Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 19:09

23
تیر
مواظب تركیدن آپاندیس باشید

مواظب تركیدن آپاندیس باشید

به بافت كوچك و كرم‌مانندی در ابتدای روده بزرگ «آپاندیس» و به التهاب یا عفونت آن «آپاندیسیت» گفته می‌شود. مردها تا دو برابر بیشتر از زن‌ها به آن مبتلا می‌شوند.

 

از آپاندیس و آپاندیسیت چه می‌دانید؟ از علائم و فوریت درمان آن خبر دارید؟ آگاهی‌های پی‌آمده را بخوانید تا درباره آن بیشتر بدانید.

به بافت كوچك و كرم‌مانندی در ابتدای روده بزرگ «آپاندیس» و به التهاب یا عفونت آن «آپاندیسیت» گفته می‌شود. مردها تا دو برابر بیشتر از زن‌ها به آن مبتلا می‌شوند.

عفونت آپاندیس در كودكان كمتر است، اما اثرات پارگی آن خطرناك‌تر است. در صورت تشخیص دیرهنگام التهاب و آپاندیسیت، عوارض آن رفته‌رفته بیشتر و بیشتر می‌شود.

درد ناشی از آپاندیسیت در شكم و از نواحی ناف، به صورت اندك شروع می‌شود و در حركتی به سمت راست شكم به سوی قسمت‌های زیرین و تا نزدیكی جلوی كشاله ران می‌رود. در این زمان مشخصا می‌توان مكان دقیق و پردردتر آن را روی زائده آپاندیس حس كرد. درد با سرفه، عطسه، لمس، راه رفتن و حتی تنفس بدتر می‌شود.

در برخی افراد ممكن است با تهوع، استفراغ، تب خفیف و حتی ناتوانی در دفع گاز معده همراه شود. در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشك و انجام اقدامات اورژانسی، فرد مبتلا ممكن است با پارگی آپاندیس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سریع در بدن و در نتیجه تب شدید، گیجی و سردرد، كاهش و از دست رفتن هوشیاری و در نهایت مرگ روبه‌رو شود.

از هنگام آغاز درد ناشی از آپاندیسیت در منطقه ناف، چهار پنج ساعت وقت دارید كه به پزشك مراجعه كرده، از التهاب یا عفونت آپاندیس مطمئن شوید و آن را درمان كنید. درمان آپاندیسیت با خارج كردن آپاندیس عفونی یا ملتهب به دو شیوه لاپاراسكوپی یا جراحی باز انجام می‌شود.

تشخیص و درمان آن در زنان (به سبب وجود شباهت با تظاهرات بیماری‌های زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لایه‌های زیاد چربی) سخت‌تر است؛ اگر جزو این افرادید بیشتر احتیاط كنید و به دردهای شكمی سریع‌تر مشكوك شوید.

هنوز درباره زائد بودن یا مفید بودن آپاندیس توافق جمعی میان دانشمندان شكل نگرفته. برخی دلیل وجودی آن را مربوط به مراحل اولیه فرگشت می‌دانند كه اكنون كاربرد خود را از دست داده، و برخی آن را همچون كارخانه تولید باكتری مفید در روده و سبب تقویت این باكتری‌ها در دستگاه هاضمه بویژه برای مقابله با بیماری‌هایی چون وبا می‌پندارند.

هیچ راه دارویی یا پرهیزی برای درمان آن نیست و اقدامات باید به صورت اورژانسی و جراحی صورت گیرد. درمان هر چه زودتر انجام شود خطرات آن كمتراست و بهبود پس از عمل سریع‌تر و راحت‌تر به دست می‌آید.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: علائم آپاندیس، درمان آپاندیس، آپاندیسیت، آپاندیس، بیماری آپاندیس، عفونت آپاندیس، پارگی آپاندیس، درد آپاندیس تعداد بازديد: 583 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز