Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:42

7
بهمن
وقتی کمردرد نشانه دیسک است

وقتی کمردرد نشانه دیسک است

چنانچه تحرك نداشته باشیم و ورزش نكنیم، دیسك بعد از 20 سالگی بتدریج نرمی دوران بچگی را از دست می‌دهد. از حدود 20 سالگی به بعد دیسك بین مهره‌ای دچار تغییراتی می‌شود كه اجتناب‌ناپذیر است.

امروز دكتر طباطبایی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و استاد دانشگاه شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می‌دهد. 

كمردرد علل فراوانی دارد و معمولا بین مردها شایع‌تر است. دیسك، غضروفی است كه بین مهره‌ها قرار گرفته تا حركت آنها را آسان كند. 

در واقع دیسك یك ماده ژلاتینی نرم است كه حركت را آسان كرده و ضربه‌ها را می‌گیرد. دیسك تا 20 سالگی پر آب است و از بیست سالگی به بعد، آب آن شروع به كم‌شدن می‌كند. 

چنانچه تحرك نداشته باشیم و ورزش نكنیم، دیسك بعد از 20 سالگی بتدریج نرمی دوران بچگی را از دست می‌دهد. از حدود 20 سالگی به بعد دیسك بین مهره‌ای دچار تغییراتی می‌شود كه اجتناب‌ناپذیر است. این تغییرات به كاهش میزان آب موجود در دیسك و كاهش انعطاف‌پذیری آن منجر می‌شود. 

دردهای موقتی كمر با دیسك كمر تفاوت دارد و هر درد كمری را نمی‌توان دیسك كمر نامید. چنانچه دیسك آسیب ببیند؛ اولین علامت آن كمردرد است. 

باید مواظب دیسك و ستون فقرات باشیم، زیرا اهمیت فراوانی دارد. از مهم‌ترین اصول حفظ آن، خوب نشستن و به روش علمی اجسام را برداشتن است.  

بهترین روش این است كه ابتدا نشسته و سپس جسم را از روی زمین بردارید. حتما زانوها را خم كرده و با خم شدن هر دو زانو، آن جسم را كاملا نزدیك به بدنتان بردارید. سعی كنید برای جا به‌جایی اجسام سنگین از وسایل كمكی مثل ریل، چرخ و اهرم استفاده كنید. 

توجه داشته باشید كه اجسام خیلی سنگین را بر ندارید. رعایت اصول نشستن، ایستادن، خوابیدن و برداشتن اجسام مهم‌ترین عوامل پیشگیری از كمردرد است. همچنین ورزش كردن، كاهش وزن، بلند‌نكردن اجسام سنگین و هل‌دادن اجسامی مانند خودرو یا بلند‌كردن آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

جام جم آنلاين

 

برچسب ها: علل کمردرد، ستون فقرات، دیسک کمر، کمردرد مردان، دردهای موقتی كمر تعداد بازديد: 561 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز