Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:29

28
مهر
رژیم غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید

رژیم غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید

در کم‌کاری تیروئید، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، تجویز دارو (هورمون‌های تیروئیدی) است که به شکل قرص، آن را دریافت می‌کنید. استفاده از این قرص‌ها تأثیرات قابل مشاهده‌ای را در طول چند هفته ایجاد می‌کند. اکثر افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند

دکتر غزاله اسلامیان - عضو هیئت علمی دانشکده  علوم تغذیه و صنایع غذایی

 

سوال : به تازگی برای من پزشک، تشخیص کم‌کاری تیروئید داده است، آیا توصیه تغذیه‌ای خاصی را باید رعایت کنم؟ از خوردن چه مواد غذایی باید پرهیز کنم؟

 

جواب : در کم‌کاری تیروئید، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، تجویز دارو (هورمون‌های تیروئیدی) است که به شکل قرص، آن را دریافت می‌کنید. استفاده از این قرص‌ها تأثیرات قابل مشاهده‌ای را در طول چند هفته ایجاد می‌کند. اکثر افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند، باید این قرص‌ها را تا پایان عمر استفاده کنند.

داروی تیروئید را به صورت ناشتا دریافت کنید و حداقل 30 دقیقه بعد از دریافت قرص، اولین ماده غذایی (صبحانه) را میل کنید. از خوردن مولتی‌ویتامین و مواد معدنی (آهن، کلسیم، روی و ....) همراه با داروی تیروئید پرهیز نمایید.

در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید به دلیلی کاهش میزان سوخت و ساز، لازم است در کنار دریافت دارو، یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، براساس انرژی مورد نیاز، زیر نظر متخصص تغذیه دریافت کنند تا وزن خود را کنترل کنند، از افزایش وزن ایشان پیشگیری شود. روزانه فعالیت بدنی کافی داشته باشند تا منجر به افزایش وزن نشود.

در صورتی که هورمون‌های تیروئیدی در محدوده نرمال نباشد و با دارو تنظیم نشده باشد باید از مصرف مواد غذایی دارای ترکیبات گواترزا از قبیل: انواع کلم‌ها (کلم سفید، کلم قرمز، گل کلم و کلم بروکلی)، شلغم، لوبیای سویا، و بادام‌زمینی پرهیز نمایید. باید توجه داشت مواد غذایی حاوی ترکیبات گواترزا در صورتی که به صورت پخته مصرف شوند، ترکیبات گواترزای آن‌ها غیر فعال می‌شود.

همچنین باید از نمک ید‌دار تصفیه شده در رژیم غذایی خود استفاده نمایید تا به سنتز هورمون‌های تیروئیدی کمک شود. نمک یددار را در ظرف تیره داخل کابینت به دور از نور و حرارت نگهداری کنید.

برچسب ها: رژیم غذایی، کم کاری تیروئید، تیروئید تعداد بازديد: 321 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز