Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:15

8
اردیبهشت
تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب

تاثیر کمبود خواب بر سلامت قلب

کمبود خواب شدید می‌تواند تاثیرات منفی چشمگیری بر سلامت قلب داشته باشد. متخصصان دانشگاه هلسینکی فنلاند برای مدت یک هفته روی گروهی از افراد که در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی کمبود خواب داشتند، مطالعاتی انجام دادند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کمبود خواب بر سوخت و ساز کلسترول تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد. 

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، کمبود خواب در فرآیند تفکر اختلال ایجاد می‌کند و موجب بروز احساس خستگی و اضطراب در فرد می‌شود اما مطالعات جدید حاکی از آن است کمبود خواب می‌تواند تاثیر مخربی بر متابولیسم کلسترول داشته باشد و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد. 

در این بررسی آمده‌ است کمبود خواب شدید می‌تواند تاثیرات منفی چشمگیری بر سلامت قلب داشته باشد. متخصصان دانشگاه هلسینکی فنلاند برای مدت یک هفته روی گروهی از افراد که در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی کمبود خواب داشتند، مطالعاتی انجام دادند.

در این بررسی‌ها مشخص شد در افرادی که کمبود خواب دارند ژن‌های انتقال دهنده کلسترول به مخاطره می‌افتند. همچنین سطح کلسترول خوب در این افراد پایین‌تر از حد معمول است.

پایین بودن سطح کلسترول خوب به ایجاد پلاک‌هایی در رگ‌ها منجر می‌شود و می‌تواند مشکلات قلبی به همراه داشته باشد. 

«ویلما آهو» یکی از محققان این مطالعه از داشگاه هلسینکی گفت: این مطالعه تجربی تایید کرد که تنها یک هفته کمبود خواب در واکنش‌های ایمنی بدن و متابولیسم تغییراتی ایجاد می‌کند. 

پزشکان در تحقیقات پیشین نیز دریافته بودند: نداشتن خواب کافی با بروز بیماری‌های مزمن همچون از دست رفتن قدرت حافظه، چاقی و اضافه وزن ارتباط دارد. 

به گزارش نیچر ورلد نیوز، داشتن خواب کافی در کنار برخورداری از رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند از شروع هر گونه بیماری پیشگیری کند.

 

 

منبع: ایسنا

 

برچسب ها: بیماری های قلبی، مراقبت از قلب، سلامت قلب، کمبود خواب و سلامت قلب، خواب و قلب، اثرات خواب کافی، کلسترول خون تعداد بازديد: 504 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز