یک متخصص آموزش کودکان استثنایی گفت: کودکانی که نمی تواند مشکلات خود را در قالب کلامی منتقل کنند میتوانند از طریق کشیدن نقاشی تصور خود را از محیط پیرامون به ما انعکاس دهند.
کاوه مقدم در حاشیه نخستین کنگره بینالمللی اضطراب در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: نقاشی درمانی یکی از رویکردهای هنر درمانی است و از تکنیک هنری برای برطرف شدن مشکل بیمار که روانشناختی، حرکتی ، هیجانی و عاطفی است استفاده میشود.
این متخصص آموزش کودکان استثنایی افزود: کودکانی که نمیتواند مشکلات خود را در قالب کلامی منتقل کنند میتوانند از طریق کشیدن نقاشی تصور خود را از محیط پیرامون به ما انعکاس دهند.
مقدم خاطرنشان کرد: آنچه که در فکر و تخیل و ضمیر ناخودآگاه کودک است با نقاشی بروز پیدا میکند و متخصصانه میتوانند آن را تجزیه و تحلیل کنند.
وی با اشاره به مراحل نقاشی در کودکان گفت: کودک ابتدا با خط خطی کردن روی کاغذ و سپس با کشیدن اشکال ساده و ترکیب کردن این اشکال و در انتها تصاویر خانه، آدمک و درخت نقاشی میکند.
این متخصص آموزش کودکان استثنایی تاکید کرد: در واقع نقاشی با تاثیری که روی لیمبیک که مرکزدرک و احساسات است می گذارد روحیه کودک را نشان میدهد و می توان راهکارهایی برای خوشحالی یا رنج کودک را پیا کرد.
مقدم در ارتباط با نقاشی کودکانی که اضطراب دارند اظهار کرد: کودکی اضطراب دارد از رنگهای تیره استفاده میکند و معمولاً در حاشیه کاغذ و پررنگ یا کم رنگ نقاشی میکند.
وی افزود: با بررسی نقاشی کودکان به تعارضات کودک در ارتباط با خانواده و محیط آموزشی پی ببریم که کودک در نقاشی احساس درونی خود را به راحتی با ما درمیان میگذارد.
این متخصص آموزش کودکان استثنایی اظهار کرد: اگر کودک شما مضطرب است بگذارید نقاشی بکشد که این احساس رهایی از تنش را به کودک می دهد و با توجه به اثرات درمانی نقاشی میتوان از آن در کنار توان بخشی کودکان استفاده کرد.
خبرگزاری فارس