Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:47

4
اردیبهشت
راه های كاهش آنزيم های كبد

راه های كاهش آنزيم های كبد

آنزیم های كبد در حالت طبیعی درون سلول های كبد قرار دارند، ولی اگر به هر دلیل كبد آسیب ببیند، این آنزیم ها وارد جریان خون می شوند و میزان آنها به بیش از حد نرمال می رسد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، آنزیم نوعی پروتئین است كه در هر نقطه بدن وظیفه مشخصی به عهده دارد. ولی عمده مسئولیت آنزیم، افزایش سرعت واكنش های شیمیایی بدن است.

آنزیم های كبد در حالت طبیعی درون سلول های كبد قرار دارند، ولی اگر به هر دلیل كبد آسیب ببیند، این آنزیم ها وارد جریان خون می شوند و میزان آنها به بیش از حد نرمال می رسد.

تشخیص میزان آنزیم های كبد با یك آزمایش ساده خون انجام می شود. دو آنزیم مهم كبد AST و ALT هستند. میزان نرمال AST ، 5 تا 40 و ALT، 7 تا 56 واحد در هر لیتر سرم است. 

چند روش طبیعی برای كاهش آنزیم های كبد

- مصرف رژیم غذایی كم پروتئین

زمانی كه كبد به هر دلیل آسیب می بیند، توانایی آن در فرآوری پروتئین كاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود كه از غذاهای كم پروتئین استفاده شود. پروتئین گیاهی نسبت به پروتئین های حیوانی قابل هضم تر هستند.

- استامینوفن مصرف نكنید

استامینوفن به كبد آسیب می زند، بنابراین به محض مشاهده علایم كاهش عملكرد كبد، از مصرف استامینوفن اجتناب كنید.

- از سموم محیطی دوری كنید

پاك كننده های شیمیایی، انواع ضد آفتاب، محصولات بهداشتی آرایشی، انواع عطر و افشانه، ضد عفونی كننده ها و انواع آفت كش، به كبد آسیب جدی وارد می كنند.

- از مصرف الكل و سیگار اجتناب كنید

- در معرض دود سیگار قرار نگیرید

- از مصرف غذاهای فراوری شده اجتناب كنید

- مصرف سبزی و میوه را افزایش دهید

- مصرف انواع كلم مفید است

- روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید

- مصرف سیر، گریپ فروت، سبزیجاتی با برگ پهن، چای سبز، هویج، چغندر، روغن زیتون، سیب و آووكادو را افزایش دهید.

 

 

منبع: ایرنا

 

برچسب ها: بیماری کبدی، سلامت کبد، راه های کاهش آنزیم کبدی، آنزیم های کبدی، آسیب کبدی، استامینوفن و کبد، تغذیه و کبد تعداد بازديد: 392 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز