Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:57

22
آذر
نحوه صحیح نگهداری و فریز کردن انواع گوشت

نحوه صحیح نگهداری و فریز کردن انواع گوشت

با اطمینان از کیفیت مناسب مواد غذایی و رعایت موازین بهداشتی در بسته‌بندی مواد غذایی، آن‌ها را از بسته‌بندی خریداری شده خارج کرده و در کیسه‌های مخصوص فریزر برای بسته‌بندی در اندازه‌هایی که برای یک وعده مصرف مناسب است

دکتر پیمان غلام‌نژاد - کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی

 

 سوال : نحوه صحیح نگهداری و فریز کردن گوشت‌ها شامل گوشت قرمز و چرخکرده آن، گوشت مرغ و چرخکرده آن و گوشت ماهی، باید به چه صورت باشد؟ غذاهای پخته تا چه مدت می‌توانند در فریزر نگه‌داری شوند، به‌طوری که خواص آن‌ها کاملاً حفظ شود؟ سبزیجات و صیفی‌جات تا چه مدت؟

 

پاسخ : با اطمینان از کیفیت مناسب مواد غذایی و رعایت موازین بهداشتی در بسته‌بندی مواد غذایی، آن‌ها را از بسته‌بندی خریداری شده خارج کرده و در کیسه‌های مخصوص فریزر برای بسته‌بندی در اندازه‌هایی که برای یک وعده مصرف مناسب است، بسته‌بندی نمایید. بسته‌بندی باید بدون پارگی و مقاوم به رطوبت باشد. چیدمان بسته‌ها در فریزر باید به تناسبی باشد که جریان هوا از بین بسته‌ها عبور نماید. از تراکم بیش از اندازه بسته‌ها در فریزر خودداری نمایید. ترتیب چیدمان به گونه‌ای باشد که مواد منجمد شده با تاریخ انقضای نزدیک‌تر در قسمت جلویی فریزر و در دسترس باشد تا زودتر و در زمان قابل مصرف، استفاده شوند.

مدت زمان نگهداری گوشت خام تا یکسال، گوشت چرخ کرده تا شش ماه، ماهی کم‌چرب تا شش ماه و ماهی پرچرب تا سه ماه می‌باشد.

 در مورد غذاهای پخته هم تا سه ماه انجماد برای مصرف مناسب است. در خصوص سبزیجات و صیفی‌جات تا سه ماه می‌توانید منجمد و سپس مصرف نمایید.

تولید‌کنندگان صنعتی سبزی‌های منجمد با روش‌هایی سبب سالم ماندن بافت ماده غذایی در زمان انجماد شده و در زمان رفع انجماد، خروج آب یا تراوش عصاره و از بین رفتن ویتامین‌ها و املاح محلول در آب در حد ناچیز خواهد بود و مدت ماندگاری نیز افزایش می‌یابد.

برچسب ها: مواد غذایی، گوشت، فریز کردن مواد غذایی، نگهداری انواع گوشت تعداد بازديد: 340 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز