Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 15:27

13
اسفند
سنگ کیسه صفرا نتیجه رژیم های سخت غذایی برای کاهش وزن

سنگ کیسه صفرا نتیجه رژیم های سخت غذایی برای کاهش وزن

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رژیم های سخت و بدون مشورت با کارشناسان تغذیه...

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رژیم های سخت و بدون مشورت با کارشناسان تغذیه، عوارض جانبی نامطلوبی نظیر تهوع، تحمل نکردن سرما، ریزش مو و سنگ کیسه صفرا به همراه دارد.

 

«مریم زارعی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: خطر رژیم های نامناسب برای نوجوانان و جوانان دختر بیشتر بوده، زیرا در نوجوانی بدن همچنان در حال رشد است و محروم کردن آن از منابع غذایی خطرناک است.

وی ادامه داد: برخی نوجوانان دختر در این سنین به علت حساس بودن به وزن بدن به روزه داری، قرص های رژیمی و داروهای مسهل و تهوع آور رو می آورند که عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: در رژیم های نامناسب تصور می شود که با مصرف غذاهای کم چرب تر، لاغری زودتر حاصل می شود، غافل از اینکه بدن به چربی نیز نیاز دارد.

زارعی گفت: رژیم های سخت و طولانی مدت غذایی، موجب کمبود ویتامین و مشکلات فیزیکی جدی می شود اما در این میان نباید پیامدهای روحی را از یاد برد که در اکثر موارد نگران کننده و متاسفانه شایع است.

وی افزود: این افراد در اغلب موارد به جایی می رسند که از تغذیه گریزان می شوند؛ در این شرایط لذت غذا خوردن، حس گرسنگی و سیری جای خود را به ترس های جدی می دهد که در طولانی مدت قابل تحمل نیست.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از عوامل دیگر رژیم های سخت، ریزش مو در سنین نوجوانی است زیرا به علت کمبود مواد مغذی، در سلامت بدن اختلال ایجاد می شود.

زارعی تاکید کرد: مواد مغذی برای عملکرد طبیعی بدن لازم و ضروری هستند و دریافت نکردن آنها به مقدار کافی و زیاده روی در مصرف برخی مواد بی ارزش غذایی، باعث برهم خوردن تعادل بدن و بروز مشکلات و عوارض مختلفی می شود.

زارعی گفت: افرادی که رژیم های سخت غذایی می گیرند دچار استرس، نگرانی، فشارها و تنش های روحی می شوند؛ ترس از شکست و اضافه وزن موجب رنج مضاعف در این افراد می شود.

به گفته وی، بیشتر مشکلات مربوط به رفتارهای غذایی مانند بی اشتهایی و اختلالات عصبی از همین رژیم های سخت غذایی ناشی می شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: متخصصان برای دختران نوجوان و جوانان در حال رشد، پیروی از رژیم های سخت و نامناسب غذایی را منع می کنند.

زارعی گفت: رژیم های غذایی که در آنها مصرف زیاد مایعات توصیه می شود، موجب کاهش پروتئین و سدیم بدن شده و فرد در معرض کمبود سدیم، حالت تهوع، گیجی، سرگیجه و در موارد شدید کما قرار می گیرد.

وی افزود: رژیم های غذایی که در آنها ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و دیگر غذاهای دریایی وجود ندارد و از اسیدهای چرب «امگا 3» و «امگا 6» بی بهره است، سلامت قلب و عروق، چشم و عملکرد ذهنی را به خطر می اندازد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: گیاه خواران اغلب در معرض خطر کمبود روی هستند؛ افرادی که رژیم گیاه خواری دارند باید غذاهای غنی شده با روی نظیر غلات کامل غنی شده، حبوبات و فرآورده های سویا مصرف کنند.

زارعی افزود: همچنین مصرف نکردن شیر، تخم مرغ و گروه گوشت در این افراد موجب کاهش «ویتامین بی 12» و افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی ادامه داد: خطر کمبود ویتامین های گروه «بی» در افرادی که رژیم های غذایی سخت دارند منجر به بروز نشانه های عصبی و روانی شامل حرکات نامتعادل بدن، تعادل نداشتن، افسردگی، اختلالات روحی، حرکتی و تمرکز و کم خونی می شود.

تعداد بازديد: 448 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز