Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 22:58

9
تیر
عوارض كشیدن قلیان

عوارض كشیدن قلیان

هنگام كشيدن قليان همان تنباكو و توتون سيگار مصرف مي‌شود كه هر دو نيكوتين و ماده قطران دارد و اعتيادآور است.گاهي مضرات قليان ...

 

امروز دكتر نقشین، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

هنگام كشیدن قلیان همان تنباكو و توتون سیگار مصرف می‌شود كه هر دو نیكوتین و ماده قطران دارد و اعتیادآور است.گاهی مضرات قلیان بر سیگار پیشی می‌گیرد و گاهی ضرر سیگار بیشتر می‌شود.

به هر حال كشیدن دخانیات در هر دو حالت، خطرناك و اعتیادآور است و كسی كه قلیان می‌كشد خود را در معرض خطر منواكسیدكربن قرار می‌دهد و جالب است بدانید كه قلیان كشیدن، برابر با كشیدن صد نخ سیگار است.

مصرف قلیان اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن، یعنی ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد و افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به كشیدن قلیان است.

میزان و عمق دَم در حركت آب قلیان، بسیار مهم است و با وجود این كه قلیان كمتر مصرف می‌‌شود، اما حجم دودی كه از طریق آن وارد بدن می‌شود، ده تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

مطالعات نشان می‌دهد كه زمان كشیدن تنباكو با قلیان، بیش از پنج دقیقه سیگار است و كسی كه قلیان می‌كشد، برای نیم ساعت یا بیشتر، حجم زیادی دود را وارد ریه خود می‌كند.این یك باور كاملا اشتباه است كه دود قلیان از داخل آب رد می‌شود یا اگر شیر به جای آب بریزیم ضرر دود را كم می‌كند.

در هر صورت، كشیدن قلیان مانند سیگار، فرد را به نیكوتین معتاد می‌كند. این تصور كاملا اشتباه است كه اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی‌رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می‌‌گذارد.

حتی در هوایی كه دود قلیان آزاد می‌‌شود، افرادی كه قلیان نمی‌كشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: سیگار، کشیدن قلیان، توتون، بیماری های ریه، قلیان، عوارض کشیدن قلیان، اثرات مضر قلیان تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز