Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:09

31
خرداد
اوقات فراغت كودكان؛ دغدغه والدين

اوقات فراغت كودكان؛ دغدغه والدين

اوقات فراغت میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو موقعیت بسیار مناسبی است تا سازمان‌های متولی با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند در راستای اهداف و آرمان‌های كشور، این پتانسیل عظیم را به شایستگی هدایت و رهبری كنند.

مهندس اصغر نعمتی

 

 

با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس، اوقات فراغت میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو فرا می‌رسد، این فرصت موقعیت بسیار مناسبی است تا سازمان‌های متولی با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند در راستای اهداف و آرمان‌های كشور، این پتانسیل عظیم را به شایستگی هدایت و رهبری كنند.

در واقع فصل تابستان فرصتی مناسب است تا با فراهم كردن شرایط لازم، انرژی و استعداد سرشار جوان ایرانی در جهت شكوفایی هر چه بیشتر سوق داده شود. 

جمعیت عظیم جوانان این مرز و بوم كه در واقع اصلی‌ترین سرمایه كار، تلاش و سازندگی هستند، نیازمند جدیت وافر مسوولان است تا برنامه‌هایی را در جهت ایجاد روحیه و نشاط بیشتر این قشر تعیین‌كننده و سرنوشت ساز پیاده كنند. 
پر كردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستان، اگر نگوییم اصلی‌ترین دغدغه‌ والدین است، به طور قطع یكی از مهم‌ترین معضلات آنها محسوب می‌شود كه همه ساله در فصل تابستان تكرار می‌گردد. 

هم‌زمان با آغاز فصل تابستان، انبوه كلاس‌های آموزشی و تفریحی در حوزه‌های مختلف، ثبت نام از دانش‌آموزانی را كه در آستانه‌ تعطیلات تابستانی قرار دارند، آغاز می‌كنند و با انتشار اعلامیه‌های متنوع، والدین آنها را به سوی خود جذب می‌كنند؛ اما ثبت‌نام در این كلاس‌ها همواره مشكلاتی را برای كودكان، نوجوانان و والدین آنها ایجاد می‌كند. 

نخستین مشكل، عدم برخورداری از تخصص كافی در میان مسؤولان برخی از این كلاس‌های آموزشی است.

بسیار دیده شده تعدادی از افراد كه صرفاً از آگاهی مقدماتی در مورد حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی یا علمی برخوردارند به خود اجازه می‌دهند در محیط‌های كوچك و غیراستاندارد اقدام به جذب كودكان و نوجوانان كنند و تنها برای دستیابی به یك سود مقطعی، به آموزش این افراد اقدام كنند.

این در حالی است كه چنین آموزش‌هایی كه فاقد اصول تخصصی است، نه تنها فایده‌ای به حال هنرجویان و شاگردان ندارد، بلكه گاه به دلیل عدم رعایت اصول پایه در این آموزش‌ها، زیان‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌كند. 

مشكل دیگری كه در برخی كلاس‌های آموزشی وجود دارد، هزینه‌ بالای ثبت‌نام در این كلاس‌هاست. این كلاس‌ها كه گاه مربیان بسیار مجربی در آن مشغول به كار هستند، برای مدتی كمتر از سه ماه مبلغ بسیار بالایی را طلب می‌كنند كه پرداخت آن از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است.

وقتی این گونه كلاس‌ها با چنین مبالغی اقدام به ثبت نام كنند خانواده‌هایی كه از توان مالی بالایی برخودار نیستند مجبور می‌شوند علی‌رغم میل باطنی از فرستادن فرزندان خود به چنین مكان‌هایی خودداری كنند. 

حال كه در آستانه‌ تعطیلات تابستانی قرار داریم، مسؤولان می‌توانند با برنامه‌ریزی كامل و همه جانبه‌ای شرایط لازم را برای آموزش و تفریح نوجوانانی كه در اوقات فراغت به سر می‌برند فراهم كنند.

نظارت بر كلاس‌های آموزشی و تفریحی، چه از نظر تخصص مربیان شاغل در این كلاس‌ها و چه از نظر میزان شهریه‌های دریافتی توسط این مراكز می‌تواند امكان استفاده‌ همه شهروندان را از این امكانات ایجاد كند. 

از سوی دیگر سازمان‌های متولی همچون شهرداری‌ها، وزارت آموزش و پرورش یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند با ایجاد پایگاه‌های گسترده و البته ارزان‌قیمت، اوقات فراغت آینده‌سازان كشور را به بهترین نحو ممكن پر كنند.

 تنها در صورت رعایت این نكات است كه می‌توان از پتانسیل عظیمی كه در نوجوانان و جوانان وجود دارد بهره جست و استعدادهای آنها را به گونه‌ مناسبی برای ساختن فردایی بهتر هدایت و شكوفا كرد.

 

برچسب ها: کودک و تابستان، اوقات فراغت، برنامه ریزی اوقات فراغت، تعطیلات تابستانی، فراغت تابستانی، اوقات فراغت تابستان، تفریح تابستانی تعداد بازديد: 767 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز