Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:01

1
اسفند
دلیل ریفلاکس معده بعد از وعده غذایی

دلیل ریفلاکس معده بعد از وعده غذایی

غذاها را کاملاً بجويد و به آهستگي ميل نماييد. از مصرف غذا در هنگام تماشاي تلويزيون يا مطالعه كردن پرهيز نماييد، چراكه اين امر سبب عدم تمركز در هنگام غذا خوردن و در نتيجه مصرف بيش از حد مواد غذايي مي‌گردد.

دکتر غزاله اسلامیان : عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه ؛ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 سوال : پس از دریافت وعده‌های غذایی دچار برگشت غذا از معده به مری (ریفلاکس) می‌شوم. مواد غذایی پرچرب را محدود کردم ولی همچنان ریفلاکس دارم.

 

پاسخ : غذاها را کاملاً بجويد و به آهستگي ميل نماييد. از مصرف غذا در هنگام تماشاي تلويزيون يا مطالعه كردن پرهيز نماييد، چراكه اين امر سبب عدم تمركز در هنگام غذا خوردن و در نتيجه مصرف بيش از حد مواد غذايي مي‌گردد. غذاهاي خود را در حجم كم و تعداد دفعات بيشتر مصرف نماييد.

از مصرف چربي گوشت‌ها، پوست مرغ و ماهي، سس‌هاي سفيد، كره، خامه، شيريني‌هاي خامه‌اي، غذاهاي چرب و غذاهاي سرخ شده در روغن و غذاهای تند پرهيز نماييد. غذاها تا حد امكان آب‌پز، بخار‌پز يا كبابي باشد. لبنيات مصرفي حتماً كم چرب باشد. از مصرف زياد آب‌ميوه‌هاي ترش از قبيل آب مركبات، غذاهاي اسيدي (همانند سركه، آبليمو)، مواد غذايي ادويه‌دار (از جمله فلفل) و همچنين نعنا تا حد امكان پرهيز نماييد. همچنين از مصرف هر ماده غذايي كه به تجربه دريافته‌اید سبب تشديد ریفلاكس او مي‌گردد پرهيز نمايید. از مصرف نوشابه‌هاي گاز‌دار، نوشيدني‌هاي الکلي، چاي پر رنگ، قهوه، شكلات، كاكائو، سير، پياز و جويدن آدامس پرهيز کنید. در حين غذا خوردن فقط به مقداري كه احساس نياز می‌نمایید آب و ساير مايعات مصرف کنید و از نوشيدن زياد مايعات در حين غذا خوردن پرهيز کنید. مايعات مورد نياز خود را مي‌توانيد در فاصله دو وعده غذايي مصرف کنید. مصرف ميوه و سبزي در رژيم غذايي روزانه كافي باشد تا به يبوست مبتلا نشوید، زیرا یبوست می‌تواند به تشديد بيماري ریفلاكس كمك کند.

بعد از مصرف غذا حداقل تا 3-2 ساعت از دراز كشيدن پرهيز کنید. در هنگام خوابيدن نيز سر بايد نسبت به بدن در موقعيت بالاتري قرار گيرد. از خم و راست شدن زياد به ويژه بعد از مصرف غذا پرهيز نماييد. صرف شام حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از خواب باشد. از كشيدن سيگار بويژه بلافاصله بعد از غذا پرهيز شود. از پوشيدن لباس‌هاي تنگ بويژه بعد از مصرف غذا كه مي‌تواند سبب تشديد رفلاكس شود پرهيز نمايد. روزانه حداقل نیم ساعت پياده‌روي انجام شود.

برچسب ها: غذا، مشکلات گوارشی، ریفلاکس معده، ترش کردن، اسید معده، سوزش معده، دکتر غزاله اسلامیان تعداد بازديد: 226 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز