Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:33

17
فروردین
ارتباط کم کاری تیروئید و دیابت

ارتباط کم کاری تیروئید و دیابت

کم کاری تیروئید ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۳ درصد افزایش می دهد. همچنین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که دارای علائم پیش دیابت هستند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به گفته محققان، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئید بسیار در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان هلندی، هورمون تیروئید برای تنظیم متابولیسم، یعنی تبدیل غذا به انرژی یا چربی، ضروری است. کم کاری تیروئید موجب کُندشدن روند این متابولیسم و در نتیجه افزایش وزن می شود. 

در این مطالعه جدید که ۸ سال بطول انجامید، تیم تحقیق به سرپرستی دکتر لایال چاکر از مرکز پزشکی روتردام به بررسی حدود ۸۵۰۰ فرد با میانگین سنی ۶۵ سال پرداخته اند. 

از تمامی شرکت کنندگان برای اندازه گیری میزان قند خون و همچنین عملکرد تیروئیدشان تست خون گرفته شد. هر چند سال یکبار مجددا از آنها آزمایش گرفته می شد تا شروع ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها بررسی شود. همچنین گزارشات پزشکی آنها به طور مرتب مرور می شد. 

بعد از حدود هشت سال، ۱۱۰ شرکت کننده دارای علائم پیش دیابت، یعنی افزایش نسبی قند خون، و ۷۹۸ شرکت کننده مبتلا به دیابت تشخیص داده شدند. 

تیم تحقیق چاکر در این مطالعه دریافتند کم کاری تیروئید ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۳ درصد افزایش می دهد. همچنین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که دارای علائم پیش دیابت هستند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

برچسب ها: دیابت، هیپوتیروئیدی، کنترل قند خون، کم کاری تیروئید و دیابت، تنظیم متابولیسم، عملکرد تیروئید، علائم پیش دیابت تعداد بازديد: 510 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز