Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:09

2
دی
معاینات دندان کودک

معاینات دندان کودک

تعداد دفعات و بهترین زمان برای انجام معاینات دندان کودک به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

انجام معاینات منظم بر دندان‌های کودکان برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. طی معاینات دندان، دندانپزشک با تمیز کردن و بررسی وضعیت دهان و دندان‌های کودک به احتمال وجود پوسیدگی دندان‌ها پی می‌برد. پس از انجام معاینات، ممکن است پزشک تشخیص دهد که دندان کودک باید خالی و دوباره پر شود و یا از روش فلوراید درمانی برای جلوگیری از پوسیدگی استفاده شود.

همچنین ممکن است پزشک برای مشاهده بهتر دندان‌ها، انجام آزمایشاتی با اشعه ایکس را تجویز کند. در جلسه‌ای که قرار است پزشک دندان‌های فرزندتان را معاینه کند، او به احتمال زیاد با کودک در رابطه با رژیم غذایی‌اش و نحوه مسواک و نخ دندان کشیدن او صحبت می‌کند. انجام معاینات دندان برای کودکان ضروری است زیرا در صورت تشخیص به موقع یک اختلال در دندان‌ها خیلی سریع‌تر می‌توان برای درمان آن اقدام کرد و در بسیاری از موارد، هر چه مشکل زودتر تشخیص داده شود، احتمال موفقیت در درمان و یا پیشگیری افزایش خواهد یافت.

بهترین زمان برای معاینات دندان کودک

تعداد دفعات و بهترین زمان برای انجام معاینات دندان کودک به عوامل گوناگونی بستگی دارد. سن کودک، وضعیت سلامت جسمانی او و احتمال خرابی دندان‌های او از جمله این عوامل هستند. به طور کلی، این موارد را در نظر داشته باشید:

سن 6 ماهگی تا 1 یکسالگی: پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند اولین دندان‌های کودک پس از رویش مورد معاینه پزشک قرار گیرند. بدین ترتیب، پیش از اولین تولد کودک، او را باید حداقل یکبار به مطب دندانپزشکی برد.

 کودکان نوپا و بزرگ‌تر: متخصصان توصیه می‌کنند هر شش ماه یکبار دندان‌های کودکان معاینه شوند. اگر احتمال فساد دندان‌های فرزند شما زیاد باشد، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات مراجعه او به پزشک بیشتر باشد.

چگونه باید کودک را آماده کنید؟

پیش از تعیین وقت، ببینید که بهتر است فرزندتان را پیش دندان پزشک خانوادگی‌تان ببرید یا پزشکی متخصص اطفال برای او در نظر بگیرید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به یک دندان پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید زیرا علاوه بر مهارت و تخصص این متخصصین در امور مربوط به اطفال، مطب آنها نیز محیطی شاد و سرگرم کننده است که کودکان از بودن در آن لذت خواهند برد و از رفتن به دندان پزشکی واهمه‌ای نخواهند داشت.

برای آماده کردن فرزندتان به این نکات توجه کنید

وقت مناسبی را در نظر بگیرید: بهترین زمان برای بردن فرزندتان به مطب دندان‌پزشکی زمانی است که او کاملا استراحت کرده است و خسته نیست. در این حالت او بهانه گیری نخواهد کرد و همکاری بیشتری با شما و پزشک خواهد داشت.

مثبت باشید: هنگامی‌که با فرزندتان در رابطه با دندان پزشکی و معاینات دندان‌های او صحبت می‌کنید، از به کار بردن کلماتی نظیر درد یا زخم یا خون پرهیز کنید. در عوض، به او بگویید که پزشک ابزارهای مخصوصی دارد که به کمک آنها سلامت دندان‌های او را کنترل می‌کند. به کودک یادآوری کنید که خود شما هم به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. از یادآوری خاطرات بد و منفی که از دندانپزشکی دارید پرهیز کنید.

 به حرف‌های فرزندتان گوش دهید: اجازه دهید کودک احساساتش را به شما بروز دهد. شاید او می‌ترسد. اشکالی ندارد بگذارید او احساس ترس را نشان دهد و بدین ترتیب کمی از فشار روانی‌اش کم شود.

نحوه انجام معاینات

نحوه انجام معاینات و اقداماتی که ممکن است لازم باشد بر دندان‌ها صورت گیرد بستگی به سن کودک دارد.

 سن 6 تا 12 ماهگی

در این سن، معمولا کودک در بغل شما می‌نشیند و پزشک از همانجا دندان‌های کودک را معاینه می‌کند. اما ممکن است لازم باشد او را بر روی صندلی یا میز مخصوصی بنشانید. در هر صورت، مواردی که پزشک به بررسی آنها می‌پردازد عبارتند از:

 سلامت کلی دهان و دندان و بهداشت آن، عادت‌های غذایی و احتمال فساد‌پذیری دندان‌های او
 وجود هر گونه لکه یا شی‌ء اضافی بر روی دندان‌ها. در صورت وجود لکه، پزشک به آرامی با ابزار مخصوص به برداشتن آنها اقدام می‌کند.
 بررسی مقاومت دندان‌ها. اگر مقاومت دندان‌های کودک کم باشد، احتمال دارد پزشک روش فلوراید درمانی را برای او تجویز کند.
 نشان دادن روش‌های صحیح تمیز کردن دندان به والدین.
 بررسی آثار برخی عادت‌ها نظیر استفاده از پستانک و مکیدن انگشت بر روی دهان و دندان‌ها.

کودکان نوپا و بزرگ‌تر

در مورد این کودکان، علاوه بر مواردی که پیشتر به آنها اشاره شد، ممکن است پزشک اقداماتی فراتر را نیز انجام دهد. از جمله:
گرفتن عکس‌های اشعه ایکس، در صورت لزوم، برای تشخیص اختلالات مربوط به دندان‌ها.
پر کردن دندان‌ها. اگر دندانی در حال فساد باشد، پزشک قسمتی که فاسد شده است را می‌تراشد و جای خالی آن را با مواد مخصوص پر می‌کند.
ترمیم شکستگی‌ها یا ناهنجاری‌های دندانی
بررسی شکل و وضعیت قرار‌گیری دندان‌ها و فک کودک. اگر موردی غیر عادی در این معاینات مشاهده شود، احتمال دارد پزشک تشخیص دهد که دندان‌های فرزند شما نیاز به اورتودنسی یا اقدامات مشابه دارد. معمولا پزشک اطفال شما را به یک متخصص اورتودنسی ارجاع می‌دهد.
با مراقبت از دندان‌های کودک و رعایت بهداشت، معمولا نیازی به اقدامات درمانی دشوار و پیچیده نخواهد بود. پس از انجام معاینات، پزشک در رابطه با وضعیت سلامت دندان‌های فرزندتان با شما صحبت خواهد کرد و اقدامات لازم جهت درمان یا حفظ وضعیت موجود را با شما درمیان خواهد گذاشت. اینکه هر چند وقت یکبار فرزند شما به انجام معاینات نیاز دارد را نیز پزشک تشخیص خواهد داد. معمولا این زمان هر شش ماه یکبار تعیین می‌شود. اگر احتمال پوسیدگی و فساد دندان‌های فرزند شما زیاد باشد، به احتمال زیاد فاصله این معاینات کوتاه‌تر خواهد بود.

 

برچسب ها: دندان کودک، مراقبت از دندان کودک، بهترین زمان معاینه دندان کودک، آماده کردن کودک برای دندانپزشکی، کودک و معاینات دندان تعداد بازديد: 1106 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز