Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 21:50

6
بهمن
یبوست از مشکلات شایع در کودکان

یبوست از مشکلات شایع در کودکان

یک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با اشاره به اینکه یبوست یکی از مشکلات شایع در کودکان است، گفت: تقریبا از هر 4 کودک مراجعه...

یک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با اشاره به اینکه یبوست یکی از مشکلات شایع در کودکان است، گفت: تقریبا از هر 4 کودک مراجعه کننده به پزشک متخصص کودکان، یک نفر از آنها مشکل یبوست دارد.

 

دکتر احمد شفق در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه یبوست در کودکان با توجه به رژیم غذایی آنها متفاوت است، افزود: کودکی که تازه متولد شده و از شیر مادر تغذیه می‌کند به طور معمول روزی 5 تا 7 نوبت دفع مدفوع دارد، در حالی که اگر همین کودک از شیرخشک استفاده کند تعداد دفعات دفع مدفوع کاهش پیدا می‌کند.

 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل به وجود آورنده یبوست بیماری هیرشپرونگ است، گفت: این بیماری به علت عدم وجود سلول‌های عصبی در قسمت انتهای روده است که به صورت مادرزادی به وجود می‌آید و بعد از تشخیص با عمل جراحی قابل درمان است.

 

شفق با بیان اینکه یبوست عملکردی نوع دیگری از علل به وجود آمدن یبوست است، افزود: در یبوست عملکردی، روده کودک فعالیت‌های معمولی را به طور طبیعی انجام نمی‌دهد و اصطلاحا روده تنبل شده و نمی‌تواند مدفوع را خارج کند.

 

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: وقتی مدت ابتلا به یبوست طولانی می‌شود و توده‌های مدفوعی به انتهای روده تجمع می‌کنند باعث می‌شود قسمت انتهایی روده گشاد شده و حساسیت خود را نسبت به وجود مدفوع از دست بدهد، این مشکل موجب می شود مدفوع به طور ناخودآگاه بدون اینکه کودک متوجه شود خارج شود.

 

شفق با اشاره به اینکه بیماری هیرشپرونگ از همان ابتدای دوران نوزادی وجود دارد، گفت: در این مشکل کودک یبوست دارد و مدفوع تکه تکه و سخت خارج می شود ولی یبوست عملکردی از چند ماه پس از تولد آغاز می شود و مدفوع به صورت یکباره و حجیم است.

 

وی در خصوص درمان یبوست هیرشپرونگ گفت: با آزمایش و نمونه برداری و رادیوگرافی تشخیص بیماری قطعی می شود و با عمل جراحی کودک درمان می شود.

 

شفق با بیان اینکه در درمان یبوست عملکردی باید به رژیم غذایی و دارویی کودک توجه شود، گفت: کودک باید غذاها و میوه‌های فیبردار مانند آلو، گلابی، کیوی و انجیر مصرف کند و از مصرف موز و سیب پرهیز کند. بر اساس نظر پزشک از داروهایی حاوی عصاره انجیر نیز می تواند استفاده کند که در صورت ادامه مشکل پزشک داروهای دیگری را تجویز می کند.

 

وی در پایان تصریح کرد: درمان یبوست یک درمان نسبتا طولانی است و یکی از علت‌های شکست در درمان یبوست، عدم توجه به توصیه های پزشکی است.

تعداد بازديد: 418 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز