Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:10

13
مرداد
سیگاریهای مبتلا به پرکاری تیروئید، به بیماریهای چشمی مبتلا می‌شوند

سیگاریهای مبتلا به پرکاری تیروئید، به بیماریهای چشمی مبتلا می‌شوند

دبیر علمی بیست و دومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: استعمال دخانیات توسط بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید به بروز ناراحتی‌های چشمی منجر می‌شود.

 

دبیر علمی بیست و دومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: استعمال دخانیات توسط بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید به بروز ناراحتی‌های چشمی منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران محسن بهمنی کشکولی با بیان اینکه بیماری چشمی تیروئید با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید متفاوت است گفت: این عارضه ممکن است به صورت مستقل یا همراه با بیماری تیروئید - به ویژه پرکاری - بروز یابد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم ادامه داد: از جمله تظاهرات بالینی ابتلا به عوارض چشمی ناشی از تیروئید بیرون زدگی چشم و زل‌زدگی پلک‌هاست. اما می‌تواند در مراحل اولیه با خشکی چشم، مشکل در پلک‌زدن و قرمز شدن گاه به گاه چشم خود را نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه هر چند این بیماری بیشتر با پرکاری تیروئید همراه است، در برخی موارد با کم کاری تیروئید و گاهی نیز بدون آنکه بیماری تیروئید همراه وجود داشته باشد، خود را نشان می‌دهد و مانند یک بیماری خود ایمنی رفتار می‌کند گفت: این بیماری می‌تواند به مشکلات بسیار جدی از قبیل از بین رفتن بینایی، ایجاد دوبینی، خشکی، عفونت و سوارخ شدن قرنیه منجر شود.

بهمنی کشکولی افزود: از عوارض کمتر شایع اما جدی این بیماری نیز می‌توان به پف دور چشم، بیرون زدگی و خیرگی پلک‌ها و ظاهر غیرطبیعی که در بخش فوقانی صورت به وجود می‌آید، اشاره کرد.

دبیر علمی بیست و دومین کنگره سایانه انجمن چشم پزشکی ایران درباره راهکارهای تشخیصی این عارضه توضیح داد: اگر علائم بارز چون بیرون زدگی چشم تظاهر باید، تشخیص ساده است. اما در موارد خفیف، سی‌تی‌اسکن و ام‌.آر.‌ای به تشخیص کمک می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد در صورتی که هرگونه علامت چشمی از قبیل قرمزی گاه‌گاهی، پف، ورم چشم، اشکال در بینی و درد حتما به چشم پزشک مراجعه کنند.

بهمن کشکولی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام مبتلایان به کم کاری و یا پرکاری تیروئید دچار عوارض چشمی می‌شوند اظهار کرد:‌ این احتمال وجود دارد بر اساس مطالعه‌ای که بر روی 850 بیمار تیروئیدی انجام دادیم، مشخص شد از نظر تکنیکی در بیش از یک سوم موارد بیمار با علائم واضح به پزشک مراجعه کرده است.

با بررسی عکس‌ها و معاینه دقیق انجام شده نیز روشن شد که بیش از 90 درصد مبتلایان به پرکاری تیروئید دچار عوارض چشمی تیروئید می‌شوند، ولی در مورد کم‌کاری تیروئید این درصدها بسیار پائین‌تر است، اگر چه می‌‌تواند با همان شدت علائم همراه باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم ادامه داد:‌ همچنین طی مطالعه‌ دیگری مشخص شد در 10 درصد بیماران، یک چشم درگیر می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید علائم چشمی مشاهده کردند حتماً به پزشک مراجعه کنند تا با به کار بستن اقدامات درمانی مناسب، از شدت یافتن عوارض چشمی جلوگیری شود.

بهمنی کشکولی با بیان اینکه استعمال دخانیات از جمله عوامل جدی خطرساز است که می‌تواند شدت عوارض چشمی بیماری تیروئید را در یک مدت زمان بسیار کوتاه به اوج خود برساند گفت: بیمار مبتلا به تیروئید که سیگار می‌کشد مطمئن باشد بیماری تیروئید چشمی بسیار شدیدی نیز در انتظارش خواهد بود.

وی در پایان افزود: دوری از استرس، پرهیز از استراحت و خوابیدن در محیط خشک یا گرم و آفتابی، خواب کافی و تغذیه مناسب همراه با سبزیجات از جمله توصیه‌هایی است که رعایت آن لازم است.

براساس این گزارش، بیست و دومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران از تاریخ 8 تا 11 آبان‌ 1391 در مرکز همایش‌های رازی و با همکاری گروه چشم‌پزشکی و مرکز تحقیقات چشم بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) برگزار می‌شود.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

برچسب ها: استعمال دخانیات، تیروئید، بیماری تیروئید، جراحی پلاستیک، بیماری چشمی، ناراحتی های چشمی، عوارض چشمی تعداد بازديد: 783 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز