق می گردید بالاتر از نمرات اتاق دیگر بدون بوی رزماری بوده است.

پژوهشگران می افزایند اینکه چطور و چگونه رزماری این کار را انجام می دهد خود جای بحث دارد.

اما آنچه مشهود است این است که گیاه رزماری حاوی سه یا بلکه بیشتر ترکیبات فعال فارماکولوژیک است که می توانند بر روی ترکیب شیمیایی مغز تاثیر بگذارند.

هنگامی که دانش آموز در اتاق یا فضایی قرار می‌گیرد که عطر گیاه رزماری در آن پراکنده شده است با استنشاق آن، ترکیبات منحصر به فردش را وارد بدن و نهایتا خون خود کرده و سپس به مغز می رساند جایی که این ترکیبات تاثیر اصلی خود را می گذارند.

نتایج این تحقیق در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسان انگلیسی در برایتون اراِئه گردید و عملکرد آن در بزرگسالان در حال بررسی است.

 

برچسب ها: رزماری، گیاه رزماری، رزماری و حافظه، افزایش حافظه کودک، رزماری گیاه حافظه، عطر رزماری، اسانس رزماری تعداد بازديد: 1091 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز