Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:34

4
اردیبهشت
خوراکی های تشدید کننده آلرژی‌

خوراکی های تشدید کننده آلرژی‌

کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت کند.

یک پزشک عمومی گفت: بهار از فصل‌هایی است که به خاطر وجود گل و گیاه فراوان برای بسیاری از افراد آزار دهنده است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها آلرژی را تا حد زیادی کاهش داد. 

دکتر علیرضا علمدادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه البرز، افزود: حداقل ۲۵ درصد افراد به آلرژی‌های فصلی در فصل بهار مبتلا می‌شوند و این نوع حساسیت به درجات متفاوتی در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست می‌شود. 

وی افزود: حساسیت‌های فصلی در برخورد با بیش از۱۳۰ هزار ماده آلرژی‌زا بوجود می‌آیند که از راه‌های تنفسی، تماس‌های پوستی و خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شوند و برخی افراد نیز به طور ژنتیکی آلرژی را از خانواده‌شان به ارث می‌برند، اما با این همه پزشکان دریافته‌اند که نوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را کاهش داده یا بدن را نسبت به آن‌ها تضعیف و آسیب پذیرتر کند. 

علمدادی خاطرنشان کرد: کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت کند. 

این پزشک عمومی تصریح کرد: کسانی که وزن خود را در حد طبیعی و مهم‌تر از آن، نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ کرده‌اند، علائم آلرژی را کمتر از سایر افراد بروز می‌دهند. 

وی گفت: برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهند شد. برای نمونه موادی نظیر سویا، تخم مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان، گوجه سبز و برخی از شکلات‌ها می‌توانند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید کنند. 

وی یادآورشد: سیستم ایمنی بدن در مواجهه با مواد آلرژی‌زا باعث ترشح هیستامین‌ها می‌شود که عوارضی چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشکلات تنفسی و گوارشی را همراه می‌آورد. 

علمدادی ادامه داد: عواملی چون کار و فعالیت زیاد، کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، قرار گرفتن در محیط‌های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز آلرژی منجر شود. 

این پزشک عمومی در پایان گفت: مصرف مواد غذایی صنعتی و کارخانه‌ای فرآوری شده به دلیل وجود نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم دهنده‌های موجود در آن‌ها، آجیل‌های کهنه، کنسروها، کمپوت‌ها و غذاهایی که به مدت طولانی فریز می‌شوند و نیز غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع چون شیرینی‌های خامه‌ای، سس مایونز، روغن‌های جامد و نیز فست فودها تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند و می‌توانند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی کمک کنند. 

 

 

منبع: ایسنا

 

برچسب ها: آلرژی فصلی، تغذیه و سیستم ایمنی، هیستامین، علائم آلرژی، تغذیه و حساسیت فصلی، تغذیه و آلرژی بهار، خوراکی های ضد حساسیت تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز