Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:34

5
اردیبهشت
17 خوراکی برای طول عمر بیشتر

17 خوراکی برای طول عمر بیشتر

فهرست زیر را بخوانید تا کشف کنید چه خوراکی‌هایی را پژوهشگران با طول عمر و خوشبختی هم‌بسته می‌دانند. سپس یک کاسه بزرگ از آنها را بردارید، نوش جان کنید و از زندگی خودتان بهترین لذت را ببرید.

1- شکلات سیاه 

اجازه دهید با یک خبر عالی شروع کنیم. شکلات سیاه پر از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. هر دو از التهاب و لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که التهاب با سالخوردگی و امراض مرتبط با سالخوردگی هم‌بسته هستند، پس خوراکی‌های ضد‌التهاب، کلیدی برای عمر طولانی‌تر محسوب می‌شوند. 

2- بروکلی 

سبزی‌های چلیپایی‌ مثل بروکلی حاوی مواد‌شیمایی پیش‌گیرنده از سرطان مثل سولفورافان هستند. در یک مطالعه دریافتند که بروکلی‌خورها از آنها که رژیم غذایی بدون سبزیجات داشتند طولانی‌تر عمر کرده‌اند. 

3- آجیل‌ها 

اخیراً در یک تحقیق پی برده شد که خوردن فقط یک مشت آجیل در هر روز می‌تواند طول عمر یک شخص را افزایش دهد. یافته‌های آن تحقیق به ویژه نشان می‌دهند که آجیل‌خورها در معرض ریسک مرگ پایین‌تری از بابت امراض تهدیدکننده زندگی مثل دیابت و سرطان هستند. 

4- چغندرها 

این خوراکی‌های زیبا سرشار از ترکیب‌هایی به نام بتائین هستند که قدرت ضدالتهاب نیز دارند. 

5- گوجه‌فرنگی‌ها 

این میوه آب‌دار مدت‌ها است که با سلامتی انسان هم‌بسته است. آمریکایی‌ها گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های گوجه‌فرنگی را به وفور می‌خورند، و این چیز خوبی است: تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن گوجه‌فرنگی ریسک بعضی سرطان‌ها، امراض قلبی و عروقی، و پوکی استخوان را کاهش می‌دهند.

گوجه‌فرنگی‌ها منبع خوبی از ویتامین سی و مقدار متنابهی از یک نوع آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن است. 

6- توت‌ها 

توت‌فرنگی‌ها، توت‌های‌آبی (بلوبری)، و مانند این‌ها مواد منفجره شیرین خوش‌طعم با مقدار قدرتمندی آنتی‌اکسیدان هستند که کمک می‌کنند در برابر پیری و سالخوردگی محافظت شوید. توت‌ها به ویژه حاوی یک آنتی‌اکسیدان به نام آنتوسیانین هستند که از کارکرد مغز و حفظ عضلات حمایت و حفاظت می‌کنند. 

7- روغن زیتون 

به دفعات تاکید شده است رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که ستاره و بازیگر اصلی آن روغن زیتون است، یکی از سالم‌ترین روش‌های تغذیه در جهان است. دانشمندان دریافته‌اند که این چربی سالم روغنی به نبرد با زوال‌ شناختی ناشی از سالخوردگی کمک می‌کند. 

8- سالمون 

این ماهی، هر جور که دوست دارید، چه سوشی ژاپنی یا روی یک تکه نان برشته تنوری میل کنید، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. دانشمندان نشان داده‌اند که سالمون می‌تواند از شما در برابر زوال ‌شناختی حفاظت کند و التهاب را کاهش دهد. 

9- زغال‌اخته (کرانبری) 

بری‌ها (توت‌ها) حاوی آنتی‌اکسیدان شناخته‌شده برای پشتیبانی از یک زندگی طولانی سالم هستند، ولی افزون بر این‌ها در یک تحقیق پی برده شد ترکیب پونه‌ی کوهی و زغال‌اخته طول عمر کرم میوه را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند که اطمینان دارند این ترکیب گیاهی تأثیری مشابه روی انسان دارد و به نگهبانی از انسان در برابر امراض مرتبط با سال خوردگی کمک می‌کنند. 

10- غذاهای تند (فلفلی) 

اگر خوراکی‌های تند دوست را دارید می‌توانید از ادویه و تندی زندگی برای هر مدتی لذت ببرید. اخیراً یک مطالعه که در چین منتشر شده است نشان داد آنها که خوراکی‌های تند، مثل فلفل، می‌خورند احتمال کم‌تری دارد زود بمیرند. این پژوهشگران همچنین دریافتند آنان که خوراکی‌های تند می‌خورند در معرض ریسک مرگ پایین‌تری به سبب سرطان و امراض قلبی هستند. 

11- چای سبز 

شما مجبور نیستید چای سبز را جایگزین قهوه کنید. ولی افزودن یک فنجان چای سبز را به برنامه نوشیدنی‌های روزانه‌تان در نظر داشته باشید. هم چای سبز، هم سیاه، حاوی کاتچین هستند که به حفاظت از قلب‌تان کمک می‌کند.

در یک مطالعه که در ژاپن انجام شد پی برده شد چای‌سبزنوشان قهار که هر روز چند فنجان می‌نوشند یا آنها که دست‌کم نیم‌لیتر چای سبز در یک روز می‌نوشند، عمر طولانی‌تری دارند، چون در معرض ریسک پایین‌تر امراض قلبی و سکته مغزی هستند. 

13- سیر 

سیر، هر خوراکی لذیذی را خوش طعم‌تر می‌کند، و شما نیز ممکن است آن را به غذایتان اضافه ‌کنید: چون خوردن سیر، ظرفیت افزایش عمر را دارد. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است و عقیده بر این است که فشارخون را تنظیم می‌کند. 

13- اسفناج 

پاپای (کارتون معروف یا همان ملوان زبل) می‌داند که اسفناج چه‌قدر خوب است. در یک مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد پی برده شد که خوردن روزانه‌ی اسفناج (یا هر سبزی برگ سبزی) می‌تواند کمک کند از زوال شناختی مربوط به سالخوردگی ممانعت شود. پژوهشگران این مزایا را منسوب به محتوی ویتامین کای سرشار در این سبزی می‌دانند. 

14- آووکادو 

ادامه دهید، آووکادو با نان تست را درست کنید. پژوهشگران نشان داده‌اند که این ابرمیوه به کاهش استرس کمک می‌کند و ممکن است ظرفیت مبارزه علیه بعضی سرطان‌ها را داشته باشد. 

15- سیب‌ها 

سیب‌ها یکی دیگر از منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. واقعاً خوردن آب‌سیب به خاطر تمام خواص و ارزشش عالی است، ولی مطمئن شوید پوست را هم می‌خورید، چون ارزش غذایی زیادی دارد. این میوه همچنین حاوی فیبر است که به سامانه‌ هضم سالم غذا کمک می‌کند و می‌تواند از امراض قلبی پیش‌گیری کند. 

16- مارچوبه 

این ساقه‌های سبز سرشار از گلوتاتیون هستند که در همه آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارد. مارچوبه می‌تواند ریسک امراض قلبی، زوال عقل، و سرطان را پایین بیاورد. مارچوبه همچنین منبعی از فولات است که می‌تواند از کارکرد شناختی حمایت کند و سلامت مغز مسن‌ترها را فراهم کند. 

17- کیمچی 

مطالعه‌ای اخیراً نشان داد که پروبیوتیک‌های موجود در خوراکی‌های تخمیر شده مثل کیمچی، کلم‌ترش، و ماست ممکن است نشانه‌های اضطراب و افسردگی را کاهش دهند. از آن هم بهتر، بیشتر کیمچی‌ها حاوی سیر هستند، پس کیمچی‌خورها مزایای آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را نیز کسب می‌کنند.

در یک مطالعه نشان داده شد که باکتری‌های اسید لاکتیک پربیوتیک موجود در کیمچی برای پیش‌گیری از سرطان روده بزرگ مفید هستند.

 

 

منبع: سلامت نیوز، عصر ایران

 

برچسب ها: خواص میوه ها، خواص ماهی، خواص آجیل، خواص مواد غذایی، خواص سبزیجات، خواص گوجه فرنگی، تغذیه و طول عمر تعداد بازديد: 561 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز